نگرانی دموکرات‌ها از سمت دولتی داماد ترامپ

 نمایندگان حزب دموکرات در کنگره آمریکا نسبت به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب برای انتصاب یکی از بستگان خود به یکی از سمت‌های مهم در دفتر ریاست جمهوری ابراز نگرانی کرده اند.

روز گذشته، دفتر ترامپ اعلام کرد که رئیس جمهوری منتخب جرد کوشنر، داماد سی و پنج ساله خود را به عنوان یکی از اعضای هیئت مشاوران کاخ سفید انتخاب کرده است.

اعضای ارشد کمیته امور حقوقی مجلس نمایندگان کنگره با ارسال نامه‌ای به وزارت دادگستری و اداره حفظ ضوابط اخلاقی دولت فدرال خواستار رسیدگی به تصمیم ترامپ در چارچوب قوانین ضد خویشاوندسالاری شده‌اند. این نامه بنا به درخواست گروهی از نمایندگان مجلس از حزب دموکرات تهیه و ارسال شده است.

به گفته آنان، این قوانین ممکن است حدود اختیارات جرد کوشنر در سمت مشاور رئیس جمهوری را محدود کند. قرار نیست کوشنر، که همسر اوانکا، دختر دونالد ترامپ است، به خاطر تصدی این سمت حقوقی دریافت کند.

نویسندگان نامه خواسته‌اند که موضوع "احتمال تضاد منافع" نیز در بررسی انتصاب جرد کوشنر مورد توجه قرار گیرد زیرا، به گفته آنان، این امکان وجود دارد که وی در مقام ارائه مشورت به رئیس جمهوری آینده، تحت تاثیر ملاحظات مربوط به منافع ناشی از فعالیت‌های تجاری خود قرار گیرد.

در نامه‌ای که کمیته امور حقوقی برای دادستان کل آمریکا ارسال داشته نوشته است که "به عنوان مثال، گزارش شده است که کوشنر قرار است شامگاه امروز با پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان دیدار و در مورد سیاست اصلاح ساختار مالیاتی با او گفتگو کند." در ادامه نامه آمده است که "این موضوع دست کم باعث بروز این نگرانی می‌شود که ممکن است وی در توصیه سیاست مالیاتی، تغییراتی را توصیه کند که از لحاظ مالی به نفع کوشنر و خانواده او تمام می‌شود"

طبق قانون مقابله با خویشاوند سالاری در تشکیلات دولت فدرال آمریکا، "هیچ مقام دولتی نمی‌تواند یکی از منسوبان خود را به سمت و مقامی در اداره یا سازمان محل انتصاب یا تحت اداره خود منصوب کند." به گفته نویسندگان نامه، مقام دولتی شامل رئیس جمهوری و "منسوبان" شامل داماد افراد هم می‌شود. در مقابل، نزدیکان ترامپ گفته‌اند که قرار نیست جرد کوشنر در سمت مشاور رئیس جمهوری حقوقی دریافت کند و در نتیجه، مشمول این قانون نمی‌شود.

کوشنر هم گفته است که در نظر دارد در زمانی که مشاور رئیس جمهوری آینده است، از سمت‌ها و روابط تجاری خود فاصله بگیرد و به این منظور، دارایی‌های خود را به فروش می‌رساند و از سمت‌هایی که در شرکت‌های خود دارد کناره خواهد گرفت.

همچنین، وکیل جرد کوشنر در مورد اطلاق قانون ضد خویشاوندسالاری به انتصاب موکل خود ابراز تردید کرده و گفته است که در گذشته، گاه کنگره به رئیس جمهوری اجازه داده است تا خویشاوندان خود را به مناصب دولتی بگمارد و برخی قضات نیز رای داده‌اند که مقام ریاست جمهوری به عنوان یک سمت انتخابی، مشمول تعریف "سمت دولتی" نمی‌شود.

وکیل جرد کوشنر تاکید کرده است که موکل او در نظر دارد از هر جهت به قوانین مربوطه عمل کند.

فعلا در مورد ارجاع وظایف رسمی به ایوانکا ترامپ، همسر جرد کوشنر خبری منتشر نشده اما او نیز در نظر دارد از برخی از فعالیت‌های تجاری خود فاصله بگیرد.

با اینهمه، نمایندگان دموکرات در نامه خود به وزارت دادگستری خواستار دریافت جزئیاتی در مورد "برنامه" ایوانکا ترامپ در این مورد شده‌اند. گفته شده است که دونالد ترامپ به دختر خود وابستگی فراوانی دارد و احتمالا از او خواهد خواست در اداره امور کاخ سفید کمک کند.

آنان در این نامه گفته اند که "مقامات دولت فدرال ملزم هستند خود را از موضوعاتی که ممکن است شامل کسب منافع مالی باشد رها کنند؛ در نتیجه و با توجه به سرعت تحولات در انتصابات دولتی، از وزارت دادگستری می خواهیم نگرانی ما را مورد توجه قرار داده و تمهیدات مناسب را به اجرا بگذارد.