اظهارنظر تحریک‌آمیز اردن علیه ایران

سرلشگر ستاد «محمود فریحات» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اردن مدعی شد که حضور نیروهای «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی عراق) در نزدیکی تلعفر مایه نگرانی کشورش است.

محمود فریحات در مصاحبه‌ای با شبکه عربی «بی.بی.سی» می‌گوید حضور الحشد الشعبی در نزدیکی تلعفر نزدیک مرز سوریه به معنای وصل شدن ایران به لبنان از طریق کمربندی زمینی است اگر الحشد به پیشروی خود به سوی مرز سوریه ادامه بدهد.

این مقام نظامی اردنی ضمن هشدار در این خصوص، گفت که این مسئله مایه نگرانی اردن است.

او همچنین در این مصاحبه که کامل آن امشب (شنبه‌شب) پخش می‌شود، به آموزش تروریست‌های سوری در کشورش اذعان کرد و گفت که اردن با همکاری غرب، «نیروهای معارض سوریه» را برای مبارزه با تروریست‌های داعش در شرق سوریه، آموزش داده است.

این مقام اردنی تکذیب کرد که هدف این نیروها که به «ارتش عشایر» معروف شده‌اند، حمله به نیروهای دولتی سوریه باشد.

محمود فریحات بتازگی رئیس ستاد مشترک شده است. او در 2 اکتبر گذشته (2016) با فرمان عبدالله دوم، شاه اردن، رئیس ستاد مشترک شد و یک ماه بعد در 14 نوامبر از شاه ترفیع درجه گرفت و به درجه سرلشگری نائل آمد.

پیشتر، محمود فریحات، معاون رئیس ستاد مشترک و رئیس هیئت برنامه‌ریزی بود و قبل از آن نیز فرمانده منطقه شمالی و قبل از آن نیز وابسته نظامی سفارت اردن در انگلیس بوده است.

اندازه بزرگتر نقشه اینجا    

 

در حالی که نیروی الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق در کنار ارتش این کشور در حال مبارزه با تروریست‌های تکفیری داعش است، اظهارنظر برخی کشورهای غربی مانند برخی کشورهای غربی، علیه این نیروها مطرح می‌شود.

چندی پیش نیز عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی، با دخالت در امور داخلی عراق، این نیروها را فرقه‌گرا توصیف کرده بود حال اینکه این نیروها، بخشی از نیروهای مسلح عراق هستند که در حال مبارزه با تروریسم تکفیری به سر می‌برند که بسیاری از مقامات عراقی ریشه عقیدتی این تروریست‌ها را وهابیت عربستان می‌دانند.