توضیحات بازیگر طیب از سختی کار در معمای شاه

طیب حاج رضایی یکی از چهره هاى شناخته شده زمان طاغوت است که نیمه بیشتر از زندگی خود را میان ارازل و اوباش و مراکز فساد گذراند. شخصیتی که در اذهان عمومى همواره فردی زورگو اما در عین حال لوتى مسلک شناخته میشد. وی ابتدا تا حدى مدافع شاهنشاهى بود که عکس شاه را بر روی سینه خود حک میکند، اما باید گفت که بزرگترین هیأت دستگاه امام حسین (ع) در تهران از آنِ همین فرد بوده است. طیب در کنار همه فعالیت های منفی خود، دلباخته واقعی امام حسین (ع) بود و مرامی حسینی داشت. محمود اردلان بازیگر سینما تلویزیون در «معمای شاه» ایفاگر نقش طِیب رضایی بود با وی گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

*آقای اردلان در خصوص حضور در سریال «معمای شاه» بفرمائید؟ 

من با آقای ورزی سریال «تبریز در مه» را کار کرده بودم و برای کارهای رزمی مثل کودتا، درگیری‌ها، ترور و بیشتر سکانس‌های اکشن همکاری می‌کردم. نقش طِیب را با بازیگران دیگری صحبت شده بود اما  قسمت شد من این نقش را بازی کنم، به هر حال اگر نقشی به یاد ماندنی باشد در کارهای آقای ورزی کار می‌کنم.

*دلیل پذیرفتن نقش طیب رضایی چه بود؟

انتخاب بازیگر مهم است، برای شخصیت‌هایی که برای مردم آشنا هستند. چهره و فیزیک برای پذیرش نقش از طرف مردم باید قابل قبول باشد و این شخصیت به لحاظ فیزیکی به من نزدیک بود.

*از خصوصیات طِیب شناخت داشتید؟

خیلی شناخت نداشتم اما آقای ورزی خیلی راهنمایی کردند، از طرفی بیشتر مردم طیب را می‌شناسند. شخصیتی که اطراف آن شلوغ بود، لوتی و گردن کلفت بود و به مرور شخصیت طیب تغییر کرد. حتی در دادگاه اعلام کرد که من خلاف زیاد کرده‌ام اما پاکم کن، خاکم کن. حتی دیداری که خانواده طیب رضایی با امام خمینی (ره) برای جلوگیری از اعدام او رفته بودند، امام خمینی (ره) فرمودند «طِیب،طَیب شد»، این شخصیت را من دوست داشتم.

*از نزدیکان طیب رضایی برای رسیدن به نقش کمک گرفتید؟ 

قرار بود با پسر ایشان دیدار داشته باشم اما وقت نشد، به هر حال یک بازیگر باید تحقیق ‌هایی داشته باشد و کمک کارگردان هم تاثیر گذار بود.

*نظر شما درباره سریال «معمای شاه»؟

آقای ورزی برای سکانس‌ها دستم را باز می‌گذاشت، هر طراحی که داده‌ام تصویربرداری کرده‌اند و پیشنهادهای من از طرف ایشان قبول می شد.

*سر کار جدیدی هستید؟

مدتی است سر کار «امپراتور جهنم» آقای شیخ‌طادی هستم، نقشی را بازی نکردم اما کارهای اکشن آن را انجام داده‌ام.

*علاقه شما به کارهای اکشن بیشتر از بازیگری است؟

نه اینطور نیست. به بازیگری علاقه دارم و پیشنهادهای زیادی هم شده است اما کارهای تاریخی را بیشتر دوست دارم. هر نقشی را نمی‌توانم بازی کنم چراکه باید به فیزیک و چهره من نزدیک ‌تر باشد. 

*سخت‌ترین سکانس شما در «معمای شاه»؟ 

رسیدن به نقشی که مردم آن را قبول کنند، بسیار سخت است. سعی می‌کردم کارهای اضافی نکنم. حالت اعدام، سرمای کار و طولانی بودن گریم برای هر بازیگری مشکل است و به دلیل عشق و علاقه به بازیگری این کارها را انجام می‌دهیم.

*وضعیت تولیدات اکشن ما چگونه است؟

برخی از کارها ضعیف است اما به هرحال ما نمی‌توانیم با کشورهای غربی رقابت کنیم.