فتح الله زاده: خاک بر سر مدیری که به لیدرها باج بدهد

در این چند روز گذشته آنقدر نام علی فتح‌الله‌زاده در فوتبال ایران شنیده شد که مجاب شدیم تا ترتیب یک گفت‌وگوی تفصیلی را با مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال بدهیم. 

فتح‌الله‌زاده  مثل همیشه صریح و بی‌پروا پاسخگوی سوالات بود، از تجمع خودجوش هوادارانش تا اختلاف و خیانت در استقلال گفت. از رقابت با عابدینی و رویانیان تا بال و پر گرفتن لیدرها در فوتبال ایران. 


صندلی اول استقلال را دیدید و برقش چشمتان را کور کرد
*خیلی صریح برویم سر اصل مطلب. در مورد شما حرف می‌زنند و می‌گویند شما بدهی بر جای گذاشته‌اید، لیدرها را سازماندهی می‌کنید و هوادار را می‌فرستید مقابل وزارت ورزش یا فدراسیون فوتبال برای تجمع! 
(می‌خندد) بچه که بودیم زیاد دعوا می‌کردیم. وقتی زورمان می‌رسید که رستم بودیم، وقتی زورمان نمی‌رسید هم فحش می‌دادیم. الان هم دوستشان زورشان نمی‌رسد! مجبورند دعوا راه بیندازند، مجبورند داد و بیداد کنند. مجبورند فریاد بزنند و فحش بدهند. از این‌ها توقعی نیست. زورشان نرسیده اما انتقاد ما به بالادستی‌هاست. 

مگر تفنگی روی پیشانی‌تان بود! 
یکی از این بالادستی‌ها این نفرات را صدا نمی‌کنند که بیایید و مصاحبه‌های خودتان را بخوانید؟ مگر شما نبودید که می‌گفتید هم بازیکن می‌گیریم، هم بدهکار نمی‌شویم و هم بدهکاری‌ها را می‌پردازیم! پس چه شد؟ مگر روزی که آقای امیررضا خادم با افتخار در بوق و کرنا کرد که دو باشگاه این قدر بدهی دارند کسی تفنگ گذاشته بود روی پیشانی‌تان که مدیریت استقلال را قبول کردید؟ خب نمی‌پذیرفتید.

وقتی عرضه‌اش را نداشتید چرا ماندید؟!
صادقانه اعلام می‌کردید که توانش را ندارید. حالا یک اشتباهی کردید. صندلی اول استقلال را دیدید و برقش چشمتان را کور کرد، قبول، چرا وقتی آمدید و نشستید و دیدید کاری از شما بر نمی‌آید کنار نرفتید؟ بالادستی‌ها باید بگویند آقا عرضه‌اش را دارید ادامه بدهید یا نه؟ اگر دارید غر نزنید و کارتان را بکنید اگر ندارید بروید کنار. 

مدیرعاملی استقلال پست قشنگی است اما...
مدیرعاملی استقلال پست قشنگی است، صندلی نرمی است، وی آی پی نشستن قشنگ است، سفرخارجی رفتنش قشنگ است. پز دادن اینور و آنورش قشنگ است، فقط بدهی‌هایش قشنگ نیست؟! یا همه‌اش یا هیچ کدامش.
 

نمی‌شود هر بلایی که خواستند سر استقلال بیاورند
* خیلی حرص می‌خورید!
بازهم گله می‌کنم از بالادستی‌ها چون برای تیم بزرگ کار را به باید به آدم کوچک نمی‌دادند. آدمی که نمی‌تواند تیم را جمع کند چرا بیاید و چرا بماند؟ یک طور دیگر سوالم را مطرح کنم. با آن آماری که آقای خادم اعلام کرد بدهی‌های پرسپولیس یک و نیم برابر استقلال است اما طاهری چرا حرف نمی‌زند؟ چرا رویانیان را آدم بده معرفی نمی‌کند؟ دمش گرم که دارد بهترین کار را می‌کند. سکوت و تمرکز روی بودجه. 

در استقلال دارند نام باشگاه را خراب می‌کنند. هوادار دارد روی سکو و سر تمرین غصه‌هایش را فریاد می‌زند. به حرف هوادار گوش نکنند فردا خود ما وارد عمل می‌شویم و نام استقلال را فریاد می‌کنیم. این باشگاه صاحب دارد، آدم دارد، نام دارد، تاریخ دارد، قدمت دارد. نمی‌شود که شما هر بلایی خواستی سر تیم بیاوری! نمی‌شود! مثلا بازیکن خارجی. می‌گویند و می‌فرمایند و عرض می‌کنند که فتح‌الله‌زاده بدهی خارجی برجای گذاشته. سه تا بازیکن بوده‌اند که شما بلد نبودید چطوری با آنها صحبت کنید.

