پیوس آقای گل پرسپولیس است یا طارمی؟

 طارمی در حالی این عنوان ارزشمند را با گلزنی در بازی با سایپا به دست آورد که تنها ۳۱ گل برای این باشگاه به ثمر رسانده است.

این در حالی است که در باشگاه‌های معتبر دنیا مانند منچستر و بارسلونا، وین رونی و لیونل مسی برای رسیدن به بهترین گلزن تاریخ باشگاه حدود یک دهه صبر کردند و بیش از ۲۰۰ گل زدند.

سوال اصلی این است که چرا بهترین گلزن پرسپولیس در لیگ برتر ۳۱ گله است؟

  • مهدی طارمی بهترین گلزن پرسپولیس در لیگ برتر شده است نه بهترین گلزن تاریخ باشگاه. برای پیدا کردن بهترین گلزن تاریخ پرسپولیس اصلا نیازی به حساب و کتاب نیست و همه می دانند این عنوان از آن فرشاد پیوس گلزن افسانه ای قرمزهاست. در کارنامه پیوس طبق آمار موجود ۱۵۳ گل دیده می شود. پیوس هرگز در لیگ برتر بازی نکرده است. در سالهای طلایی او اصلا در ایران لیگ برگزار نمی‌شد و او بیشتر گلهایش را در جام باشگاه‌های تهران برای پرسپولیس زده است. هرچند در همان لیگ سراسری ایران هم ۵۲ گل در کارنامه "فرشاد آقای گل" دیده می شود. پس دلیل اصلی اینکه بهترین گلزن تاریخ پرسپولیس در لیگ برتر تنها ۳۱ گل زده این است که فرشاد پیوس هرگز در لیگ برتر بازی نکرده است. دیگر گلزنان برتر تاریخ باشگاه پرسپولیس هم مانند علی پروین، صفر ایرانپاک و ناصر محمدخانی هم رنگ لیگ برتر را ندیده‌اند. فرشاد پیوس تنها گلزنی است که بالای ۱۰۰ گل برای قرمزها زده است و بعید است این رکورد به این زودی ها شکسته شود.

 

  • چند گلزن برتر تاریخ پرسپولیس سابقه بازی در لیگ برتر را داشته اند اما حضور آنها در لیگ برتر خیلی زیاد نبوده است مانند علی دایی و کریم باقری که بخشی از گلهایشان را در لیگ آزادگان برای پرسپولیس زده اند و بخشی را در لیگ برتر. ادموند بزیک هم تمام گلهایش در لیگ ایران را در لیگ آزادگان برای پرسپولیس زده است. دایی و کریمی هم در مقاطع کمی برای پرسپولیس بازی کردند که بخشی از گلهایشان در لیگ آزادگان بوده و بخشی در لیگ برتر. در واقع طارمی علاوه بر اینکه بهترین گلزن تاریخ پرسپولیس نیست بهترین گلزن تاریخ پرسپولیس در ادوار لیگ ایران هم نیست و فقط در لیگ برتر بیشتر از بقیه گل زده است. در تاریخ لیگ ایران( جام تخت جمشید، لیگ قدس، لیگ آزادگان و لیگ برتر) چندین مهاجم پرسپولیس از جمله پیوس، پروین، ایرانپاک، دایی، و... در تاریخ بیشتر از طارمی گل زده اند. فرضا دایی ۳۹ گل برای پرسپولیس در لیگ زده است. طارمی با زدن حدود ۲۰ گل دیگر می تواند به یکی از گلزنان برتر باشگاه در تاریخ لیگ ایران تبدیل شود.

 

  • پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر هیچ وقت یک گلزن تمام عیار که چندین فصل برای این تیم بازی کند نداشته است. علی دایی فقط در لیگ سوم برای پرسپولیس بازی کرد. محسن خلیلی هم دوره کوتاهی داشت. جواد کاظمیان هم خیلی دوام نیاورد. دیگر گلزنان برتر پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر مثل کریم باقری، محمد نوری و علی کریمی که اصولا هافبک بودند. در این ۱۶ دوره لیگ برتر پرسپولیس مهاجمی نداشته که چهار، پنج فصل بازی کند و هر فصل به طور مثال ۱۰ گل بزند. برای همین است که قبل از مهدی طارمی بهترین گلزن پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر( جواد کاظمیان) تنها ۳۰ گل زده بود که از تعداد گلهای یک فصل مسی و رونالدو کمتر است.

در دیگر باشگاه های لیگ برتری وضعیت بهتر است. در استقلال آرش برهانی بهترین گلزن تاریخ این باشگاه در لیگ برتر، ۸۰ گل زده است. مهدی رجب زاده در ذوب آهن هم آماری در همین حدود دارد؛ ۸۱ گل. او بیشترین گل را در تاریخ لیگ برتر با پیراهن یک باشگاه را دارد. جلال رافخایی برای ملوان ۷۳ گل زده است. عماد رضا ۵۹ بار سپاهان گل زده است. کریم انصاری فرد با ۵۵ گل بهترین گلزن سایپاست. در واقع دلیل سوم اینکه طارمی با این تعداد گل بهترین گلزن تاریخ باشگاه است این است که قرمزها در ۱۵ دوره گذشته لیگ برتر یک مهاجم باثبات نداشتند. در تاریخ لیگ برتر رضا عنایتی با ۱۴۹ گل یک رکورد دست نیافتی از خود به جا گذاشته است. عنایتی البته این گلها را برای ابومسلم، سیاه جامگان، پدیده، استقلال، سپاهان، مس و صبا به ثمر رسانده است. او بهترین گلزن تاریخ چندین باشگاه در لیگ برتراست. آرش برهانی و مهدی رجب‌زاده دیگر بازیکنان بالای ۱۰۰ گل‌اند.