واکنش نماینده آمریکا به ادعای  شلیک اخطار آمریکا به قایق ایرانی

 سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه اختصاصی با شبکه سعودی الحدث، با ادعای اینکه ایران تهدید راهبردی در منطقه و برهم زننده ثبات است و از تروریسم حمایت می‌کند، تأکید کرد دولت فعلی و آینده آمریکا هیچ اختلافی درباره لزوم مقابله با خطر ایران ندارند. 

 

وی در پاسخ به سئوالی درباره ادعای سه شلیک اخطار ناوشکن آمریکایی به طرف چهار قایق ایرانی نزدیک تنگه هرمز گفت: ما معتقدیم ایران تهدید راهبردی در منطقه است و ما خواستار احترام ایران به همه توافق‌های به دست آمده پس از توافقنامه هسته‌ای و احترام این کشور به قوانین بین المللی شده بودیم. 

 

نماینده آمریکا در سازمان ملل در اظهاراتی گستاخانه گفت: «با وجود همه تحریم‌های اقتصادی، همچنان معتقدیم ایران در حمایت از تروریسم ایفای نقش می‌کند و جنایت‌های بسیار و مستمری را مرتکب شده است. ایران همچنان با موشک‌های خود اسرائیل را تهدید می‌کند و اسرائیل را هدفی برای خود می‌داند. ایران با کمک حزب‌الله و شبه‌نظامیان شیعی نمی‌خواهد هیچ طرفی نظام بشار اسد را تهدید کند.» 

 

پاور در ادامه ادعاهای ضدایرانی خود افزود: می‌دانیم که شاید دولت آینده آمریکا دیدگاه‌های متفاوتی درباره اوضاع خاورمیانه داشته باشد، اما درباره مسئله تهدید ایران، هیچ اختلافی نمی‌بینم. در مذاکرات هسته‌ای این امیدواری وجود داشت که ایران این قبیل رفتار‌ها را از خود نشان ندهد، اما تنش‌زایی را کنار نگذاشت. ما باید تضمین کنیم که ایران ثبات کشور‌ها را برهم نزند و از تروریسم در هیچ جایی از خاورمیانه حمایت نکند. 

 

وی درباره اوضاع سوریه و حلب در اظهاراتی بی‌اساس مدعی شد: شورای امنیت به جنگ سوریه پرداخت، اما روسیه تصمیم گرفت از نظام بشار اسد حمایت کند. روس‌ها چنین خط مشی نادرستی را در پیش گرفتند و آن‌ها باید از خود درباره پیشینه و پیامدهایی که با آن در سال‌های آینده روبرو خواهند شد، سوال کنند. 

 

نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره تأکید بشار اسد رئیس جمهور سوریه بر آمادگی خود برای مطرح کردن همه موضوعات مهم در مذاکرات صلح در قزاقستان و حضور نداشتن آمریکا در این مذاکرات، خاطر نشان کرد: من به این مسئله اهمیت نمی‌دهم که چه کسی به این نشست دعوت شده و چه کسی دعوت نشده است. مسئله اساسی مربوط به پیگیری روند صادقانه سیاسی است و روسیه، ایران و نظام بشار اسد باید تلاش‌های خود برای پیروزی نظامی را در این بحران متوقف کنند. 

 

پاور در پاسخ به این سئوال که آیا سازمان ملل و استفان دی میستورا، فرستاده ویژه این سازمان در امور سوریه، در مذاکرات آستانه ایفای نقش خواهند کرد؟ گفت: بله، نیاز جدی به برقراری صلح در سوریه از طریق تلاش‌های دی میستورا وجود دارد. 

 

وی درباره نقش جامعه جهانی برای برقراری صلح در یمن و تأکید علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق این کشور، بر اینکه قطعنامه ۲۲۱۶ دیگر قابل اجرا نیست گفت: ما بیش از شش ماه است که در این شرایط قرار داریم. من در طول بحران یمن، چنین موضع گیری‌هایی را نشنیده بودم. این سخنان، همه قطعنامه‌های شورای امنیت را زیر پا می‌گذارد. 

 

نماینده آمریکا در سازمان ملل بدون اشاره به جنایت عربستان سعودی در یمن با مطرح کردن ادعاهایی علیه انصارالله یمن گفت: تحولات میدانی ثابت می‌کند بعضی طرف‌ها از حوثی‌ها (جنبش مردمی انصارالله) حمایت می‌کنند و آن‌ها بر همه انواع عملیات تروریستی در یمن نظارت دارند. اوضاع انسانی در یمن هم بسیار تأثیرگذار است و انسان نمی‌تواند در برابر این بحران‌ها تماشاچی باشد و گستردگی رنج مردم در آنجا را نفی کند. باید حوثی‌ها زیر فشار قرار گیرند. 