چقدر در مورد من فرافکنی می‌کنند
* در مورد شکایت خارجی‌های استقلال چه صحبتی دارید؟
مثلا من در قرارداد با بازیکنان خارجی نوشته‌ام مرجع رسیدگی به اعتراض طرفین فدراسیون فوتبال ایران، یعنی راه شکایت طرف به فیفا را گرفته‌ام در فدراسیون هم محکومش کرده‌ام، حکمش هم هست. حالا دوستان بلد نیستند از این حکم استفاده کنند و شکایت را ببندند به من ربطی ندارد. بامزه‌اش اینجاست که بنده از فیفا مبلغ 750 هزار دلار و از AFC مبلغ 200 هزار دلار بابت جام جهانی و لیگ قهرمانان آسیا طلب دارم. این‌ها کفاف این بدهی‌های خارجی را نمی‌دهند؟ قرار بود این آقایان بدهی‌ها را پرداخت کنند. قرار بود ما مدیریت و صرفه‌جویی را از اینها یاد بگیریم، قرار بود پرداخت بدهی را از اینها یاد بگیریم چه شد پس؟ چقدر سفسفطه می‌کنند؟چقدر در مورد من فرافکنی می‌کنند؟ من سوال دارم از شما. اسناد محرمانه باشگاه را الان می‌آورند رو می‌کنند که آندو نیاید آندو برنگردد. چرا؟ نمی‌خواهند آندو برگردد! تا دیدند بحث آندو جدی شد سند دادند که شاید چهارنفر فریب بخورند و نگذارند آندو برگردد!

آندو بیاید منافع یک سری به خطر می‌افتد
* چرا نمی خواهند آندو برگردد؟
چون آندو که بیاید یک سری آدم منافعشان، جایگاهشان به خطر می‌افتد. روزی که با آندو قرارداد بستیم قراردادش را منتشر کردیم. بیدار شوید، من خودم این قرارداد را منتشر کرده بودم ! ما که خودمان گفته بودیم. حالا بفرمایید سند محرمانه چگونه به دست آقایان رسانه‌ای می‌رسد؟سوال این است که اسناد محرمانه چگونه درز می‌کند؟ وقتی یکی یک سندی را منتشر می‌کند یک هدفی دارد. عمدتا هم هدف تخریب است. من نگرانم، نگران استقلالم چون این‌ها هدفشان استقلال نیست وگرنه چطور می‌شود سرمربی با آندو توافق کند، بعد سند آندو را بگذارند روی سایت که این انتقال صورت نگیرد! سند را در بقالی که نگه نمی‌دارند. کار از داخل باشگاه است دیگر!

بیایم بازهم بازیکن گران می‌خرم
* می‌گویند شما و رویانیان عامل گران شدن فوتبال هستید، عامل بدهکار شدن دو باشگاه، این موضوع را قبول دارید؟
مثال بزنید. کدام بازیکن را گران گرفتیم؟ مستند حرف بزنیم. اگر الان هم بیایم و برگردم برای استقلال بازیکن گران قیمت می‌خرم اما بازیکن ارزان را گران نمی‌کنم. در مورد بدهی باز هم تاکید می‌کنم به من گفتند شما مدیرعامل استقلال باش نصف هزینه‌های تیم با وزارت ورزش. گفتیم چشم، در رسانه ها هم اعلام شد که نیمی از هزینه‌های دو تیم با وزارتخانه است. مثلا من 10،20 میلیارد خرج تیمی می‌کردم که قهرمان هم می‌شد یا در کورس بود، نصف این مبلغ را بر می‌گرداندم.

مدیر بعد از من چه کرد؟
خب وسط راه زدند زیر حرفشان! من باید چکار کنم؟ وزیر تعهد داده بود که نصف قرارداد را پرداخت می‌کند. به من 3 میلیارد بودجه داده‌اند، من هشت میلیارد بدهی برجای گذاشتم، تیمم مدعی بوده، نتیجه گرفته. آقایان آمده‌اند 25 میلیارد گرفته‌اند، بلکه هم بیشتر، 15 میلیارد هم بدهی گذاشته‌اند ، کسی هم نمی‌گوید چرا! فقط سوزنشان گیر کرده روی جمله فتح‌الله‌زاده بدهی برجای گذاشت! مدیران بعد از من چه کردند؟ چرا کسی نمی‌گوید؟ چرا کسی نمی‌رود سراغ مدیر بعدی من و از او بیلان مالی نمی‌خواهد؟ مهمتر از این. مگر شما نگفتید استقلال حق ندارد از 15 میلیارد بیشتر خرج کند؟ پس یا باید ده میلیارد می‌ماند یا باید ده میلیارد بدهی می‌دادند. 

کم می‌آورند می‌گویند فتح‌الله‌زاده استقلال را خراب می‌کند
چطوری 15 میلیاردهم بدهی گذاشتند؟ من بلد نبودم مدیریت کنم، من مشکل داشتم، بعد از من چه؟ باز هم می‌گویم نزدیک به یک میلیون دلار از فیفا و AFC طلب داشتم، پیگیری نکردند. حکم گرفتم از فدراسیون علیه بازیکن خارجی پیگیری نکردند، حالا می گویند داریم بدهی‌های فتح‌الله‌زاده را پرداخت می‌کنیم! لطف دارید. شما بدهی روی بدهی نگذارید بدهی من را نمی‌خواهید بدهید. شما اگر حکم فدراسیون را پیگیری می‌کردید الان یک پولی هم از این یک میلیون دلار برایتان می‌ماند بدهی‌های خودتان را بدهید. همین طلب‌ها برایتان کافی بود. چرا توهین می‌کنید؟ چرا تهمت می‌زنید؟ جالب ترش هم این است که هر وقت هم توی کارشان می‌مانند می‌گویند دارد تیم ما را خراب می‌کند! چیزی هم ساخته‌اید من خراب کنم؟ تیمی به آن خوبی را دستتان دادم. این همه سال گذشته، چه کردید؟ این همه بازیکن و مربی رفتند و آمدند. چه ارمغانتان بود؟

اجازه ندادند رویانیان کار کند
یک مثال دیگر، رویانیان رقیب من بود. زحمت نکشید؟ خرج نکرد؟ نساخت؟ دقیقا موقعی که داشت روی طرح‌های مربوط به درآمدزایی‌اش به نتیجه می رسید گذاشتندش کنار. او را هم نگذاشتند کار کند.

