دلایل افزایش نرخ ارز از زبان سیف/ قیمت واقعی ارز
 ولی‌الله سیف در برنامه تلویزیونی تیتر امشب با تحلیل وضعیت روزهای اخیر بازار ارز گفت: در سال ۹۲ قیمت ارز به دلیل شرایط انتخابات و نگاه مثبتی که مردم به وضعیت کشور داشتند، روندی متفاوت داشت؛ این در حالی است که نرخ دلار که در اوایل سال ۹۲ در اوج قیمتی خود قرار داشت، از خرداد این سال، روند نزولی به خود گرفت و در پایان سال هم به ۳۰۱۱ تومان رسید.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: نوسانات نرخ ارز در سال‌های پس از آن، یعنی ۹۳، ۹۴ و ۹۵ روند صعودی با شیب ملایم به خود گرفت، به نحوی که از ۳۰۵۰ تومان به ۳۳۹۲ تومان ختم شد، در حالی که این رقم در سال ۹۴ به ۳۴۷۲ تومان هم رسید؛ ضمن اینکه در سال جاری نیز نرخ دلار از ۳۰۵۵ تومان آغاز و در روزهای گذشته به ۴ هزار تومان هم رسید.

وی تصریح کرد: با تمهیدات بانک مرکزی از دوشنبه هفته قبل، روند نزولی قیمت دلار آغاز شده؛ این در حالی است که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در فاصله سالهای ۹۳ تا ۹۵، همزمان با فصل سوم سال و روزهای پایانی سال میلادی، با افزایش مواجه می‌شود و تقاضای زیاد در بازار و افزایش مسافرت‌ها، نرخ را بالا می‌برد.

سیف، اخبار سیاسی، کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا و انتشار اخبار جعلی در برخی رسانه‌ها را زمینه‌ساز افزایش نرخ ارز دانست و خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای دولت فعلی، انضباط در بازارهای مالی، بودجه و به خصوص بازار ارز است؛ به نحوی که نوسانات نرخ ارز از ابتدای فعالیت دولت یازدهم کنترل شده و آهنگ فزاینده‌ای نداشته است؛ تمام اینها در شرایطی است که در سالهای اخیر، اتفاقات زیادی مانند کاهش قیمت نفت رخ داده که می‌توانست سبب جهش قیمت دلار شود، اما در ایران بر خلاف سایر کشورهای نفتی، شرایط بسیار باثباتی برای ارز تجربه شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: از ابتدای آبان با افزایش نرخ ارز در بازار مواجه بودیم که البته این امر زمینه‌های متفاوتی داشت، این در حالی است که تحلیل‌های مختلفی در بازار ارز صورت گرفته که در کنار عوامل خارجی همچون انتخابات آمریکا و برجام، در بازار هیجان ایجاد کرده و برخی اوقات نیز التهاب آفرین شده است.

به گفته سیف، دست‌هایی در کار است که التهاب تصنعی در بازار ارز ایجاد می‌کند و حتی برخی در خارج کشور می‌گویند که اقتصاد ایران نتوانسته کاری انجام دهد؛ این در حالی است که برخی گزارش‌های جعلی به نقل از بانک جهانی نیز منتشر شده که در آن، نرخ دلار را ۵ هزار تومان عنوان کرده و بر اساس آن، گفته که اقتصاد ایران ورشکسته می‌شود؛ ضمن اینکه باید گفت که برخی به دنبال ایجاد یاس در مردم هستند که به نظر می‌رسد باید با آنها برخورد شده و از چنین مواردی جلوگیری شود.

رئیس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: هم اکنون روند افزایش تقاضا برای ارز مانند سنوات گذشته است و البته بانک مرکزی با میزان عرضه، بازار را تنظیم کرده و به نظر می‌رسد که روند نزولی نرخ‌ها در روزهای آینده ادامه خواهد داشت؛ این در شرایطی است که روند برابری دلار با یورو نیز باعث ایجاد فاصله قیمتی شده است.

وی اظهار داشت: نسبت ارزش یورو به دلار تا انتهای آذر امسال به ۲۵.۶ درصد و در ابتدای دی به ۲۷.۶ درصد تضعیف شده است که بر همین اساس هم، ریال در برابر دلار ۲۱.۵ درصد کاهش ارزش را داشته است. اما سرعت تضعیف یورو در مقابل دلار از سرعت تضعیف ریال در برابر دلار بیشتر است.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: هرچند اعلام نرخ برای دلار سیاست درستی نیست؛ اما واقعیت این است که رقم ۳۶۰۰ تومان برای دلار مناسب است و به نظر می‌رسد که قیمت ۳۶۰۰ تومانی یک نرخ واقعی باشد. تمام اینها در شرایطی است که دولت هیچگاه برای جبران کسری بودجه خود، به افزایش نرخ ارز رو نیاورده است.

وی افزود: افزایش نرخ ارز از سوی دولت برای جبران کسری بودجه، آثار زیانبار منفی در اقتصاد به جای خواهد گذاشت که به طور قطع، نباید این انتظار را داشت که دولت برای جبران کسری بودجه خود، قیمت را افزایش داده باشد و یا مدافع افزایش قیمت باشد.