واهمه عربستان از بازوی دریایی ایران/جلوی ایران را بگیرید!

وبگاه «فارن‌افرز» بیانیه مقام‌های ایران در اواخر ماه نوامبر سال گذشته میلادی برای احداث این پایگاه‌ها را «حائز اهمیتی ویژه» دانسته و نوشته تنگه «باب‌المندب» در یمن به عنوان یک گذرگاه آبی پرتردد دسترسی بلاواسط ایران به دریای سرخ را فراهم کرده و تهران را در موقعیت برتر نسبت به رقیب منطقه‌ایش عربستان سعودی قرار خواهد داد. 

در ادامه این گزارش آمده است اقدام تهران در احداث پایگاه دریایی در سوریه نیز در صورت تحقق، بازوی دریایی ایران را به سمت دریای مدیترانه گسترش خواهد داد و حضور نظامی ایران در نزدیکی سواحل اروپا را تقویت خواهد کرد.

وبگاه آمریکایی همچنین خاطرنشان کرده سرعت توسعه نیروی دریایی ایران به حدی نگران‌کننده بوده که عربستان سعودی پیشنهاد تشکیل نیروی دریایی مشترک میان کشورهای عربی برای مقابله با ایران را مطرح کرده است.

فارن‌افرز خاطرنشان کرده که گسترش توانمندی‌های ایران به طریق مشابه می‌تواند برای رژیم اسرائیل هم نگران‌کننده باشد. 

بر همین اساس، در ادامه این گزارش آمده است: «دولت آینده ترامپ بایستی اقدامات بیشتری برای مقابله با تهدیدهای ایران به ویژه در زمینه دریایی انجام بدهد.»

فارن‌افرز در پایان تأکید کرده است: «با قضاوت تنها بر اساس اظهارات خود ایرانی‌ها (می‌توان دریافت) تهران در حال تغییر دادن رویه خود در دریا است و دولت ترامپ بایستی با تدوین سیاستی جامع‌تر برای مقابله با برنامه‌ای ایران به این موضوع پاسخ بدهد.»