آقایان اگر جرات دارند تراز مالی‌شان را رو کنند
من به شما یک نکته‌ای بگویم. شما میزان هستید و خبرگزاری قوه قضاییه. من تراز مالی‌ام را می‌دهم به شما، کارشناس بیاورید بررسی کند. این آقایان هم تراز مالی بیاورند. چه ایرادی دارد؟، مناظره‌ای بگذاریم اگر مناظره‌ای در کار نیست دستکم تراز دو طرف بررسی شود. من مشکلی ندارم. از شفاف سازی به شدت استقبال می‌کنم. اگر می‌توانند تراز مالی بدهند قدمشان روی چشم.
 
تیم پرستاره‌ام را با 24 میلیارد بستم، آقایان 35 میلیارد هزینه‌ کرده‌اند
* شما بازیکن گران قیمت داشتید، بازیکن پرستاره داشتید. اصلا تیم پرستاره‌ای داشتید. اگر همان بازیکن‌ها الان می‌خواستند بیایند احتمالا هزینه‌ها خیلی گرانتر هم می‌شد.
وقتی حرص می‌خورم و اعصابم خورد می‌شود، بر سر همین است. نکونام را آوردم، رحمتی، جباری، آندو و این همه بازیکن دیگر را آوردم. تیمم شد بیست و چهار میلیارد تومان. با این همه ستاره، مربی‌ام امیر قلعه‌نویی. در هر پست دو بازیکن اسم و رسم دار داشتیم. من این تیم را بدون حمایت و کمک با بیست و چهار میلیارد تومان جمع کردم. بعدها مشخص شد یعنی خود آقای گودرزی فرمودند که سی و پنج میلیارد هزینه شده! یعنی فتح‌الله‌زاده ولخرج این همه ستاره را با بیست و چهار میلیارد جمع کرد، مدیر بعدی که قرار بود پانزده میلیاردبیشتر خرج نکند، سی و پنج میلیارد! نتیجه گرفت؟ دربی‌ها را برد؟ کار خاصی انجام داد؟ برنامه‌ای در کار است. چرا کسی نمی‌رود سراغ مدیران باشگاه و این سوالات را نمی پرسد؟ چرا؟ چرا من را تخریب می‌کنند؟ چون می‌دانند من برگردم اسناد را رو می‌کنم و دستشان رو می‌شود. خب نگذارید من برگردم. ایرادی ندارد، تا ابد که اینطوری پیش‌نمی‌رود.

برخی از اعضای هیئت مدیره استقلال دروغ می‌گویند
وقتی وزیر می‌بیند که تیم گرانتر شده، بدهی روی بدهی دارد بیشتر می‌شود و تیم هم نتیجه نمی‌گیرد و مردم هم راضی نیستند و رسانه‌ها انتقاد می‌کنند ناچار می‌شود ورود کند. من از آقای وزیر محترم ورزش تقاضا دارم به هیئت مدیره استقلال ورود کند. جلسه‌ای بگذارد با این اعضای هیئت مدیره فعلی که بعضی‌هایشان واقعا دارند دروغ می‌گویند. اسنادشان را بررسی کند، اسناد من را هم بررسی کند.

سر وزیر را کلاه گذاشتند و می‌گذارند
* یعنی وزیر ورزش از این اتفاقات خبر ندارد؟
به صراحت می‌گویم سر وزیر را دارند کلاه می‌گذارند! سر آقای گودرزی را که یکطوری کلاه گذاشتند که خودش دیر فهمید، خیلی هم دیر فهمید. من اصلا با آقای گودرزی آبم تو یک جوب نمی‌رفت اما دلم برایش سوخت، بدجوری سرش را کلاه گذاشتند. وزیر فعلی هم حرف راست نمی‌شنود، یک سری اطلاعات غلط می‌گذارند مقابلش. از وزیر محترم تقاضا دارم انصاف را رعایت کند و اطلاعات من را هم بررسی کند. پرونده‌های من را هم بخواند، تراز من را هم در نظر بگیرد. من را گذاشتند کنار که تیم ارزان‌تر و موفق‌تر شود، شد؟ من را گذاشتند کنار که استقلال آرام باشد، هواداران خوشحال شوند، مربیان نفس بکشند، بدهی‌ها کاهش پیدا کند، تیم تبدیل شود به یک باشگاه! من مدیر بدی بودم و این چیزها را نمی‌دانستم، مدیران بعدی قرار بود استقلال را آباد کنند دیگر.

