نتانیاهو به نیوزیلند هشدار داد

 به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه ایندیپندنت،‌ "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی به نیوزیلند هشدار داد ادامه حمایت از قطعنامه توقف شهرک سازی ها در شورای امنیت سازمان ملل، مانند اعلام جنگ است.

بر اساس این گزارش، نخست وزیر اسرائیل به وزیر امور خارجه نیوزیلند گفت حمایت این کشور از قطعنامه (شورای امنیت) سازمان ملل علیه شهرک‌سازی‌ها، «اعلام جنگ» بود. 

طبق گزارش روزنامه هاآرتص، نتانیاهو در تماس تلفنی خصوصی به موری مک‌کالی وزیر امور خارجه نیوزیلند گفت: «این تصمیم مایه رسوایی است. از شما می‌خواهم از آن حمایت نکنید. اگر به حمایت و ترویج این قطعنامه ادامه دهید، به اعتقاد ما، این کار اعلام جنگ خواهد بود. این، باعث قطع روابط می‌شود و پیامدهایی خواهد داشت».

طبق گزارش ها، مک کالی نیز حاضر نشده (از موضع خود) عقب نشینی کند و گفته است ،‌ قطعنامه (شورای امنیت سازمان ملل) مطابق با سیاست نیوزیلند است.

اسرائیل تاکنون سفرای خود را از کشورهای نیوزیلند و سنگال فراخوانده و کمک های خود را به سنگال لغو کرده است.

یک روز بعد از عقب نشینی مصر از طرح قطعنامه پیشنهادی توقف شهرک سازی‌ها (در شورای امنیت سازمان ملل) به علت فشارهای زیادِ اسرائیل و دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا، نیوزیلند، سنگال، مالزی و ونزوئلا، این قطعنامه را دوباره مطرح کردند.

نتانیاهو گفت اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، پایبند نخواهد بود.

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه جمعه (سوم دی 1395) با تصویب قطعنامۀ 2334، ادامۀ شهرک‌سازی رژیم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالیِ فلسطینی را محکوم کرد و خواستار توقفِ این روند غیرقانونی شد.

بر اساس این قطعنامه که با 14 رأی موافق و رأی ممتنع امریکا به تصویب رسید، هرگونه شهرک‌سازی رژیم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» به شمار می‌آید که به‌صورت جدی صلح در منطقه و امکان تشکیل کشور مستقل فلسطینی را به مخاطره می‌اندازد.

نتانیاهو این قطعنامه را «شرم‌آور» و «مغرضانه» توصیف کرد و گفت: «ما در مقابل آن ایستادگی خواهیم کرد.»

وی افزود در مناسبات این رژیم با سازمان ملل تجدیدنظر خواهد کرد.

پیش‌ از این رأی‌گیری، تل‌آویو تلاش کرد در این زمینه کارشکنی و قدرتمندترین متحد خود یعنی امریکا را به وتوی آن ترغیب کند.

جناح‌های فلسطینی در کرانۀ اشغال‌شدۀ باختری و نوار غزه از تصویب این قطعنامه استقبال کردند و ریاض المالکی، وزیر خارجۀ تشکیلات خودگردان فلسطین، نیز آن را یک «پیروزی برای مردم فلسطین» خواند.

مقامات اسرائیل بعد از ناکامی در متقاعد کردن مقامات امریکا جهت وتوی پیش‌نویس قطعنامۀ ضد شهرک‌سازی، از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، خواستند با اعمال فشار بر شورای امنیت سازمان ملل از تصویب قطعنامه علیه شهرک‌سازی‌های اسرائیل جلوگیری کند.

تل‌آویو معتقد است دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، مدت‌هاست با هماهنگی فلسطینی‌ها برای رأی شورای امنیت سازمان ملل برنامه‌ریزی کرده است.

اوباما به‌شدت از ادامۀ شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی کرانۀ باختری و قدس شرقی انتقاد کرده است و از مخالفان آن به شمار می‌آید.

بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 230 شهرک یهودی‌نشین که اسرائیل بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانۀ باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است، سکنی گزیده‌اند.

سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان، شهرک‌‌های اسرائیلی ساخته‌شده در کرانۀ باختری و بیت‌المقدس را غیرقانونی می‌دانند چراکه رژیم صهیونیستی در جنگ سال 1967 این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هرگونه ساخت‌وساز از سوی اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع و غیرقانونی است.