آقای نوبخت، از طرح هدفمندی یارانه‌ها خبر دارید؟

گروه اقتصادی- رییس سازمان برنامه و بودجه اواسط آذرماه امسال و یک روز بعد از ارائه لایحه بودجه به مجلس، در یک نشست خبری اعلام کرد که 77 میلیون نفر یارانه می‌گیرند.

 

به گزارش افکارنیوز، محمدباقر نوبخت درباره عملکرد هدفمندی یارانه‌ها در مورد تعداد یارانه‌بگیران و حذف‌شدگان گفت: «در حال حاضر حدود 77 میلیون نفر یارانه دریافت می‌کنند و ماهانه رقمی نزدیک به 3 هزار و 400 میلیارد تومان از این بابت پرداخت می‌شود.»

همان زمان پس از اعلام این خبر این شائبه ایجاد شد که آیا تنها از جمعیت 80 میلیونی ایران، فقط 3 میلیون نفر یارانه نمی‌گیرند. این در شرایطی است که پیش از این تعداد یارانه‌بگیران 75 میلیون نفر اعلام می‌شد.

اما نوبخت درباره تعداد حذف‌شدگان اعلام کرده بود که اطلاعی دقیقی ندارد، ولی به هرحال ماهانه به افراد یارانه‌بگیر به دلیل تولد نوزادان اضافه شده و یا این‌که تعدادی هم حذف شدند.

نکته جالب در این میان این بود که عدد پرداخت ماهانه 3 هزار و 400 میلیارد تومان با 77 میلیون یارانه‌بگیر در تناقض بود. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که با وجود پرداخت ماهانه 3 هزار و 400 میلیارد تومان یارانه و در عین حال، پرداخت 45 هزار و 500 تومان به هر یارانه‌بگیر، مجموع یارانه‌بگیران در کشور حدود 74 میلیون و 725 نفر می‌شود. این رقم، حدود 2.5 میلیون نفر کمتر از عددی است که نوبخت در میان خبرنگاران اعلام کرده بود.

از سوی دیگر، چند روز بعد از اعلام این آمار، نوبخت در جریان بازدید از ایستگاه تشکیلاتی راه آهن همدان ـ تهران رقم دیگری از یارانه‌بگیران اعلام کرد. بنا به گفته وی، 75 میلیون و 300 هزار نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند که دولت ماهانه 3 هزار و 400 میلیارد تومان پول نقدی پرداخت می‌شود.

این‌ها نشان می‌دهد که رییس سازمان برنامه و بودجه و یا سخنگوی دولت، در جریان طرحی نیست که ماهانه بخش عظیمی از بودجه دولت را می‌بلعد و مسایل آن را لحظه‌ای پیگیری نمی‌کند. این در حالی است که بارها و بارها وزرای دولت از مصیبت عظمای دولت در شب پرداخت یارانه سخن گفته‌اند.


طاهره رضوی