ویرانه‌ای که از من بر جای مانده بود را درست کنند دیگر. چه شد؟ پس چرا تیم ناآرام است؟ چرا ثبات ندارند؟ چرا یار نمی‌گیرند؟ چرا بدهی دارند؟ چرا به سود نمی‌رسند؟ چرا سکوها لبخند نمی‌زنند؟ چرا؟ چرا حال استقلال خوب نیست؟

استقلال را دست هر کسی ندهید
* شما می گویید وزیر چکار کند؟ استقلال را بدهد دست شما؟
(می خندد) دنبال تیتر نگردید، مصاحبه به اندازه کافی تیتر دارد. استقلال و پرسپولیس ریشه دارند، به من ندهید به آدم‌هایی بدهید که بتوانند این تیم‌ها را اداره کنند. دست هر کسی ندهید! هر که مدیر شد باید داد و قال را بگذارد کنار، شرط بگذارید که اگر می‌توانید بیایید اگر نمی توانید نیایید.

استقلال را برای 5 سال به من بدهند،‌ بدهی‌ها را پرداخت می‌کنم
* از خودتان حرف بزنید. می توانید استقلال را اداره کنید؟
چرا نتوانم؟ مگر نکردم؟مگر در آسیایی و لیگ و حذفی اداره نکردم و مقام نداشتم؟ مگر بازیکن نساختم؟ مگر مربی نساختم؟ مگر کمپ نساختم؟ من می‌توانم استقلال را اداره کنم چون در درجه اول عاشق این تیمم. همانطور که امیرخادم تیم را به نفرات بعد از من داد به من هم بدهند. تیم را پنج ساله به من بدهند و اجازه داشته باشم اعضای هیئت مدیره را بچینم، تضمین می‌کنم که نه این خرج‌های نجومی را روی دستشان می‌گذارم و نه این همه بدهی برجای می‌گذارم. تیم را صفر می‌کنم از نظر بدهی. 5 سال بعد استقلالی که دست من است یک ریال که بدهی ندارد هیچ، کاملا خودکفاست. چرا نمی‌دهند به من؟ وقتی اصلا آدمی ندارند که بیاد وسط و اینگونه انتخاب‌هایی دارند تیم را بدهند به خودم من می‌گویم این کارها را می‌کنم، تجربه‌اش را دارم.
 
به پرسپولیس کاری ندارند چون برانکو این تیم را درست کرده است
وقتی اصلا آدمی ندارند که بیاد وسط و اینگونه انتخاب‌هایی دارند تیم را بدهند به خودم. من می گویم این کارها را می کنم، تجربه‌اش را دارم، این دوستان تجربه داشتند؟ عنصر تجربه مهم است. تجربه ادراه استقلال کار کوچکی نیست پرسپولیس هم همینطور. چرا الان کسی با پرسپولیس کاری ندارد؟ چون برانکو تیم را درست کرده، چون هوادار شاد است و پشت تیمش ایستاده وگرنه آنجا هم همین خبرها بود. یکبار دیگر می‌پرسم. شما یادتان هست دیگر؟ مگر خادم نگفت که حق خرج کردن 15 میلیارد بیشتر را ندارند. پس چه شد؟

ماهی 25 میلیون حقوق می‌دادم
* بحثی مطرح شده در مورد حقوق‌های نجومی در یکی از دو  باشگاه و منظور هم دستمزد بازیکن نیست، بحث حقوق مدیران ارشد و عالی رتبه است که ظاهرا ارقام بسیار کلانی در حال پرداخت شدن است. شما در این زمینه چطور عمل می‌کردید؟
کل حقوق کارمندان باشگاه و پرسنل کمپ و مرغوبکار و لیدرهایی که کارمند بودند و حقوق می‌گرفتند ماهی بیست و پنج میلیون تومان بود، اسنادش هست. من که رفتم این مبلغ کلان را کاهش دادند و از بیست و پنج میلیون تومان به صد و بیست و پنج میلیون در ماه کاهش پیدا کرد!

حقوق‌های نجومی به پرسنل زحمت‌کش نمی‌رسد
من اقتصاد هم سرم نمی‌شود و نمی‌فهمم که وقتی حقوق ماهی بیست و پنج میلیون می‌شود ماهی صد و بیست و پنج میلیون یعنی اینکه یک اتفاق بزرگی رخ داده و صرفه جویی عظیمی صورت گرفته! من کنار چیزهایی که از مدیریت ورزش نمی‌فهمم از اقتصاد ورزش هم سر در نمی‌آورم! چرا کسی حرفی نمی‌زند؟ نکند پولی در گلویی گیر کرده که باعث می‌شود صدایی در نیاید؟ یک جوی هم علیه من ساخته‌اند که فتح‌الله‌زاده دارد به حقوق کارمند و پرسنل زحمتکش ‌یر می‌دهد، نخیر! نوش جان پرسنل زحمتکش ولی همه‌مان می‌دانیم پرسنل زحمتکش از این حقوق‌ها گیرشان نمی‌آید. این حقوق‌ها برای مباشران و مشاوران و جان نثاران درگاه است!

