روزنامه تهران امروز نوشت:

پاسخ کاترین اشتون به نامه سعید جلیلی واکنش نمایندگان مجلس را برانگیخت. چندی پیش جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی طی نامه ای خواستار برگزاری مذاکرات بعدی بدون فشار شده بود و همچنین به تمایل ایران برای مذاکره درباره‌ مسائل گسترده‌تر اقتصادی و امنیتی تاکید کرده بود.

جلیلی گفته بود که گفت‌وگوها باید به عنوان مثال «دلایل ریشه‌ای تروریسم، قاچاق مواد مخدر، دزدی دریایی در آب‌های آزاد، همکاری تقویت شده در حوزه تامین و امنیت انرژی و نیز خلع سلاح هسته‌‌ای» که اشاره‌ای است به زرادخانه‌های قدرت‌های بزرگ. پس از آن بود که اشتون در پاسخ به این نامه گفت که اگر ایران آماده باشد درباره گام‌های ملموسی برای اعتماد‌سازی بدون پیش شرط گفت‌وگو کند «ما حاضر خواهیم بود درباره ملاقات آینده در چند هفته آینده در مکانی که هر دو طرف آن را قبول داشته باشند به توافق برسیم.»

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ حاضرند در چند هفته آینده با مقامات ایرانی دیدار کنند، به شرطی که تهران آماده باشد» به نحوی جدی در گفت‌وگوهای مفید شرکت کند» و به نگرانی‌ها درباره برنامه‌ هسته‌‌ای‌اش پاسخ گوید.

به گزارش رویترز کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به پیشنهاد گفت‌وگوها تاکید کرد که دور قبلی مذاکرات که در ماه ژانویه در استانبول انجام گرفت و بدون پیشرفت پایان یافت، نباید تکرار شود.

اما تحلیل نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص پاسخ اشتون به ایران این است که ۱ + ۵ در آنکارا به بن بست رسید به این معنا که نشست آنکارا نشان داد که ۱ + ۵ هیچ برنامه مشخصی ندارد و این جمهوری اسلامی بود که با یک برنامه مدون و تهاجمی وارد گفتگو شد.

وی که با خبرنگار پارلمانی تهران امروز سخن می گفت عامل به بن بست رسیدن مذاکرات ترکیه را ۱ + ۵ دانست و ادامه داد: به نظر می رسد که این نشست ها ثمری نداده و پنج کشور بزرگ دنیا نتوانستند با یک کشور گفت و گو کنند.

نقوی حسینی خاطر نشان کرد: خانم اشتون می خواهد بگوید که ما در بن‌بست نیستیم و ایران در بن بست است. در واقع نامه اشتون عملیاتی نمی شود چرا که آنها به دنبال مذاکره نیستند. چرا که جمهوری اسلامی ایران همواره از مذاکره در شرایط منطقی استقبال کرده است بنابراین این عمل اشتون را فقط برای فرار از بن بست۱ + ۵ می دانم.

وی به دستگاه دیپلماسی کشور توصیه کرد: مواضع ایران را برای افکار عمومی جهان روشن کند چرا که ۵ + ۱ در مذاکره صادق نبوده و به دنبال مذاکره و حل مشکل نیستند چرا که اگر این چنین بود مذاکرات قبلی به نتیجه می رسید. از این رو مواضع خود را باید خوب برای افکار عمومی جهان تبیین کنیم تا به اهداف خود برسیم.

نماینده ورامین خاطر نشان کرد: ایران همواره این پیش شرط را اعلام کرده که ۵ + ۱ نمی‌تواند در مورد مقررات ان پی تی از تعهدات یک عضو آژانس صحبت کند چرا که آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها مرجع رسیدگی به رفتار کشور ها در چارچوب ان پی تی است.

وی ادامه داد: این در حالی است که ۱ + ۵ می خواهد به این موارد ورود پیدا کند در صورتی که در این جایگاه نیست.

وی پیش شرط ایران برای مذاکره را اظهار نظر نکردن ۵ + ۱ راجع به ان پی تی و رفتار هسته ای جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: ما پاسخگوی آژانس هستیم و آژانس باید مطابق وظایف خود عمل کند.

محمد کرمی راد دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز نظر مشابهی دارد و می گوید که کشورهای غربی در موضوعاتی نظیر تعلیق و غنی‌سازی، مدالیته، تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران و حتی در مذاکرات ژنو یک و ۲ خلاف تعهدات خود عمل کردند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس تصریح کرد: همواره این غربی‌ها بودند که میز مذاکره را ترک کردند و دنیای غرب امروز باید نسبت به ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران اعتمادسازی کند.

وی در مورد پیش‌شرط‌های ایران گفت: یکی از پیش‌شرط‌های ما باید این باشد که صفر تا صد این سناریو تکراری و این دور باطل معلوم شود. ۵ + ۱ تا کی می خواهد بهانه تراشی کرده و به گزارشات واهی توجه کنند؟

وي ادامه داد: بايد براي هر موضوعي كه روشن شد يك راهكار منطقي تعريف شود و بعد در چهار چوب كلي كار جلو برود چرا كه ما عضو انپيتي هستيم و آژانس متعهد است از فعاليتهاي صلحآميز كشورهاي عضو پشتيباني كند. نه اينكه سنگ اندازي كرده و مانعتراشي كند و جمهوري اسلامي ايران را در منگنه قرار دهند كه فعاليت به حق خود را دنبال نكند.