جزئیات دیدار شمخانی با مسئولان سیاست خارجی سوریه

سرلشکر علی مملوک مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور سوریه و ولید المعلم وزیر امور خارجه این کشور عصر امروز (شنبه) با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و هماهنگ‌کننده اقدامات سیاسی، امنیتی و دفاعی ایران با سوریه و روسیه دیدار و در خصوص تحولات مهم سوریه و روندهای استمرار مبارزه با گروه‌های تروریستی گفت‌وگو کردند.

شمخانی در این دیدار با یادآوری تلاش‌های گسترده و فداکاری مردم، دولت و ارتش سوریه در طی سال‌های مبارزه با فتنه تروریسم در این کشور تاکید کرد: سوریه در جنگ جهانی تروریسم علیه این کشور پیروز شده است.

وی بازگشت گروه‌های مسلح به میز مذاکره و پذیرش شروط آتش‌بس دولت را حاصل دستاوردها و پیروزی‌های میدانی به ویژه آزادسازی شهر راهبردی حلب دانست و افزود: با توجه به سوابق بدعهدی و نقض آتش‌بس در گذشته از سوی این گروه‌ها تنها ضمانت پایبندی مسلحین به توافقات، حفظ اقتدار نظامی و تسلط بر تحرکات و فعالیت‌های آنان است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: هر مسیر سیاسی و گفت‌وگویی که منجر به تضعیف حاکمیت دولت فراگیر و قانونی این کشور بر تمام سرزمین سوریه شود یا بخواهد بخشی از سرزمین سوریه را در اختیار گروه‌های تروریستی یا اشغال نظامی خارجی قرار دهد برخلاف منافع مردم و تهدیدی برای کشورهای منطقه و محکوم به شکست خواهد بود.

شمخانی آزادی حلب را نقطه عطفی در تحولات سیاسی-نظامی سوریه و معادلات قدرت در منطقه ذکر و تصریح کرد: جنگ با تروریست‌های داعش و جبهه النصره در سوریه ادامه خواهد داشت و گروه‌های مسلحی که از جبهه تروریسم پیروی نمی‌کنند باید از فرصت آتش‌بس استفاده کرده و به میز مذاکره با دولت قانونی سوریه بازگردند.

وی افزود: تنها مسیری که می‌تواند آرامش و امنیت را به سوریه بازگرداند مبارزه بی‌امان با تروریسم و تمرکز بر گفت‌وگوهای سوری-سوری برای دستیابی به توافقی ملی به منظور برگزاری انتخاباتی فراگیر است.

هماهنگ‌کننده اقدامات سیاسی، امنیتی و دفاعی ایران با سوریه و روسیه با بیان تاثیرگذاری راهبردی پیروزی حلب بر شکست تروریست‌های جبهه النصره و جبهه حامی آن‌ها گفت: این مسئله ضمن خنثی‌سازی نقشه راه تجزیه منطقه که توسط غربی‌ها دنبال می‌شود، اثبات‌کننده امکان پیروزی بر تروریست‌ها به شرط حفظ انسجام و هماهنگی در جبهه مقاومت است.

شمخانی اظهار داشت: اگر طرف‌های مقابل به پشتیبانی‌های مالی، فنی و تسلیحاتی از عناصر تروریستی خاتمه دهند، طی زمان کوتاهی آرامش به منطقه و به تبع آن کشورهای اروپایی نیز بازخواهد گشت و به جای سیل آوارگان، خشونت و تخریب میراث جهانی شاهد استقرار امنیت و دستیابی به آرمان محو کامل تروریسم خواهیم بود.

وی ضمن محکوم کردن استفاده ابزاری از تروریسم برای پیشبرد اهداف سیاسی و منتسب کردن آن به دین حنیف اسلام به منظور توسعه اسلام‌هراسی و ایجاد تفرقه بین مسلمانان عنوان کرد: رژیم صهیونیستی در سایه اختلافات و بحران امنیتی منطقه درحال گسترش سرکوب‌ها و تثبیت پروژه فلسطین‌زدایی است.

سرلشکر علی مملوک مشاور امنیت ملی رئیس جمهور سوریه و ولید المعلم وزیر امور خارجه این کشور نیز در این دیدار طی سخنان جداگانه‌ای با ارائه گزارشی از تحولات میدانی و سیاسی اخیر و فرایند توافق آتش‌بس با معارضان مسلح تاکید کردند: مبارزه بی‌امان با عناصر داعشی و جبهه النصره و گروه‌های مرتبط با آنان در کنار پیگیری مسیرهای سیاسی ادامه خواهد یافت و دولت و ملت قهرمان سوریه، اجازه تجزیه و تداوم حضور تروریست‌ها در این کشور یا اشغال نظامی خارجی را نخواهند داد.