صدایم بلند است چون دستم در جیب خودم است!
می‌دانید چرا صدای من بلند است؟ سکوت نکرده‌ام؟ نمی‌روم خودم را اینور و آنور گم کنم؟ شماره‌ام را عوض نمی‌کنم؟ دفترم را تغییر نمی‌دهم؟ چون دستم توی جیب خودم است. لنگ حقوقی نیستم خدا را بالای سرم حس می‌کنم. مردانگی می‌خواهد دو میلیارد و دویست قرارداد ببندی و بگذاری روی سایت. من با 3 میلیارد بودجه‌ای که گیرم می‌آمد تیمی می‌بستم که در آسیا و لیگ نفس کش می‌طلبید. تیم‌های حاشیه خلیج فارس از ما می‌ترسیدند لرزه بر اندامشان می‌افتاد وقتی اسم تیم را می‌شنیدند. الاتحاد از ما وحشت داشت، العین همین طور. تیم‌های دیگر می‌دانستند لت و پارشان می‌کنیم، ساختار داشتیم. فقط نیمار را بیست و دو میلیون یورو خریده بودند برای مقابله با ما. بیست و دو میلیون یورو از صد میلیارد بیشتر می‌شود. کل تیم من بیست و چهار میلیارد بود. تازه بقیه بازیکنانشان را حساب نمی‌کنیم. انصاف‌تان کجا رفته؟

از من تشکر نمی‌کنید،‌ توهمین هم نکنید!
الان ده سال است می‌گویند کمپ استقلال معارض دارد. الان ده سال است که دارند می‌گویند هفته بعد استقلال را از کمپ بیرون می‌کنند. می‌دانید چرا؟ چون نمی‌خواهند ناچار شوند هر روز به خودشان یادآوری کنند که دم فتح‌الله‌زاده گرم که این کمپ را ساخت. با دست خالی هم ساخت. تشکر اگر نمی‌کنید توهین هم نکنید و تهمت هم نزنید.اینها فکر می‌کنند اگر اسم فتح اله زاده بزرگ شود خودشان کوچک می‌شوند پس به استقلال ظلم می‌کنند که اسم فتح‌الله‌زاده بزرگ نشود!
 
وزیر کشور مجوز تجمع به من بدهد، 5 هزار نفر را جمع می‌کنم
* سوال مهم این است که شما مردم را علیه مدیران فعلی باشگاه استقلال تحریک می‌کنید، این را قبول دارید؟
من تحریک می‌کنم؟ از پلیس فتا بپرسید و تحقیق کنید. دفعه قبل هم یک جیغ و دادی کردند که کار فتح‌الله‌زاده است آخرش هم گردن من نیفتاد! خوردند به بن بست! اشتباهشان ثابت شد، اجازه بدهید این همه تیتر به شما دادم، یک تیتر خوب دیگر هم تقدیمتان کنم. اگر من بخواهم از هوادارانم درخواست کنم که جایی جمع شوند قبلش از وزیر محترم کشور مجوز می‌گیرم. اگر مجوز دادند زمان و مکان را اعلام می‌کنم. مطمئن باشید زیر پنج هزار نفر نمی‌آیند. کلاس مرا پایین نیاورد. صد نفری که می‌آیند را پای من ننویسید. من بخواهم کسی را جمع کنم دست و دلم به ارقام بالاتر می‌رود. شما خودتان همین صد نفر را هم نمی‌توانید جمع کنید از شما حمایت کنند.  سابقه من مشخص است.

دوست دارند منصوریان به جان بازیکن‌ها بیفتد
* برویم سراغ بحث بازیکن سالاری. قصه‌هایی در مورد رحمتی و منصوریان و اختلافشان مطرح شد که شما هم می‌دانید. شما در راس کار بودید چه تصمیمی می‌گرفتید؟
من در راس کار بودم نمی‌گذاشتم به اینجا برسد، کار را قطع می‌کردم. نکونام اختلاف داشت دید نمی‌تواند ادامه بدهد رفت. اینقدر برای جدایی نکونام سر و صدا نشد! برای همان نکونام هم واقعا جلسه گذاشتیم با دو طرف، کوشیدیم حرمت مربی و بازیکن حفظ شود، باید هم حفظ می‌شد. در مورد رحمتی و منصوریان اصلا این مشکل مشکوک است. یک عده دوست دارند منصوریان به جان بازیکن‌ها بیفتد که بروند و تیم ارزان شود! من و شما فکر می‌کنیم مشکل از بعد فنی یا بحث حرفه‌ای‌گری است اما مشکل‌سازها دنبال ارزان کردن تیم هستند! حرمت رحمتی و منصوریان از هر چیزی مهم‌تر است. باید هم حفظ شود اما تحت هر شرایطی و در هر ماجرایی سرمربی ارجح است. دلم برای سید مهدی خیلی سوخت چون بازیکن بسیار بزرگی است و خیلی برای استقلال مایه گذاشته. منی می‌گویم که خودم جذبش کردم. الان دارند رحمتی را می‌زنند که فردا دیگر دست و دلش به گلری کردن نرود.

