به گزارش ایسنا، عوامل متفاوت بسياري از جمله تغييرات ناگهاني در رژيم غذايي يا در برنامه روزانه مثل خواب خيلي كم يا خيلي زياد، استرس، ساعات طولاني كاري، نخوردن يك وعده غذايي، مصرف الكل، تماشاي تلويزيون در اتاق تاريك و يا استفاده طولاني مدت و بدون وقفه از رايانه در بروز سردردها نقش دارند.
، با وجودی که این عوامل همگی منجر به سردرد می‌شوند اما حقیقتی که بسیاری از مردم از آن بی‌اطلاع هستند این است که اغلب اوقات یک سردرد معمولی علامت کم شدن آب بدن یا به اصطلاح «دی‌هیدراته شدن» است.
آب هم به اندازه اکسیژن، مهمترین و ضروری‌ترین فاکتور برای بقای انسان است. ما بدون غذا می‌توانیم دو ماه به زندگی ادامه دهیم اما بدون آب فقط چند روز می‌توانیم زنده بمانیم.
اکثر مردم نمی‌دانند که بدنشان به چه مقدار آب نیاز دارد. در واقع بسیاری از مردم به طور عادی در وضعیت دی‌هیدراته و با ذخیره آب کم در بدنشان، زندگی می‌کنند.
سایت تخصصی «نیچروتراپیست» در مقاله‌ای دراین باره آورده است: آب در سیاره زمین و در بدن ما مایع حیات است. از آنجا که ۷۰ درصد از حجم کره زمین آب و ۳۰ درصد از آن خشکی است، بدن انسان نیز نسخه کوچکی از همین الگو است.
بنابراین گزارش، دی‌هیدراته شدن پدیده‌ایست که در آن آب و الکترولیت‌ها مثل سدیم، کلرید و پتاسیم که وجودشان برای فعالیت و سلامت بدن حیاتی است، از دست می‌روند یا از حجم آنها کاسته می شود. مهمترین علت دی‌هیدراته شدن، عدم نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی است.
سردرد به خودی خود یک بیماری نیست اما علامتی است که به ما هشدار می‌دهد در بدنمان مشکلی بوجود آمده است. اغلب اوقات بدن به طور مستقیم به مشکل ایجاد شده، اشاره نمی‌کند. برای مثال وقتی بدنمان دچار کمبود آب می‌شود، معمولا احساس تشنگی نمی‌کنیم، بلکه اغلب بروز این قبیل سردردها به طور غیرمستقیم به ما یادآوری می‌کنند که بدنمان دچار کمبود آب شده است.
به طور معمول بدن يك فرد بالغ روزانه به دو تا پنج ليتر آب نياز دارد كه تعيين مقدار دقيق آن به قد، وزن و شكل الگوي زندگي فرد بستگي دارد. با اين حال به طور متوسط مصرف ۸ ليوان آب در روز براي يك فرد بالغ در شرايط عادي توصيه ميشود. بويژه اگر دچار سردرد شدهايد سعي كنيد آرام آرام اما مداوم آب بنوشيد تا سردردتان برطرف شود. در اين شرايط آب مثل يك معجون جادويي عمل ميكند. اگر با وجود مصرف آب كافي سردردتان ادامه پيدا كرد، قطعا مشكل جاي ديگري است و بايد با يك پزشك مشورت كنيد.