مناطق آزاد به مرکزی برای "واردات" تبدیل شده

آیت الله محسن مجتهدشبستری ظهر امروز در بیست و دومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد مسائل اقتصادی اظهار داشت: جامعه‌ای که از نظر معیشت و اقتصاد دچار مشکل باشد در بحث معنویات نیز دچار مشکل خواهد داشت.

وی افزود: باید به دنبال فعالیت‌های فرهنگی و اخروی، به دنبال امور دنیوی نیز باشیم چرا که دین مقدس اسلام، ضمن دعوت انسان‌ها به عبادت و مسائل اخروی، تأکیدات مهمی در رابطه با مسائل اقتصادی داشته است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به اهتمام مسئولان کشوری در مورد مسائل اقتصادی تصریح کرد: اقتصاد مسئله خیلی مهمی است که در این رابطه ستادهای اقتصاد مقاومتی تشکیل شده و اقدامات نسبتا خوبی انجام گرفته که این اقدامات سبب شکوفایی اقتصاد و تولید شده است.

وی همچنین ادامه داد: این اقدامات تاکنون برای مردم کشور ملموس بوده و تاحدودی مشکلات اقتصادی در شرف برطرف شدن است.

آیت الله شبستری در ادامه به اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: این قانون آن طوری که باید اجرا می‌شد در کشور اجرا نشده و انتظار می‌رفت اقدامات خوبی صورت گیرد چرا که دولت ناظر خوبی است و نمی‌تواند تاجر خوبی باشد.

وی بر افزایش تسهیلات بانکی برای صادرکنندگان تأکید کرد و ادامه داد: امیدواریم با سیاست‌هایی همچون معافیت مالیاتی و بازرگانی، یکسان‌سازی نرخ ارز و اعطای وام کم بهره اقتصاد کشور اصلاح شود.

امام جمعه تبریز به ضرورت تجدیدنظر بر مناطق آزاد تجاری در کشور اشاره کرد و گفت: وضعیت به وجود آمده در این مناطق وضع خوبی نیست و سبب رونق صادرات نشده است بلکه به مرکزی برای فروش اجناس خارجی تبدیل شده است.

وی همچنین ادامه داد: باید تحول اساسی در ساختار مناطق آزاد به وجود بیاید و صادرات غیرنفتی نیز در این مراکز افزایش یابد که در این راستا دولت نباید به افزایش مراکز آزاد تأکید کند.

آیت الله مجتهدشبستری در ادامه به نواسات نرخ ارز اشاره کرد و افزود: یکسان سازی نرخ ارز مسئله ضروری است و نباید هر روز شاهد فاصله گرفتن نرخ آزاد و نرخ دولتی ارز باشیم.

وی با بیان اینکه نواسانات ارزی موجب سردرگمی مردم می‌شود، ادامه داد: باید نواسات ارز کنترل شود تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان سردرگم نباشند چرا که مسئله یکسان‌سازی ارز سبب رشد صادرات می‌شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه به واردات بی‌رویه کالاهای تجملی اشاره کرد و گفت: باید از ورود چنین کالاهایی خودداری شده و از ورود ماشین‌های لوکس آمریکایی و لوازم آرایش بی‌رویه جلوگیری شود.

وی مسئله خام فروشی در کشور را معضل اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: در این راستا فعالیت‌های مجاهدانه می‌طلبد و باید از استعدادهای جوانان فناور کشور و نوابغ در این زمینه استفاده کنیم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی به کم کردن بهره سپرده‌ها و تسهیلات وام‌های بانکی تأکید کرد و گفت: با این بهره‌ها و سودهای کلان بانکی راه به جایی نخواهیم برد که باید مانع چنین حرکاتی باشیم و با تدبیر مسائل را برطرف کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه فعالان اقتصادی نباید کمیت را فدای کیفیت کنند، ادامه داد: عدم کیفیت کالا موجب صدمه وارد کردن به تولیدکنندگان و حیثیت ایران می‌شود.