مجیدی جلوی من سرش را بالا نمی‌آورد
* شما بازیکن بزرگ زیاد داشتید، از این دست مسائل بود؟ دخالت در کار مربی و ...
بازیکن بزرگ زیاد داشتم اما هیچ کدام از آنها در شهرت و محبوبیت به پای فرهاد مجیدی نمی‌رسیدند. فرهاد بازیکن بزرگی بود اما طوری رفتار کرده بودم که جلوی من سرش را بالا نمی‌آورد. ادب هم داشت وقتی خداحافظی کرد من خبر نداشتم. زنگ زدم و گله کردم که چه وقت خداحافظی بود و چه طرز خداحافظی و چرا نگفتی؟ گفت اگر به شما می‌گفتم قبول نمی‌کردید من هم روی حرف شما نمی‌توانستم حرف بزنم. به همین خاطر به شما نگفتم، ترسیدم در رودربایستی گیر کنم. بازیکن بزرگ سرمایه باشگاه است. بازیکن بزرگ برای باشگاه حکم طلا را دارد.احترام هم باید متقابل باشد و باید فضایی ایجاد شود که بازیکن و مربی احترام هم را داشته باشند.
 
در استقلال فضا مبهم است
الان در استقلال فضا مبهم است. مشخص نیست اصلا چه کسی چه مسئولیتی و مشغولیتی دارد.کسی که هیچ کاره است با مربی خارجی مذاکره می کند.آن یکی در مورد مربی حرف می‌زند. آن یکی بازیکن را می‌پراند که برود درخواست رضایت نامه کند! در چنین شرایطی می‌گویند من دارم تخریب می‌کنم! (می خندد) شما یارهای خودتان را بچسبید گل به خودی نزنند نمی‌خواهد نگران لطمات من باشید!

اهل خنجر زدن نیستم چه از جلو چه از پشت! 
من مَردم، خنجر نمی‌زنم، نه از پشت نه از جلو! یک نکته‌ای بگویم و یک یاد زنده کنم از درگذشته‌ها. خدا رحمت کند ناصرخان و منصورخان را، اخلاقی دارم که به فضای رختکن ورود نکنم. نمی‌روم مگر وقتی مربی بخواهد، وارد نمی‌شوم مگر اینکه نیاز باشد و این نیاز را فقط بزرگ تیم یعنی سرمربی تشخیص می‌دهد. دلیلش چست؟ یک روزی است که بازیکن خوب نبوده. روی فرم نبوده. به هر دلیلی خودش نیست، مربی می‌خواهد برخورد کند و سیلی بزند تا بازیکن از شوک در بیاید، من اگر باشم مربی نمی‌تواند راحت باشد. باید نباشم تا مربی راحت باشد. این تجربه است. من اگر این کار را می‌کنم دلیلش این است که می‌دانم اقتدار مربی باید حفظ شود.

من با لیدرها برخورد می‌کردم 
* بحرانی داریم در فوتبال مان در حوزه لیدریسم. میزان اولین خبرگزاری‌ای بود که افشا کرد که یک لیدر شماره تلفن خرمگاه را پخش کرده تا هواداران به او فحاشی کنند. یکی دیگر از اتهام‌های شما این است که ورود لیدرها به فوتبال را آغاز کردید. .چرا لیدرها قدرت دارند؟ چه کسی مقصر است؟ شما چقدر خودتان را مقصر می‌دانید؟
هر چزی شرایط خودش را دارد و هر بحثی هم باید در زمان خودش مطرح شود یا با زمان خودش قیاس شود. امکاناتی که الان به صورت تکنولوژی در اختیار ماست کمک می‌کند تا استقلال بتواند یک درآمدزایی افشانه‌ای سالی سی میلیارد تومان را به راحتی عملیاتی کند. 4 سال پیش 3 میلیارد هم نمی‌توانستی در این حوزه درآمدزادیی داشته باشی. مثلا 3090، الان می‌توانی از این حوزه آنقدر پول در بیاوری که دغدغه‌ای نداشته باشی. 

مقابل لیدرهای گردن کلفت ایستادم
حالا جواب سوالتان را اینگونه می‌دهم.لیدر بیاید سرپرست پایه را بزند؟ در زمان من نداشتیم، چرا زمان من کسی شماره پخش نکرد؟ چرا وقتی نکونام از استقلال رفت کسی شماره مربی یا بازیکن را پخش نکرد روی سکو؟ ما برخورد می‌کردیم. همین آقای علوی که در کنار من حضور دارند معاون فرهنگی بودند و در این زمینه‌هاصاحب نظر بودند. شاهد من هستند در کارهای فرهنگی. آقای کتیرایی رئیس حراست بودند و ایشان هم شاهد من هستند. تعدادی از گردن کلفت‌ترین لیدرها را به دلیلی یک هفته ممنوع الورود کردیم. باورشان نمی‌شد! بعد که دیدند قصه جدی است اصلاح شدند، ما برخورد می‌کردیم. اینها می‌توانند برخورد کنند؟ لیدرها باید کنترل شوند! نه فقط لیدرها کلا در یک سیستم مدیریتی همه کارمندان باید در مسیر قدم بردارند. 

مربی و بازیکن و سرپرست و کادر اداری و لیدر و کارمندان کمپ باید در مسیر حرکت کند که تیم ضربه نخورد. مگر من به لیدر نیاز ندارم؟ مگر من برگردم، لیدر نمی‌خواهم برای تیمم؟ قطعا می‌خواهم، قطعا نیاز داریم کنترل را هم نیاز داریم. من سردار مملکت جناب سعادتی را آورده‌ام بالای سر کانون هواداران. همین جناب علوی که حضور دارند مسئولیت داشتند. کار فرهنگی می‌کردیم، بسته فرهنگی پخش می‌کردیم، موسیقی داشتیم، سکوها را مدیریت می‌کردیم. طوری رفتار کردیم که لیدر پرسپولیس به من مدیرعامل استقلال و لیدر استقلال به رویانیان پرسپولیسی بی احترامی نکنند. داشتیم فرهنگ سازی می‌کردیم. دارند از لیدرها سواستفاده می‌کنند که فضای تیم آرام نباشد.

