تلاش تیلرسون برای گمراه کردن سنا

 شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای وزارت امور خارجه دولت آتی آمریکا در نشست پرسش و پاسخ کمیته روابط خارجی مجلس سنا تلاش کرد اعضای این کمیته و مردم را بر سر لابی‌گری ضد سیاست تحریم گمراه کند. 

 

وی در سال 2014 هنگامی که مدیر عامل شرکت اکسان‌موبیل بود تحریم‌های دولت آمریکا را ضد روسیه ناکارآمد خوانده بود، اما در نشست کمیته سنا مدعی شد نه او و نه شرکت اکسان‌موبیل هیچگاه ضد سیاست رسمی دولت آمریکا اقدام به لابی‌گری نکرده‌اند. 

 

رئیس جمهور پیروز در انتخابات آمریکا هم از احتمال تغییری بزرگ در سیاست خارجی کشورش در قبال روسیه و چین خبر داده و گفته است در دوران ریاست جمهوری وی همه چیز قابل گفتگو کردن است از جمله سیاست «چین واحد» که واشنگتن تاکنون بر این اساس روابط رسمی خود را با پکن حفظ کرده و تایوان را یکی از استان های چین می داند. 

 

 دونالد ترامپ در گفتگو با روزنامه وال استریت ژورنال همچنین از برداشته شدن احتمالی تحریم ها ضد روسیه سخن گفته و افزوده است: «چرا باید کشوری را که دارد کارهای بزرگی برای شما انجام می دهد تحریم کنیم.» ترامپ این را هم گفته که برداشتن تحریم‌ها به سرعت اتفاق نمی‌افتد و زمانبر خواهد بود. 

 

سی‌ان‌ان ادامه داد: ترامپ تاکنون سخنان بسیاری را برزبان آورده که روسای جمهور پیشین آمریکا هرگز بیان نکرده بودند و از آن جمله است این بیان مشهور که «اگر روسیه به کمک آمریکا بشتابد در تحریم نخواهد بود.»  

 

دونالد ترامپ تاکید می کند اگر روسیه در جنگ ضد داعش و تروریسم به آمریکا کمک کند، لغو تحریم ها ضد این کشور را در دستور کار قرار خواهد داد.  

 

وی چین را نیز تهدید کرده و مدعی شده اگر پکن در سیاست های پولی و تجاری خود در قبال واشنگتن بازنگری نکند، آنگاه آمریکا به رسمیت شناختن تایوان را در دستور کار قرار خواهد داد. دولت آمریکا از سال 1979 تاکنون به سیاست چین واحد پایبند بوده است.

 

در نخستین نشست خبری ترامپ پس از انتخابات ریاست جمهوری از او درباره توافقنامه ها و معاملاتی که با روسیه داشته پرسیده شد. ترامپ در پاسخ تاکید کرد: «هیچ توافقنامه ای با روسیه ندارم. اگر بخواهیم به سادگی می توانیم با روسیه به توافق برسیم. اما هم اکنون وارد این درگیری ها نمی‌شوم.»   

 

سی‌ان‌ان اعلام کرد: «این در حالی است که ترامپ در دهه های گذشته بارها در سفرهای تجاری به روسیه رفته و با انبوه‌سازان روسی زد و بند داشته است. ترامپ یکبار هم برنامه «دوشیزه جهان» را در مسکو اجرا کرده  و املاک بسیاری را به ثروتمندان روسی فروخته است؛ اما مشکل اینجاست که ترامپ اسناد مالیاتی خود را منتشر نکرده و ما نمی توانیم صحت و سقم ادعاهای او را ارزیابی کنیم.»

 

از ترامپ همچنین درباره تلاش مسکو برای هک کردن سیستم های رایانه‌ای آمریکا پرسیده شد.  

 

وی در پاسخی بسیار تند و تیز گفت: « اگر صنایع خرده فروشی، صنعت بانکداری و یا صنایع مختلف دیگر بنگرید، از میان هفده صنعت، آمریکا در زمینه دفاع در برابر هک شدن، در رده آخر قرار دارد.»

 

روی سخن ترامپ با گزارش امنیت سایبری دولت آمریکا در سال 2016 بود که در آن به 18 صنعت مختلف اشاره شده بود و اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه آمریکا در رده آخر قرار دارد درست بود. 

 

سی‌ان‌ان در ادامه این گزارش اعلام کرد: اما در سال 2014 هنگامی که روسیه به اوکراین «حمله» کرد دولت آمریکا مسکو را هدف تحریم قرار داد و مدیر عامل وقت شرکت اکسان‌موبیل، که میلیاردها دلار در شرکت های روسی سهام داشتف در نشست سهامداران این شرکت آمریکایی اعلام کرد: « ما از [سیاست] تحریم حمایت نمی کنیم چرا که تحریم را کارآمد نمی‌دانیم.»  

 

این در حالی است که رکس تیلرسون در نشست پرسش و پاسخ کمیته روابط خارجی مجلس سنا که برای تایید وی به عنوان وزیر امور خارجه ی دولت ترامپ برگزار شده بود ادعا کرد: «من شخصا هیچگاه ضد سیاست تحریم اقدام به لابی گری نکرده ام. تا جایی که اطلاع دارم شرکت اکسان‌موبیل هم هیچگاه ضد این سیاست لابی نکرده است.»

 

سی ان ان در انتها تاکید کرد: مشکل اینجاست که شرکت اکسان‌موبیل با اشخاص مختلفی ضد سیاست تحریم لابی کرده است و این ادعای رکس تیلرسون با هدف گمراه کردن کمیته روابط خارجی سنا مطرح گردید.