ضرورت نفی انحصار در اقتصاد

آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیش از ظهر امروز در همایش سیره علوی با اشاره به اینکه کار و اقتصاد سالم عبادت است، اظهار داشت: فرهنگ کار باید در جامعه نهادینه شود. 

 

 

وی با بیان اینکه باید کار و کسب درآمد در جامعه مقدس شمرده شود، تصریح کرد: باید جامعه را عادت بدهیم که روی پای خود بایستد و در بعد اقتصاد خانوده و جامعه فعال باشد.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: مسئله صرفه جویی و قناعت باید یک اساس در زندگی باشد و مردم را به این سمت تشویق کنیم.

 

آیت الله اراکی با تاکید بر اینکه خروج از رکود با تجارت و تولید میسر می شود، یادآور شد: باید کاری کنیم که فاصله بین تولیدکننده، بازار و تاجر سالم و نزدیک به هم باشد تا سرمایه گذار و تولید کننده بتوانند کالای خود را با ارزش افزوده بالا به بازار برسانند.

 

وی با اشاره به اینکه باید بحث تولید و بازرگانی در جامعه فعال شود، گفت: جنگی که پایان ناپذیر است جنگ قناعت و صرفه جویی است.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بر نفی انحصار در جامعه تاکید کرد و افزود: اقتصاد سرمایه داری مبتنی بر انحصار است و منطق انحصاری منطق غلطی است.

آیت الله اراکی با بیان اینکه یکی از دلایل وجود بیکاری و کمبود اشتغال همین مسئله انحصار است، تصریح کرد: باید کار را به خانه ها ببریم و به نقطه ای برسیم که هیچ خانمی در خانه بیکار نماند.

 

وی با اشاره به اینکه بازنشستگی در کار اقتصادی غلط است و در منطق اقتصاد دینی بازنشسته معنایی ندارد، اظهار داشت: پشتیبانی از تولید در حوزه های کشاورزی و دامداری باید در دستور کار قرار گیرد.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به تراکم سرمایه در بانک ها اشاره کرد و گفت: سود مردم در بانک ها تنها به جمع های مخصوص و ویژه ای اختصاص دارد و همه نمی توانند از سرمایه مردم در بانک ها سود ببرند.

 

آیت الله اراکی تصریح کرد: این در حالی است که بانک ها باید زمینه سرمایه گذاری در محلی که می تواند سودآور باشد را فراهم کنند.

 

وی با بیان اینکه بانک ها باید زمینه سرمایه گذاری را در حوزه های مختلف فراهم کنند، یادآور شد: بانک باید به عنوان واسطه سرمایه گذار و تولید کننده ایفای نقش کند و این سود در واقع حلال و درست خواهد بود.