خاک بر سر مدیری که به لیدرها باج بدهد، من باج ندادم!
* صریح جواب بدهید. شما به لیدرها باج دادید؟
درشت بنویسید خاک بر سر مدیری که آنقدر بی‌عرضه و بی‌لیاقت است که بخواهد به لیدر باج بدهد، من باج ندادم. البته همه می‌گویند باج ندادند ولی من مدرک دارم. بروید آمار حقوقی که من می‌دادم را با دیگران قیاس کنید، تعداد را قیاس کنید. جالب است! وقتی می‌خواهند من را بزنند می‌گویند به لیدر پول می‌دهد، بازیکن را گران می‌کند و بدهی بالا می‌آورد. خودشان بیشتر پول می‌دهند و گرانتر می‌خرند و بیشتر بدهی بالا می آورند. بعد دو قورت و نیمشان هم باقی است! 

از لیدرها کار می‌کشیدیم اما برخورد پدرانه داشتیم
ما روی سکوها از لیدرها کار می‌کشیدیم. با آنها برخوردهای پدرگونه داشتم.به وقتش گوششان را می کشیدم. مطمئن باشید که نمی‌گذاشتم از این رفتارها صورت بگیرد.ببینید لیدرها در مجموع کمک می‌کنند اما باید کنترل شوند.
 
من بودم منصوریان را دستیار تروسیه می‌کردم
* برویم سراغ منصوریان. وقتی آمد خیلی‌ها می‌گفتند هنوز برای آمدن به استقلال آمادگی ندارد. الان هم نتایجی گرفته و بلاهایی بر سرش دارند می‌آورند که انگار نمی‌خواهند تحملش کنند. از همان روزی که با سلام و صلوات وارد تیم شد تا روزی که حتی برای حفظ اقتدارش حاضر به کنار گذاشتن یک بازیکن 35 ساله هم نیستند!
ببینید دیر یا زود منصوریان و منصوریان‌ها باید به استقلال می‌آمدند اما مشکل این نیست. یعنی اگر فکر کنیم که منصوریان اگر یک سال دیگر می‌آمد وضع بهتری پیدا می کرد اشتباه است. توضیح هم می‌دهم چرا. من بودم تروسیه را می‌آوردم و بعد منصوریان را می‌گذاشتم کنارش. سه سال همین کادر را حفظ می‌کردم و بعد منصوریان می‌توانست تا 10 سال روی نیمکت بنشیند. دارند منصوریان را می‌سوزانند. مطمئن باشید جنس پوست مصنوریان مرغوب است که تا الان نسوخته وگرنه هر کس جای او بود تا الان می‌سوخت! 

اول فصل بازیکنان اصلی منصوریان را نگرفتند
* اینکه می‌گویید امسال می آمد یا سال قبل فرقی نداشت یعنی چه !
توضیح می‌دهم.اول فصل یارهای اصلی که می‌خواست را نگرفتند و گفتند گرفتیم. خودش را هم خام کردند و گفتند که بگو نفراتی که می‌خواستم جذب شد. پرسپولیس سه یار از نفتی گرفت که تیم خودش بود. بیرانوند و سیدجلال و امیری. همین سه نفر را الان از پرسپولیس بگیرید برانکو فشارش می‌افتد پایین. مبعلی را می‌خواستند و نیاوردند. الان هم نیاوردند یعنی در نیم فصل هم زورشان به جذب نرسید.

* اما اول فصل که کلی ادعا می کردند از چنگ پرسپولیس یار گرفته اند!
مثلا کی ؟

از چنگ درآوردن فقط شامل هاشمی‌نسب می‌شود!
* مثلا باقری ، کاوه رضایی و ...
ببینید شما هم دارید کلاس کار را می‌آورید پایین. از چنگ پرسپولیس در آوردن فقط شامل هاشمی‌نسب می‌شود. شامل اینها نمی‌شود! این دوستانی که اول فصل جذب کردند طعمه بودند! پرسپولیس هر بازیکنی را که نمی‌خواست در بوق و کرنا کرد تا اینها تحریک شوند و با قیمت بالا جذبشان کنند! طول می‌کشد تا این دوستان تجربه بازار نقل و انتقالات را به دست بیاورند! باز هم می گویم در نقل و انتقالات پرسپولیس ، با سیدجلال و بیرانوند و امیری یک تیم بست. استقلال اول فصل که خوب یار نگرفت هیچ الان هم که فاجعه بوده! چرا الان یار نمی‌گیرند. مدیرعامل جدید چهارماه وقت داشته. چرا تیمش را نبسته؟ چک‌های من یادتان هست؟

هنوز بابت چک‌هایی که برای استقلال کشیدم تاوان می‌دهم
یادتان هست با آن چک‌ها چقدر یار گرفتم؟ هنوز هم دارم بابت آن چک‌ها تاوان می‌دهم اما مهم نیست. چرا الان خودشان چک نمی‌گذارند؟ چرا؟ من دلم برای هوادار روی سکو م‌ سوخت. دلم برای تیمی می سوخت که ساخته بودم.الان دلشان برای چیزی می‌سوزد؟