 

پاور در ادامه ادعا کرد: اقدامات ائتلاف (به سرکردگی عربستان سعودی) و تلاش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل برای دستیابی به راه حلی در یمن است، اما هیچ نشانه‌ای از طرف حوثی‌ها وجود ندارد که چنین تلاش‌هایی را بپذیرند. به همین علت، همه بازیگران باید ایفای نقش کنند و سازمان ملل هم به نقش خود در این باره عمل خواهد کرد. فرستاده ویژه سازمان ملل می‌تواند در راضی کردن همه طرف‌ها موفق شود. 

 

وی در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است در دولت دونالد ترامپ، پرونده یمن به طور کامل به انگلیس واگذار شود؟ گفت: چنین اقدامی شیوه کار آمریکا نیست. همه با یکدیگر گفتگو می‌کنیم و جان کری هدایت دستگاه دیپلماسی را به جانشین خود واگذار خواهد کرد تا به پیگیری همه پرونده‌هایی که درگیر آن‌ها بود، ادامه دهد. 

 

نماینده آمریکا در سازمان ملل در پاسخ به این سئوال که چرا واشنگتن، رژیم صهیونیستی را برای احترام به قوانین بین‌المللی زیر فشار قرار نمی‌دهد؟ گفت: به مدت هشت سال، دعوت‌های علنی و آشکاری زیادی داشتیم و اقدامات اسرائیل (شهرک سازی) را محکوم کردیم و به صورت علنی در شورای امنیت بر این مسئله تأکید کردیم. ما تلاش کردیم موفقیت‌های زیادی در روند صلح خاورمیانه به دست آوریم. اما این تلاش‌ها برای برقراری صلح به نتیجه نرسید و اسرائیل به شهرک سازی با وجود دعوت‌های رئیس جمهور باراک اوباما از این رژیم، ادامه داد. قطعنامه‌ای که در شورای امنیت صادر شد، باعث بروز اختلاف نظرهایی شد. هر کاری بتوانیم برای برقراری صلح صورت خواهیم داد و باید مذاکراتی برای دستیابی به راه حل مبتنی بر امتیاز دادن انجام شود. 

 

پاور درباره سیاست دولت دونالد ترامپ در منطقه غرب آسیا افزود: به اعتقاد من، دونالد ترامپ با مسائل متعددی روبرو خواهد شد و ممکن است دیدگاه‌های متفاوتی درباره پرونده‌های بغرنج در خاورمیانه داشته باشد. دولت آمریکا به مسئولیت‌های خود پایبند خواهد بود. دولت آمریکا بیش از بیست هزار نیرو در مناطق مختلف خاورمیانه مستقر کرده است و در چارچوب ائتلاف بین المللی هم ایفای نقش می‌کند که محدود به حملات هوایی نیست. می‌دانیم که اقدامات روسیه حتی در اعزام نیروهای زمینی (به سوریه)، فرا‌تر از پیش بینی‌ها بود. اما دستکم آمریکا به مقابله با تروریسم کمک کرد. حتی اگر در نخستین روزهای ریاست جمهوری دونالد ترامپ شاهد رویکردهای متفاوتی باشیم، اما معتقدیم سیاست خارجی آمریکا به خط مشی خود ادامه خواهد داد. 

 

وی درباره توهم واشنگتن در خصوص رهبری بر جهان گفت: اگر آمریکا این نقش رهبری را ایفا نکند، هیچ کشور دیگری نخواهد توانست دخالت کند. نیاز ضروری وجود دارد که آمریکا نقش رهبری خود را برعهده داشته باشد. بر این اساس، انتظار از رئیس جمهور آینده آمریکا هم همین است که به این نقش ادامه دهد. 

 

نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره امکان نابودن کردن گروه داعش خاطر نشان کرد: بیش از شصت درصد از مناطق عراق که داعش آن‌ها را تصرف کرده بود، پس گرفته شده است. داعش در مناطق تحت کنترل خود، غیرنظامیان را به شیوه وحشیانه می‌کشد. باید به تقویت نظام حاکم در عراق کمک کرد. عراق نباید تحت تأثیر بی‌ثباتی در سوریه قرار بگیرد. ما با همکاری شرکای خود به هدایت ائتلاف بین‌المللی و به تلاش‌هایمان در حمله به داعش ادامه خواهیم داد.