لزوم معرفی قهرمان‌های شرقی به کودکان و نوجوانان

مجتبی شاکری با اشاره به استفاده از ظرفیت بوستان‌ها برای نامگذاری‌های شاخص در شهر تهران، گفت: با این حال اغلب بوستان‌ها به تناسب نامشان هویت سازی نشده‌اند و به ندرت المان و نمادی از نام را در خود جای داده‌اند.

وی بیان داشت: طبعا زمانی که بوستان‌هایی به نام شهدای غواص، مدافعان حرم، کودکان غزه یا دیگر عناوین از این دست نامگذاری می‌شود، انتظار این است که سازمان زیباسازی نیز دست به کار شود و متناسب با این نام‌ها برای بوستان‌ها نماد سازی کند. اما به دلیل اینکه رابطه میان دو سازمان زیباسازی و بوستان‌ها به کلی قطع است، تاکنون چنین روندی شکل نگرفته است.

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: فقدان این رابطه سبب شده ظرفیت بوستان‌ها برای کار فرهنگی به کلی مغفول بماند و صرف نظر از پارک‌های همجوار فرهنگسراها یا کتابخانه‌ها، تقریبا بستری برای کار فرهنگی در این فضاهای تفرجی وجود ندارد.

شاکری تصریح کرد: بسیاری از نگارخانه‌هایی که می‌تواند آثار هنرمندان تهرانی را به نمایش بگذارد، قابلیت شکل گیری در دل بوستان‌ها را دارد. همچنین کارآفرینان هنرمندی که محصولی تولید می‌کنند، اکنون فضایی برای عرضه هنر خود ندارند و مشابه پدیده آسیب دستفروشی با آنها برخورد می‌شود. این در حالی است که فضای بوستان‌ها بهترین موقعیت برای به نمایش گذاشتن هنر این افراد است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه اکنون در برخی از پارک‌ها با استفاده از عناوین فرهنگی، غرفه‌هایی اجاره داده می‌شود، گفت: بررسی میدانی کمیته فرهنگی شورا نشان می‌دهد این غرفه‌ها بیش از اینکه به عرضه کالاهای فرهنگی و هنری اختصاص یابد، به بازار مکاره‌ای تبدیل شده که هیچ آورده فرهنگی خاصی برای بازدیدکنندگان از بوستان به همراه ندارد و صرفا با انگیزه کسب درآمد شکل گرفته است.

شاکری در ادامه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به معرفی قهرمان‌های شرقی نظیر رستم و سهراب، سندباد و تن تن برای مردم، گفت: سازمان زیباسازی می‌تواند در تعاملی تنگاتنگ با سازمان بوستان‌ها و فضای سبز می‌تواند نسبت به طراحی و تولید آثار حجمی و جانمایی آنها در پارک‌ها اقدام کند تا این فضاهای تفرجی برای استفاده کودکان و نوجوانان بیشتر آماده شود و ضمنا این قهرمان‌ها نیز در اذهان شهروندان بازآفرینی شوند.

وی تاکید کرد: در صورتی که این آثار حجمی تولید شود، می‌توان ارتباط عمیق‌تری میان آموزش و پرورش و سازمان بوستان‌ها و فضای سبز برقرار کرد و با استفاده از این ظرفیت، اوقات فراغت دانش آموزان را به بازدید از پارک‌ها و شنیدن روایت شیرین قهرمان‌های شرقی پر کرد.

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهرتهران از اعلام آمادگی گروهی از نویسندگان به منظور همکاری با چنین طرحی خبر داد و گفت: این نویسندگان می‌توانند در ساعات مشخصی با حضور در بوستان‌ها و در مجاورت المان‌های حجمی مذکور، داستان‌هایی از قهرمان‌های شرقی را برای بازدید کنندگان روایت کنند.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی کودکان به راحتی نمی‌توانند با قهرمان‌های غربی رابطه عاطفی برقرار کنند، از این مساله به عنوان یک آفت یاد کرد که با بازنمایی قهرمان‌های شرقی می‌توان با آن مقابله کرد و «شهر» می‌تواند بستر مناسبی برای معرفی آنها به عموم جامعه باشد.