یادآوری نکاتی برای داوران فوتبال ایران

رضا غیاثی  رییس اسبق کمیته داوران در یادداشتی نکاتی را درباره داوران و تیمها و البته وظایف متقابل جامعه فوتبال به این قشر یادآور شده است:

 

**یقینا تیم ها در این استراحت نیم فصلی کوشیده اند باتغییر در لیست بازیکنانشان و به کارگیری بازیکنانی جدید و انجام تمریناتی منسجم و پرفشار به تقویت توان تیم خود بیفزایند، آنها بعد از توکلشان به ذات لایزال حضرت باری تعالی و زحماتی که متقبل شده و هزینه ها و سرمایه گذاری هایی که کرده اند چشم امیدشان در میدان بازی به عدل داوران است و بس.

* بازیکنان تیم های بدان آرزو پا به میدان می گذارند که داوری خوشرو و مودب، باکفایت، شجاع و قانون مدار را در جلوی صف ورود به میدان حضور داشته باشد.

* مربیان و کادر فنی تیم ها هم آرزومندند که اسم و رسم تیمها و تعداد تماشاگران تیم حریفشان در تصمیمات داوران اثر گذار نباشد. آنها معتقدند شایسته است داوران آنچه را که در کلاسهای آموزشی با استفاده از کتابها، فیلم ها و سایر وسایل کمک آموزشی فیفا مستند به مصوبات بر دبین الملی فوتبال ((قوانین ١٧گانه بازی)) آموخته اند را درطول بازی از دقیقه صفر تا نود به اجرا بگذارند.

*تماشاگران توقع دارند داوران پاسدار و حافظ اخلاق و روح ورزش مبتنی بر حفظ سلامت روحی، روانی و جسمانی بازیکنان- این سرمایه های اصلی فوتبال- باشند.

* در عین حال اصحاب رسانه های ورزشی نیز توقع دارند داوران با درایت هرچه تمام تر متکی به عقل سلیمی که باید بر قضاوت داوران حاکم باشد به زیباتر شدن هرچه بیشتر مسابقات کمک کنند.

*همچنین مقامات عالیه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برتر و دیگر نهادهای درگیر دربرگزاری لیگ تاکید دارند داوران و کمک داوران با بی طرفی کامل و اجرای صحیح دستورالعملها، مقررات و قوانین بازی آرام بخش ورزشگاه ها و حاشیه میادین بازی باشند.

*بنده هم  به عنوان کمترین خادم داوری فوتبال کشور که سالها در سمت مسئول داوری کشور و یا منتقد و کارشناس داوری هدایتگر داوران به انجام قضاوت عادلانه بوده ام از این همکاران عاشق و توانمندم استدعا دارم که ابتدا در آمادگی جسمانی و روحی و روانی خود بکوشند، دانش داوری خود را به روز کنند و در حفظ سلامت و دید چشمان خود کوشا باشند. امروز با پیشرفت علم چشم پزشکی هرگونه نقصان دید و یا کور رنگی قابل درمان است، باز هم مثل همیشه شما را به قضاوتی عادلانه و شجاعانه توام بامتانت و رفتار بزرگ منشانه متکی به عقل سلیم و مدبرانه توصیه می کنم. شما بهتر از من می دانید که بازیکنان در حین ورود به میدان ابتدا نگاه  به سر و وضع و ظاهر شما می کنند. لطفاً به آراستگی لباس و ظاهر خودتان توجه بیشتری بنمایید و از شوخی با بازیکنان و سایر اعضای تیم داوری در تونل و هنگام ورود به میدان بپرهیزید و بین بازیکنان فرق نگذارید.