سرماخوردگی با آنفلوآنزا چه تفاوتی دارد؟

محمود سروش با اشاره به تفاوت های سرماخوردگی با آنفلوآنزا اظهارداشت: آبریزش از بینی و عطسه‌های سرماخوردگی بیشتر بوده ولی تب آنفلوانزا خیلی بالا است. همچنین درد عمومی ناشی از ویروس آنفلوانزا خیلی بیشتر است. آنفلوانزا در کودکان اسهال و استفراغ ایجاد می‌کند که ویروس سرماخوردگی کمتر این علائم را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه طول مدت آنفلوانزا بیش از 7 روز، تا 10 الی 12 روز هم طول می کشد و سرفه ناشی از آن ممکن است باقی بماند، ادامه داد: با مبتلا شدن به ویروس آنفلوانزا باید به پزشک مراجعه کرد که پزشک روند درمان و رژیم غذایی را تعیین می کند.

رئیس اداره مراقبت های مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه اولویت واکسن آنفلوآنزا برای افراد آسیب پذیر است، گفت: به طور مثال افراد دیابتی، افرادی که نقص ایمنی دارند، افرادی که شیمی درمانی می شوند، افرادی که عضو پیوندی دارند- بیماران کبدی- بیماران کلیوی- افراد چاق و افراد بالای 65 سال و زنان باردار.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تزریق واکسن آنفلوآنزا، سبب بروز این بیماری می شود؟، بیان کرد: خیر؛ افرادی که پس از تزریق واکسن دچار علائم سرماخوردگی می شوند، ممکن است ویروس را از قبل به طور نهفته در بدن خود داشته اند.

سروش نیمه دوم شهریور ماه تا اواخر پاییز را زمان ایمن سازی علیه آنفلوانزا دانست و عنوان کرد: البته ایمن سازی افراد آسیب پذیر هر سال حدود شهریور ماه توصیه می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شستشوی مداوم حلق و بینی از بروز آنفلوانزا پیشگیری می کند؟، گفت: اگر این اقدام به شکل وسواس گونه ای انجام شود، ممکن است باعث افزایش ترشح در سینوس ها شود. اما اگر به اندازه کافی انجام شود، مفید است. اساسا بیشتر شستن دست ها را توصیه می کنیم مخصوصا در مقابل کسانی که مشکل تنفسی دارند.

سروش با بیان اینکه آنفلوانزا جزء ویروس هایی است که داروی انتخابی خوبی دارد، ادامه داد: فرد باید استراحت کند، رعایت اصول حفاظت فردی را نیز داشته باشد. همچنین پزشک ممکن است برای دردهای عمومی، مسکن ساده تجویز کند. البته خواهش من از مردم این است که از آمپول دگزامتازون و آمپول‌های کورتونی استفاده نکنند.

رئیس اداره مراقبت های مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا موارد ابتلای انسان به ویروس آنفلوانزای پرندگان را داشتیم؟، اظهارداشت: خیر. قبلا ویروس این بیماری H5N1 بود که در حال حاضر ویروس H5N8 است. در محل مرغداری ها رعایت اصول حفاظتی انجام می شود و در هر مرغداری که آلوده باشد، تیم بهداشتی به آن محل اعزام می شود و اقدامات لازم را انجام می دهند.