اخراج پناهندگان غیر مجاز ایتالیا

فرانکو گابریلی رئیس پلیس ایتالیا در شیوه نامه ای که یک هفته پس از کشته شدن مهاجم بازار کریسمس برلین در حومه میلان، به پاسگاه های پلیس سراسر این کشور ابلاغ شد، به ماموران دستور داد تلاش ها و فعالیت هایشان را برای شناسایی و اخراج مهاجران، افزایش دهند.

 
بر اساس این شیوه نامه که به دست رویترز رسیده است، ماموران پلیس باید در برابر فشار فزاینده مهاجرتی بین المللی که بی ثباتی و تهدیدها را به دنبال دارد، به اقدامات فوق العاده برای مهار و اخراج بیگانگان غیرمجاز دست بزنند.
 
همچنین یک منبع وزارت امور داخلی ایتالیا گفت: مارکو مینیتی وزیر امور داخلی این کشور قصد دارد بر اساس درخواست های مکرر کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا، چند مرکز تازه نگهداری مهاجران پیش از اخراج آنان تاسیس کند. 
 
موضع سرسخت و شدید علیه مهاجران که در صفحه نخست روز شنبه چند روزنامه ایتالیایی بازتاب داشت، نخستین تغییر عمده سیاست دولت پائولو جنتیلونی از هنگام به قدرت رسیدن وی در میانه ماه دسامبر و در پایان سالی به شمار می رود که تعداد بی سابقه ای از مهاجران با قایق وارد این کشور شده اند. 
 
این تغییر خط مشی همچنین کمتر از یک ماه پس از حمله با کامیون در برلین توسط انیس العامری صورت می گیرد که 12 تن از جمله یک زن ایتالیایی در آن قربانی شدند. 
 
هر چند متئو رنتزی سلف جنتیلونی با تاسیس پاسگاه ها و مراکزی برای شناسایی و انگشت نگاری مهاجرانی که وارد سواحل ایتالیا می شوند، موافقت کرده بود، اما از ساخت مراکز بزرگ نگهداری مهاجرانی که درخواست پناهندگی آنان پذیرفته نمی شود و واجد شرایط پناهندگی شناخته نمی شوند، خودداری کرد. 
 
این منبع گفت: در حالی که اکنون تنها چهار مرکز نگهداری پناهندگان پیش از اخراج با حدود 360 تخت در ایتالیا وجود دارد، اما وزارت کشور قصد دارد حدود 16 مرکز دیگر با دستکم یک هزار جا افتتاح کند.
 
این مراکز می توانند تنها بخشی از مهاجران فاقد مجوز اقامت را جای دهند که گمان می رود در ایتالیا زندگی می کنند. 
 
اداره آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) اعلان کرد: از بیش از 27 هزار حکم اخراج که در سال 2015 در ایتالیا صادر شده است، تنها کمتر از پنج هزار نفر اخراج شده اند.