(در همین لحظه کانل تلگرامی میزان مصاحبه افتخاری را منتشر م‌ کند که گفته : «توسط هواداران فتح‌الله‌زاده نیامده که به خواست آنها برود! اگر هم من را ببرند یکی مثل من را می‌آورند نه او را!» مصاحبه را نشانش می‌دهیم. می خواند لبخند می‌زند)

خوب گفته‌اند حرفشان درست است. این هم که می‌فرمایند اگر بروند یکی مثل ایشان می‌آید طبیعی است. اگر حساب و کتاب داشت که... (جمله‌اش را با خنده می خورد) چند روز دیگر معلوم می‌شود.

عابدینی نه، رویانیان خیلی مرا اذیت کرد! 
* آقای فتح اله زاده گریزی بزنیم به تیم رقیب. شما را با امیر عابدینی مقایسه می‌کنند و می‌گویند که تنها مدیری که می‌توانست شما را در فصل نقل و انتقالات شکست دهد او بوده.قبول دارید؟
عمرا! هاشمی نسب را از لای چنگال قفل شده او در آوردم! فرهاد مجیدی و احمد مومن زاده را هم! (می‌خندد) یک دعوا هم با مهندس افتادیم. هر وقت مصاحبه منتشر شود جواب می‌دهد. دعوای نقل و انتقالاتی من و مهندس مردانه و برابر بود. جیب جفتمان خالی بود! با چک از روی دست هم بازیکن می‌گرفتیم! ولی این رویانیان که خدا بگویم چکارش نکند اذیتم کرد. من چک داشتم با حساب خالی بعد استاد به آب کر وصل بود! تنها شانسی که آوردم این بود که تا ‌آمد به خودش بجنبد یارهایم را گرفتم. دیر می‌جنبیدم دست خالی می‌ماندم! یعنی من به بازیکن می‌گفتم یک میلیارد او 3 میلیارد پیشنهاد می‌داد!

منصوریان حامی ندارد و تنهاست
* یک سوال را جواب ندادید یعنی بحث تو بحث شد و جوابش از یاد رفت. اینکه می‌گفتید منصوریان امسال و سال بعدش در استقلال فرقی نمی‌کرد. اگر مظلومی هم می‌ماند فرقی نمی‌کرد؟
ببینید عوامل پشت پرده را در نظر نمی‌گیرید، باشگاه عین یک پکیج است. پکیجی که وظیفه دارد از مربی حمایت کند. استقلال این پکیج را ندارد، منصوریان حامی می‌خواهد، الان خودش نمی‌داند ماندنی هست یا نه، حمایت می‌شود یا نه. عضو هیئت مدیره‌اش با مربی خارجی مذاکره می‌کند. تنهاست یارهای که می‌خواهد را برایش جذب نمی‌کنند. هنوز یک یار هم جذب نکرده‌اند. یک آندو را خواسته مصرانه برگرداند که علیه‌اش سند منتشر می‌کنند! ما کلک‌های بازار را بلد بودیم. دست مربی را خالی نمی‌گذاشتیم.

بازیکن را گول می‌زدم اما بعدا جبران می‌کردم
* این کلک‌های بازار، سر بازیکن می‌آمد دیگر! به عبارت دیگر به بازیکن‌هایتان کلک می‌زدید دیگر!
(می خندد) ناچار بودیم. جیب من خالی و رقیب پولدار! جبران می‌کردم. بعدا که پول دستم می‌آمد  جبران می‌کردم. بچه ها به من اطمینان داشتند.

نگویید خیانت ولی بازیکنانی بودند که کم‌کاری کردند
* بحث خیانت در زمان تیم امیر قلعه نویی به تازگی مطرح شده. کریم بوستانی چند بازیکن را متهم به خیانت کرده.
در جریان مصاحبه‌اش هستم. من بحث خیانت را قبول ندارم اما کم کاری را تایید می‌کنم. هم ملی‌پوش بودند و هم غیر ملی‌پوش. یک بنزی که باید صد و شصت کیلومتر را راحت گاز بدهد و برود، وقتی با شصت کیلومتر حرکت می‌کند شما شک می‌کنید دیگر! نمی‌خواهم وارد این بحث شوم.

آقای افتخاری، دوست من، گول افراد را نخور!
* در انتهای مصاحبه نمی‌خواهید مستقیم با آقای افتخاری صحبت کنید؟
ببینید ته دلم من چیزی نیست. ناراحتم کرده‌اند اما اهمیتی نمی‌دهم.من آقای افتخاری را سال‌هاست می‌شناسم.ایشان هم سال‌هاست من را می‌شناسد. حتی خودم در مقطعی می‌خواستم از ایشان در استقلال استفاده کنم. گول افراد را نخور، آدم‌هایی که به شما یاد می‌دهند علیه من حرف بزنی نه خدا شناسند نه تعهدی دارند. من شما را به عنوان یک انسان متدین قبول دارم. دین داری و تدینت را اطلاع دارم. در مورد من اشتباه نکن. من واقعا بخواهم کاری کنم زیر پنج هزار نفر نمی‌آورم.کار خودشان را گردن من می‌اندازند.