آب پنیر بخورید

دکتر غلامرضا کرد افشاری متخصص طب سنتی ایرانی امروز میهمان برنامه طبیب در شبکه سوم سیما بود. در این برنامه که در مورد موضوع پیشگیری از آسیبهای آلودگی هوا بود، عواملی که در طب سنتی بدن را در مقابل آلودگیها تقویت می‌کند صحبت شد. افشاری کرد با اشاره به تفکر غلط در مورد خوردن شیر برای دفع سموم بدن در آلودگی هوا،‌ مصرف به تنهایی این ماده غذایی را در آلودگی هوا و  طب سنتی مضر دانست چرا که باعث اضافه شدن مواد زائد به بدن می‌شود. وی بهترین راه برای مصرف شیر را جوشانده شدن و اضافه کردن گلاب و عسل به آن دانست.

کرد افشاری همچنین میل مرباهایی مثل بهار نارنج را برای صبحانه بسیار مفید ارزیابی کرد. وی در مورد پاک سازی فضای خانه و محیط کار از آلودگی،‌ با بیان اینکه دود کردنی ها میکروبهای محیط را تا 94 درصد  بین می‌برد از اسفند،‌عود، پوست انار و عنبر را از جمله مفید ترین دودزاها نام برد. این متخصص طب سنتی همچنین بوی سرکه جوشانده شده را نیز در از بین بردن میکروبهای فضا بسیار موثر دانست. وی مداومت در خورد سیب و شربت آبلیمو را باعث پاکسازی بدن بیان کرد و همچنین ماء الجبین (آب پنیر) را از اضافه کردن سرکه به شیر جوشانده شده و سپس آب گیری آن با پارچه بدست می آید برای سم زدایی در آلودگی هوا بسیار مؤثر عنوان کرد. 

این پزشک سنتی در خاتمه برنامه ضمن اینکه از مردم خواست به جای اینکه از آلودگی هوا بترسند خود را مقابل آن قوی کنند، هوا سازها و مرطوب کننده های هوا را طبق طب سنتی بسیار مضر ارزیابی کرد چرا که باعث تعفن هوا می‌شود، در حالی که خشک شدن هوا، هوا را اصلاح می‌کند.

طرز تهیه ماء الجبین (آب پنیر):

یک کیلو شیر را جوشانده بلافاصله بعد از جوش آمدن شعله را خاموش کرده و دو سوم استکان سکنجبین ترش یا سرکه خانگی در آن بریزید و کمی صبر نمائید تا شیر به اصطلاح بریده شود. اگر شیر بریده نشد، می توانید چند قاشق غذاخوری دیگر سرکه خانگی به آن اضافه نمائید تا بریده شود.

سپس شیر بریده شده را درون کیسه پارچه ای ریخته و آبگیری نمائید. به آب حاصل از این فرایند ماء الجبن می گویند. پس از فشردن کیسه پارچه ای برای گرفتن ماء الجبن خواهید دید که یک کف سفید روی آب نقش می بندد که باید این کف گرفته شود.

میزان مصرف ماء الجبن بدین صورت است: روزانه یک لیوان بزرگ (cc 250) ناشتا میل شود. در صورتی که بیمار مشکل معده داشت باید ابتدا معده را اصلاح کند سپس مصرف ماء الجبن را آغاز نماید یا می تواند همزمان با اصلاح معده مصرف را شروع کند. در صورت مشاهده استفراغ یا روان شدن معده باید گفت که این موارد طبیعی است و نوعی سم زدایی از بدن می باشد.

خاصیت اصلی آن سم زدایی از کل بدن است و به دلیل نفوذ سریع در تمام عروق انتهایی و ریز بدن، کل بدن را از اخلاط غلیظ و گرفتگی عروق ریز پاکسازی می کند. به همین دلیل در درمان انواع لکهای پوستی، انواع سده ها، انواع سوء مزاجها و انواع اختلالات خلقی مفید است. با توجه به اینکه امروزه به دلیل آلودگی هوا و انواع غذاهای کارخانه‌ای میزان سموم موجود در خون و کبد  زیاد است توصیه می‌شود افراد سالم نیز به نوشیدن آن مداومت داشته باشند.