ايسنا:ارتش تركيه در بيانيهاي خبرهاي مبني بر ورود نظاميان اين كشور را به خاك عراق رد كرد.

به گزارش روزنامه اماراتی الاتحاد، ارتش ترکیه در بیانیه‌ای که در پایگاه رسمی‌اش بر روی اینترنت منتشر شد، اعلام کرد: ‌ گزارش‌های خبری مبنی بر ورود تجهیزات و خودرو‌های نظامی ارتش ترکیه به خاک عراق و شکستن مرز‌های دو کشور توسط ارتش ترکیه صحیح نیست و یگان‌هایی از مکانیزه ارتش ترکیه در منطقه سیلوبی در درون خاک ترکیه و تنها نزدیک مرز‌های عراق اقدام به برگزاری مانور‌هایی کردند.

این در حالی است که مسئولان حزب کارگران کردستان ترکیه(پ. ک. ک) و مسئولان امنیتی عراق نیز اعلام کردند که نیروهای ارتش ترکیه وارد خاک عراق نشده‌اند.

حسین تمر از مسئولان نظامی کردستان عراق و فرمانده مرزبانی استان دهوک اعلام کرد که ارتش ترکیه به هیچ وجه وارد خاک عراق نشده و خبر‌های منتشر شده در این خصوص ساختگی است.

احمد دنیز از اعضای ارشد پ. ک. ک نیز گفت: نیروهای ارتش ترکیه به هیچ وجه وارد خاک کردستان نشده‌اند و خبرهای منتشر شده در رسانه‌های ترکیه تنها در راستای جنگ تبلیغاتی علیه ما است و هدف از آن پایین آوردن روحیه اعضای پ. ک. ک و کاستن از خسارت‌های که ارتش ترکیه درمقابل پ. ک. ک متحمل شده، است.

پیشتر منابع امنیتی ترکیه اعلام کرده بود که ۲۰ تانک و ۳۰ کامیون نظامی به منظور تعقیب جدایی طلبان کرد وارد خاک عراق شدند و هلی‌کوپتر‌های ارتش ترکیه نیز به طور مداوم در حال انتقال سرباز به درون خاک عراق هستند.

در همین حال شاهدان عینی در برخی از روستا‌های مرزی عراق گزارش دادند که واحد‌هایی از ارتش ترکیه وارد خاک عراق شدند و روستا‌های آن‌ها را برای ساعاتی محاصره کردند.

بنا بر این گزارش‌ها سربازان ترکیه با پشتیبانی چندین دستگاه نفر بر وارد روستای مرزی عراق با ترکیه شدند اما درگیری خاصی بین آن‌ها و اهالی روستای یا افراد وابسته به پ. ک. ک روی نداده است.

پیشتر رسانه‌های ترکیه از ژنرال نجدت اوزال رئیس ستاد جنگ نیروهای مسلح ترکیه نقل کرده بودند که در حملات هوایی ارتش ترکیه به پایگاه‌های جدای طلبان پ. ک. ک بیش از ۲۷۰ تن کشته و ۲۱۰ تن دیگر زخمی شدند و بسیاری از پایگاه‌ها و انبار‌های اسلحه آن‌ها نابود شده است.

در همین حال صد‌ها تن از مردم کردستان عراق در استان اربیل در مقابل کنسولگری ترکیه در این شهر تظاهرات کردند و پایان یافتن حمله ارتش ترکیه به پ. ک. ک را خواستار شدند.

این تظاهرات در تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و نیروههای ضد شورش منطقه کردستان عراق مانع حمله به کنسولگری ترکیه در اربیل شدند.

در همین حال مقامات کردستان عراق اعلام کردند که یک هیات از منطقه کردستان عراق به ریاست برهم صالح رئیس دولت منطقه کردستان عراق برای گفت‌وگو با حکومت مرکزی راهی بغداد شده است تا در خصوص مشکلات موجود با مقامات عراقی بحثو گفت‌وگو کند.

در همین حال ارشد الصالحی رئیس جبهه الترکمانیه عراق وابسته به فهرست العربیه اعلام کرد که وضعیت در کرکوک به مرحله‌ای رسیده است که دیگر نمی‌توان آن را تحمل کرد و شهروندان ترکمانی در این استان همواره مورد تعدی قرار می‌گیرند.

وي گفت: برخي شكافهاي امنيتي در كركوك وجود دارد و مشكلات سياسي موجود باعث شده دولت نتواند امنيت را در اين استان برقرار كند.