چیپس و پفک قاچاق در بازار

 غلات حجیم آمریکایی به صورت گسترده در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه های زنجیره ای با وجود ممنوعیت واردات در حال توزیع است.

این واردات در حالی صورت می گیرد که کارشناسان معتقدند عمده این محصولات از طریق مبادی غیر قانونی وارد کشور می شود.

این درحالی است که صنایع غذایی داخلی مانند چیپس و اسنک دارای ظرفیت قابل توجهی در بازار داخلی و صادرات است و استانداردهای لازم جهانی از نظر کمیت ، کیفیت ، قیمت ، بهداشت و سلامت ، تجهیزات و فناوری های روز و دانش فنی را داراست.

کاوه زرگران عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران در گفت و گو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص واردات محصولات غذایی حجیم شده آمریکایی به کشور اظهار کرد : براساس قوانین حاکم در کشور هیچ گونه مجوزی برای واردات محصولات حجیم شده مانند انواع اسنک از کشورهای خارجی به ویژه آمریکا به داخل کشور صادر نشده است و اگر وارداتی نیز از این کشور صورت گرفته از طریق مبادی غیر قانونی و قاچاق بوده است.

وی گفت : کمیته ویژه جلوگیری از کالاهای آسیب رسان سازمان غذا و دارو با ورود این محصولات و واردکنندگان آن برخورد قانونی می کند.

زرگران ادامه داد: حدود 80 واحد تولید کننده چیپس و اسنک در کشورفعال هستند وتوانایی تامین نیاز داخل را دارند.

عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران تصریح کرد : واحدهای تولید کننده محصولات حجیم شده به ویژه چیپس و اسنک از نظر استانداردهای بهداشتی نسبت به محصولات مشابه خود در دیگر کشورها برتری لازم را دارد .

صادرات 35 میلیون دلاری چیپس و اسنک ایرانی

علی شریعتی عضو هیئت مدیره انجمن کانون صنایع غذایی ایران با اشاره به اینکه چیپس و اسنک یکی از مهم ترین کالاهای صادراتی با ارزش افزوده بسیار بالا است،اظهار کرد : سالانه 4 میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می شود و بیش از 18 درصد آن در کالاهای صنعتی به صورت سیب زمینی نیمه سرخ شده و چیپس در بازارداخلی و خارجی با ارزش افزوده بسیار بالاعرضه می شود، بنابراین توجه به صادرات این حوزه کمک بزرگی به ارزآوری کشور می کند، زیرا ارزش افزوده تولید و عرضه این محصولات 3 برابرارزش افزوده خام فروشی است .

وی گفت: 80 درصد محصولات تولیدی اسنک و چیپس در بازار داخلی مصرف و 20 درصد آن به کشورهای دیگربه ویژه عراق ، افغانستان ، عمان ، تاجیکستان ، آذربایجان صادر می شود که حدود 35 میلیون دلار از این صادرات درآمد ارزی نصیب کشور می شود.

شریعتی با اشاره به غیرقانونی بودن واردات کالاهای آمریکایی به کشور افزود : بر اساس قوانین و مصوبات حاکم صدور هر گونه مجوز برای ورود محصولات آمریکایی غیرقانونی و ممنوع است و اگر این محصولات در بازار داخلی وجود دارد به صورت قاچاق و از مبادی غیرقانونی وارد شده است .

عضو هیئت مدیره انجمن کانون صنایع غذایی ایران در خصوص واردات محصولات آمریکایی به کشور گفت: متاسفانه اکنون در صنایع مختلف به ویژه کالاهای دارای تاریخ انقضا با افزایش روند قاچاق روبرو هستیم.

تولید کنندگان بازیگران اصلی بازار عرضه و تقاضای

رامین نور قلی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صنعت تجارت کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص واردات چیپس و اسنک آمریکایی به کشور گفت:ظرفیت تولیدات داخلی در صنعت چیپس و اسنک متناسب با ذائقه مصرف کنندگان و نیازهای بازار داخلی است و لزومی برای واردات کالاهای مشابه از کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکایی دیده نمی شود .

وی اظهار داشت: بر اساس آخرین آمارموجود سامانه گمرک ؛ کالاهای آمریکایی به مقداربسیار ناچیز در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی ، بهداشتی و آرایشی از مبادی گمرگی وارد کشور می شود ولی این کالاها به طور مستقیم از آمریکا وارد کشور نمی شود بلکه نمایندگی های ویژه محصولات این کشور در اروپای شرقی ، آسیای جنوب شرقی ، کشورهای منطقه ، کشورهای عربی و ترکیه مستقرر است بنابراین امکان ورود کالاهای آمریکایی از این کشورها وجود دارد .

وی با اشاره به نقش مهم تولیدکنندگان در دست یابی به جایگاه های برتر جهانی و برند سازی کالاهای صنعتی افزود: شناخت ذائقه و نیازهای اولیه و فضای واقعی عرضه و تقاضا در بازار داخلی و خارجی از مهم ترین اصول برای در اختیارگرفتن این بازارها است .

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهارکرد : تولیدات داخلی در صنعت چیپس و اسنک دارای استانداردهای لازم ، تکنولوژی و دانش فنی روز و دارای برندهای برتر جهانی است و هم پای کشورهای صاحب نام حرکت می کند به طوری که تولیدکنندگان کشور با بررسی و مطالعه ذائقه مصرف کنندگان و نیاز بازار های هدف توانسته اند بازار داخلی و خارجی را به نفع خود در اختیار گیرند .

وی ادامه داد : محصولات داخلی از نظر بسته بندی و برند سازی با استفاده از تکنولوژی های روزتا کنون موفقیت های قابل توجهی را به دست آورده اند .

نورقلی پور با اشاره به اینکه ایران به عنوان یکی از پرمصرف ترین کشورهای جهان در استفاده از غذاهای آماده و صنایع غذایی است، افزود: تولیدکنندگان کشور در تلاش اند با به روز رسانی و شناخت ذائقه مصرف کنندگان به صورت مستمر با حذف رقبای خود ، این بازار را به نفع خود در اختیار گیرندو به دلیل توجه خاص آنها برای استفاده از مواد اولیه سالم مانند روغن که نقش مهمی در سلامتی و ماندگاری این محصولات دارد نسبت به کشورهای دیگر دارای برتری بیشتر درعرضه این کالاها هستنند.