روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود نوشت:
۲ - قیام مردم تونس جرقه ای بود که به بشکه باروت و آماده انفجار در سایر کشورهای اسلامی زده می شد. پیام قیام ملت تونس علیه عنصر سرسپرده و دست نشانده ای چون «بن علی» مرزهای دیگر کشورهای عربی و مرتجع را نیز درنوردید و تونس الهام بخش انقلاب های اسلامی علیه سیاست های اسرائیلی - آمریکایی، حکومت های وابسته و دیکتاتورهای غربگرا شد.

این چنین بود که قیام ها و انقلاب های اسلامی دومینووار به مصر، یمن، بحرین، اردن، لیبی و… رسید و برونداد این حرکت ها در بستر بیداری اسلامی رخدادهایی چون سقوط رژیم کمپ دیویدی حسنی مبارک، تسخیر سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره توسط انقلابیون، سقوط دولت معمر قذافی و اخیرا به جهنم رفتن سرهنگ را رقم زد.

۳ - اما اکنون در آستانه یک سالگی انقلاب های اسلامی، خروجی تحولات منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا حکایت از واقعیتی دارد که در تمامی ماه های گذشته آمریکایی ها و کشورهای غربی متحد آن به لطایف الحیل تلاش داشتند آن را در نطفه از بین ببرند که نتوانستند و آن تمایل روزافزون ملت ها به الگوی حکومتی اسلام است.

از همین روی؛ پیروزی انتخابات ۲۳ اکتبر(یک شنبه گذشته) مجلس موسسان تونس به وضوح نشان می دهد که نه تنها ماهیت اسلامی بودن انقلاب ها قابل انکار نیست بلکه انقلاب های اسلامی به مرحله تثبیت خود نزدیک و نزدیک تر می شوند و بالاخره آنکه توطئه مصادره انقلاب های اسلامی منطقه از سوی آمریکایی ها و دو، سه کشور اروپایی نگرفته و آنها ناکام مانده اند.

نکته حائز اهمیت آن که پیروزی مقتدرانه حزب النهضه و اسلام گراها در انتخابات سه روز پیش تونس که به شکست جریان های سکولار انجامید آشکار ساخت که خروجی حرکت ها و قیام های ملت های منطقه به سوی یک مدل اسلامی است و به تعبیر پایگاه خبری «گالف نیوز»، پیروزی اسلام گراها در انتخابات تونس به لحاظ راهبردی الهام بخش برای دیگر جنبش ها و قیام های منطقه خواهد بود.

۴ - از همان ابتدای شکل گیری تحولات منطقه تفسیرها و قرائت های مختلفی به میان آمد تا ماهیت اسلامی بودن قیام ها و انقلاب ها را به چالش کشانده و در نهایت آن را نفی و انکار نماید.

ابتدا رونق بازار این قرائت ها بر این گمانه متمرکز بود که همه این تحولات و اتفاقات در کشورهای عربی و حتی سقوط دولت هایی دست نشانده و وابسته مثل رژیم بن علی یا مبارک یک ترفند آمریکایی است! و نتیجه کار بدانجا ختم می شد که همه تحولات و رخدادهای منطقه زیر سر آمریکاست و اوباما بر مبنای استراتژی «تغییر» و «قدرت هوشمند» در پس این دگرگونی ها سرنخ این بازی خطرناک را در دست دارد!

همچنین بسیاری با برجسته کردن عنصر اقتصادی و معیشتی تلاش می کردند در تحلیل رخدادها و اتفاقات القاء نمایند که اعتراضات گسترده مردمی در تونس، مصر، یمن، بحرین و… بخاطر «نان» است و ریشه سیاسی نداشته و با اصلاح ساختارها شرایط رو به بهبودی و تنش زدایی خواهد رفت.

اما اکنون با برگزاری اولین انتخابات - تجلی گاه خواسته ملت - پس از تحولات منطقه آنچه که محرز و یقینی بوده و هست تصویر یک تقابل بنیادین است و آن تقابل الگوی حکومتی «اسلام» و «سکولاریسم» است.

تقابل و مواجهه ای بنیادین که در صحنه اجتماع و سیاست و در پهنه تصمیم گیری های کلان بروز و ظهور یافته است.

اینجاست که یک روز پس از انتخابات تونس که نشان از پیروزی اسلام گراها و حزب النهضه دارد راشدالغنوشی رهبر این تشکل اسلامی اعلام می کند: «اسلام مرجع ماست و هیچ کس در این موارد اختلاف نظری ندارد.»

و جالب است که همین رهبر حزب النهضه پیش از این با نگارش کتابی به عنوان «امام خمینی و تجدید حیات اسلامی» امام خمینی(ره) را احیاگر اسلام در قرن حاضر معرفی کرده و انقلاب اسلامی ایران را الگویی برای حرکت ها و انقلاب های اسلامی ارزیابی می کند.

