شروع سال نو میلادی به تعویق افتاد!

 یک ثانیه کبیسه برای جبران کاهش سرعت چرخش زمین به لحظات پایانی سال جاری میلادی (2016) اضافه می‌شود. این ثانیه زمانی که ساعت به نیمه شب برسد اضافه و ساعت 23:59:60 ثبت می‌شود که سال 2017 را لحظه‌ای به تعویق می‌اندازد.

 

آخرین‌بار در ژوئن 2015 یک ثانیه کبیسه به سال میلادی اضافه شد و امسال بیست و هفتمین باری است که این اتفاق رخ می‌دهد. این تغییر به دلیل عقب ماندن ساعت استاندارد جهانی از ساعت‌های اتمی صورت می‌گیرد.

 

آزمایشگاه ملی فیزیک انگلیس (اِن‌پی‌اِل) تنظیم زمان ملی این کشور را بر عهده دارد و از ساعت اتمی برای برقراری زمانبندی مداوم و ثابت استفاده می‌کند.

 

این آزمایشگاه ساعت هماهنگ جهانی خود را در اختیار تمام جهان قرار می‌دهد. یکی از محققان اِن‌پی‌اِل در این خصوص اعلام کرد: «ساعت‌های اتمی هزار برابر از چرخش زمین برای تنظیم زمان بهتر هستند. زیرا نوسانات چرخش زمین غیرقابل پیش‌بینی هستند. ثانیه‌های کبیسه از تفاوت ساعت استاندارد و ساعت زمین جلوگیری می‌کنند. با اینکه تفاوت زمانی بسیار کم است و هزاران سال طول می‌کشد تا به 1 ساعت برسد؛ اما اگر اصلاح نشود در نهایت ساعت‌ها قبل از اینکه آفتاب طلوع کند، ظهر را نشان می‌دهند.»

 

ساعت‌های اتمی از تغییر سطح انرژی الکترون‌ها برای مشخص کردن زمان استفاده می‌کنند. سرویس بین‌المللی چرخش زمین و سامانه‌های مرجع در فرانسه چرخش زمین را دنبال و نیاز برای اضافه کردن یک ثانیه کبیسه را اعلام می‌کند.