مراقب رژیم غذایی دانش آموزان باشید
امروزه شاهد اضافه وزن بسیاری در میان کودکان و نوجوانان دانش آموز هستیم که این چاقی مضرات زیادی برای سلامتی آنها به همراه دارد.
 
عوامل بروز چاقی در دانش آموزان
 
عوامل متعددی باعث بروز چاقی دانش آموزان می شود که در این راستا محمد عنایتی، متخصص تغذیه اظهار کرد: از عوامل ایجاد چاقی در بین این افراد می توان به مصرف غذاهای پرچرب، فست فود و تنقلات، پرخوری، با سرعت زیاد غذا خوردن و عدم فعالیت بدنی اشاره کرد.
 
 
رژیم غذایی خوسرانه مشکل ساز می شود
 
وی افزود: در برخی مواقع خانواده ها برای کاهش وزن فرزندان خود از رژیم غدایی خوسرانه استفاده می کنند که این موضوع می تواند مشکلاتی را ایجاد کند چرا که رژیم غذایی برای هر کسی متفاوت  است.
 
این متخصص تغذیه در ادامه گفت: رژیم غذایی باید اصولی باشد و برای داشتن این روش اصولی حتما با پزشک متخصص مشورت شود. همچنین ورزش اصولی زیر نظر پزشک هم می تواند نتیجه مثبتی در کاهش وزن داشته باشد.
 
برنامه غذایی مناسب ویژه دانش آموزان
 
عنایتی بیان داشت: برای داشتن برنامه غذایی مناسب بهتر است مصرف میوه و سبزی و دریافت کمتر چربی برای دانش آموزان فراموش نشود.
 
وی اظهار داشت: والدین باید توجه کنند که برای تغذیه سالم فرزندان خود در مدرسه از میان وعده‌هایی مانند میوه، سبزی، شیر، لقمه‌های خانگی مانند نان و پنیر و گردو و تخم مرغ استفاده کنند. همچنین از مصرف غذاهای پرچرب، تنقلات، شیرینی و نوشابه پرهیز کنند.
 
عنایتی در پایان خاطر نشان کرد: توصیه می شود برای هرگونه رژیم غذایی از هیچ داروی لاغری استفاده نشود و پیش از هر اقدامی با پزشک مشورت کنند.
 
نقش تغییر سبک زندگی در بروز چاقی 
 
خسروی، معاون برنامه ریزی درسی تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش نیز اظهار داشت: چاقی در بین دانش آموزان نشات گرفته از تغییر سبک زندگی افراد است به طوری که امروزه همه فعالیت های کودکان و نوجوانان به صورت الکترونیکی انجام می شود و فعالیت های بدنی کاهش پیدا کرده است. به طور مثال در قدیم نوجوانان برای بازی فوتبال جنب و جوش داشتند اما اکنون این بازی را در فضای مجازی و بدون تحرک انجام می دهند.
 
وی افزود: این مشکل مانند یک سونامی بزرگ است که باید برای برطرف شدن آن در بین دانش آموزان اقداماتی صورت گیرد.
 
 
استفاده از کتاب راهنما در مدارس برای جلوگیری از سونامی چاقی
 
معاون برنامه ریزی درسی تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: مهمترین اقدامی که در این راستا می توان انجام داد تغییر سبک زندگی افراد است. همچنین معلمین هم باید با استفاده از کتاب های راهنما اطلاعات کافی را در مورد ورزش و داشتن فعالیت های بدنی مناسب به دانش آموزان بیاموزند که دیگر شاهد افزایش وزن در بین کودکان و نوجوانان نباشیم.
 
 
نقش خانواده در کاهش اضافه وزن دانش آموزان 
 
وی با اشاره به موانع فعالیت های بدنی در بین دانش آموزان بیان داشت: یکی از این موانع نقش خانواده ها در برنامه ریزی درسی شبانه روزی آن ها است. والدین باید علاوه بر اهمیت قائل شدن برای دروس اصلی به درس تربیت بدنی فرزندان خود نیز اهمیت دهند به طوری که دانش آموزان علاوه بر مدرسه در خارج از مدرسه هم بتوانند فعالیت ورزشی داشته باشند.
 
خسروی ادامه داد: یکی دیگر از این موانع کمبود زمین ورزشی در سطح شهر است که باید فکری به حال این مشکل هم کرد.