برنج وارداتی سفره ایرانی ها چقدر هزینه برداشت؟

بررسی های آماری نشان می دهد از ابتدای سال 1380 تا پایان سال گذشته هر سال بیش از یک میلیون و دویست هزار تن برنج وارد ایران شده است .

 در این دوره زمانی ایران بابت واردات برنج برای تامین غذای مصرفی خود بیش از 12 میلیارد و 200 میلیون دلار هزینه کرده است . بررسی عملکرد دولت های هشتم تا یازدهم در حوزه واردات برنج نشان می دهد بالاترین آمار واردات این ماده غذایی از آن دولت دهم بوده است . در حالی که میزان واردات برنج در فاصله سال های 1380 تا 1383 در دولت هشتم 3 میلیون و 863 هزار تن بود، در دولت نهم این حجم واردات به 4 میلیون و 722 هزار تن رسید .

دولت دهم در فاصله سال های 1388 تا پایان سال 1391 معادل 5 میلیون و 175 هزار تن برنج وارد کشور کرد . آخرین آمارها در خصوص عملکرد دولت یازدهم بر واردات این ماده غذایی در فاصله زمانی ابتدای سال 1392 تا پایان مهر ماه سال جاری دلالت دارد . در این مقطع زمانی 4 میلیون و 492 هزار تن برنج وارد ایران شده است .

 برنج دومین ماده پرمصرف غذایی در ایران است و پس از نان یکی از اصلی ترین غذاهای ایرانی محسوب می شود .

 ایران در سال های گذشته برای تامین برنج مصرفی خود ناگریز به واردات برنج از کشورهای عمده تولیدکننده برنج بوده است .

 بر این اساس در حالی که میزان واردات برج در سال 1380 برابر با 698.92 هزار تن بوده است  این رقم در سال 1392 به نزدیک دو میلیون تن رسید . قیمت برنج وارداتی ایران نیز در این دوره زمانی دستخوش افزایش شده است چرا که واردات 698 هزار تن برنج ارز بری برابر با 190 میلیون دلار برای کشور در برداشت اما ارز مورد نیاز برای واردات یک میلیون و 956 هزار تن برنج برابر با 2 میلیارد و 301 میلیون دلار گزارش شده است .

رکورد واردات برنج به ایران هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی در سال 1392 شکسته شده است . ثبت سفارش برای واردات برنج در برخی ماه ها با هدف حمایت از تولید داخلی متوقف می شود اما بررسی های صورت گرفته نشان از آن دارد که در همه ماه ها به دلیل ثبت سفارش های پیشین واردات برنج کمابیش ادامه دارد .

میزان واردات برنج در ماه تیر بالاترین و در ماه فروردین پایین ترین رقم اعلام شده است . میزان سرانه مصرف برنج در ایران از سوی وزارت جهاد کشاورزی 41 کیلوگرم و از سوی مرکز آمار ایران 37.7 کیلوگرم اعلام شده است .