کلیسای
وانک ثبت جهانی می‌شود

فریدون اللهیاری با اشاره به زمان احداث این کلیسا اظهار داشت: در آن زمان شاه‌عباس صفوی ارامنه اصفهان را در محله جلفا اسکان داد و 23 کلیسا نیز در این منطقه احداث‌شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 13 کلیسا در محله جلفا اصفهان باقیمانده که تمامی این 13 کلیسا ثبت ملی شده، تصریح کرد: مهم‌ترین کلیسای محله جلفای اصفهان، کلیسای آمنا پرکیج یا همان کلیسای وانک به‌شمار می‌رود. این کلیسا یکی از مهم‌ترین کلیساهای اصفهان بوده که در محله جلفا واقع‌شده و پرونده ثبت جهانی آن در دست تهیه است.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان افزود: پرونده ثبت جهانی این کلیسا که مساحت آن 8 هزار و 731 متر مربع بوده، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کلیساهای استان اصفهان، به‌زودی تکمیل خواهد شد.

وی درباره مشخصات این کلیسا اظهار داشت: 3 هزار و 875 متر مربع از این کلیسا، ساختمان و بقیه فضای سبز و باغ بوده و در 2 سوی درب ورودی وانک،2 اتاق برای پذیرایی ساخته‌اند.

اللهیاری با بیان اینکه در بالای در ورودی آن، برج ناقوس در سه‌طبقه بناشده که در طبقه دوم آن ساعت بزرگی به وزن 300 کیلوگرم قرار دارد، خاطرنشان کرد: همچنین در 4 سوی برج، چهار صفحه مدور ساعت نصب شده که قطر هر صفحه 104 سانتی‌متر است؛ همچنین در سمت راست درِ ورودی وانک کتیبه‌ای به ابعاد 40×53 سانتی‌متر با سنگ مرمر نصب شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مجموعه کلیساهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی ثبت جهانی شده‌اند و پرونده کلیسای وانک به‌عنوان مهمترین کلیسای استان اصفهان در دست تهیه است و به زودی تکمیل می شود.