۵ - هر چند شرایط معیشتی و اقتصادی مردم تونس می تواند از جمله عواملی برای اعتراضات علیه یک رژیم دیکتاتوری و وابسته به غرب باشد اما فراموش نمی شود که با سقوط بن علی و خاتمه بیش از نیم قرن دوران اختناق که در زمان او و حبیب بورقیبه حاکم بود بلافاصله اولین اقدام انقلابیون حضور در مساجد و شرکت در نمازهای جماعت بود که پیش از این در این حکومت های سکولار غربگرا مردم اجازه نداشتند آزادانه در مسجد و نماز جماعت حضور بیابند.

ضمن آن که برپایی راهپیمایی ها و تظاهرات گسترده و پرشمار عموم مردم از محل نمازهای جمعه شکل می گرفت و با شعارهای اسلامی رونق می یافت.

اینها نمونه ها و شواهدی غیرقابل خدشه است که بیانگر دغدغه اصلی و حیاتی انقلابیون است و آن اداره حکومت بر مبنای یک الگوی اسلامی است.

و این خواسته به حق و معنادار در سراسر جغرافیای منطقه قابل مشاهده است. به عنوان نمونه، دو روز پیش در جشن آزادی لیبی پس از کشته شدن قذافی دیکتاتور، مصطفی عبدالجلیل رئیس شورای ملی انتقالی این کشور در حضور هزاران نفر از شرکت کنندگان در این جشن اعلام کرد قوانین اسلامی و شریعت اسلام منبع اصلی قانون گذاری لیبی خواهد بود.
پیش از این نیز در مصر و اردن انقلابیون اعلام کرده بودند که خواستار تدوین قانون اساسی بر مبنای قوانین اسلامی و آموزه های شریعت اسلام هستند.

شعار «اسلامیه، اسلامیه» به شعار محوری و مشترک تمامی تجمعات و راهپیمایی ها و تظاهرات مردم در قیام ها و انقلاب های اسلامی منطقه تبدیل شده است.

بنابراین انتخابات تونس و پیروزی اسلام گراها نشانه روشنی از یک دگرگونی عمیق فراتر از مسایل داخلی این کشور است و از نقطه عطفی حکایت می کند که در تحولات منطقه ای ایجاد شده و آن پیگیری و رهگیری مدل حکومت بر مبنای آموزه های اسلامی و حضور پررنگ اسلام گراها در صحنه مدیریت و سیاست جامعه است.

۶ - در تقابل بنیادین «اسلام» و «سکولاریسم» در صحنه تحولات منطقه پروژه سکولاریسم که حافظ وضع موجود بود و از سوی آمریکا و دو، سه کشور غربی مدیریت می شد در برابر «اسلام» که از دل انقلاب ها و قیام ها در بستر بیداری اسلامی قد کشیده بود شکست خورد و حتی الگوهای سکولار با روکش اسلامی نیز در انزوا قرارگرفته اند چرا که این باور در جان و دل ملت های مسلمان ریشه دوانده که مسیر استقلال، آزادی، عدالت و جمهوری واقعی از «اسلام» می گذرد.

۷ - و بالاخره آنچه گفتنی است و روی دیگر شکست الگوی سکولاریسم در اداره و مدیریت جامعه است اوضاع و احوال این روزهای اروپا و آمریکاست که در اقدامی بی سابقه در بیش از ۱۰۰۰ شهر از ۸۲ کشور دنیا مردم خواهان برچیده شدن نظام سرمایه داری و لیبرال دموکراسی هستند که خروجی بی واسطه الگوی سکولاریسم بوده است.

جنبش وال استریت که به جنبش ۹۹ در برابر ۱ تبدیل شده است و میلیون ها معترض فریاد می کشند که حقوق و منافع ۹۹درصد از مردم آمریکا برابر با حقوق و منافع تنها ۱درصد است تصویر روشن و واضحی است که از به بن بست رسیدن سکولاریسم و در پی آن نظام سرمایه داری حکایت دارد.

این تصویر هنگامی دیدنی تر است که نسخه اورجینال و اصلی سکولاریسم و سرمایه داری از سوی یک کارگردان مشهور و مستندساز آمریکایی خلق شود: «۱۸میلیون کودک آمریکایی شبها گرسنه می خوابند، بیش از ۴۶ میلیون نفر در آمریکا فقیر هستند، ۵۰ میلیون نفر در آمریکا به هیچ بیمه درمانی دسترسی ندارند، ثروت ۴۰۰ نفر از ثروتمندان بزرگ آمریکایی بیشتر از مجموع ثروت ۱۵۰میلیون آمریکایی است و… و این یعنی پایان نظام سرمایه داری در قرن ۲۱ که خلاف دموکراسی واقعی است.»

نتیجه کاملاً روشن است دنیا همچنان که رهبر حکیم انقلاب چندی پیش بیان فرمودند در یک پیچ تاریخی است؛ به موازات طنین صدای اسلام خواهی، تصویر سکولاریسم بی جان و بی رمق عیان گشته و عنقریب بدنه پرقدرت امت اسلامی با بنای رفیع تمدن بزرگ اسلامی برای همیشه تاریخ ساز خواهند شد. ان شاء الله.