رئوفه قیومی در گفتوگو با فارس در پاسخ به برخی ادعاها که علت گرایش مردم به رمالها و دعانویسها را گران شدن تعرفه روانپزشکان و روانشناسان میدانند، گفت: درآمد یک رمال و دعانویس ماهانه حدود ۴ تا ۶ میلیون تومان است که این رقم ۲ تا ۳ برابر درآمد یک استاد دانشگاه است، این امر نشان میدهد که تعرفه دستمزد رمالها و دعانویسها کمتر از روانپزشکان و روانشناسان نیست.

وی با اشاره به این مطلب که ۷۵ درصد مراجعان به دعانویس‌ها، افراد تحصیلکرده هستند، آن را نمایانگر کم‌‌کاری فرهنگی در این زمینه دانست و تصریح کرد: تمایل به آسایش و زحمت‌ نکشیدن باعثترغیب افراد برای مراجعه به این قشر می‌شود همچنین برخی رفتارهای غلط، ریشه در تربیت ناصحیح دوران کودکی دارد، مثلاً یک خانم خانه‌دار که خانه‌ نامرتبی دارد و نحوه برقراری ارتباط با همسرش صحیح نیست، مسلماً در زندگی زناشویی دچار مشکل می‌شود اما به جای اصلاح رویه‌ خود برای حل مشکل به دعانویس مراجعه می‌کند.

این روانپزشک اضافه کرد: یکی دیگر از علل مراجعه به دعانویسان، استفاده از مکانیسم‌های دفاعی روانی ناکارآمد برای مقابله با اضطراب و دارا نبودن مهارت‌های مناسب در برخورد با مشکلات در زندگی است؛ ضعف ایمان، کمرنگ شدن توکل به خدا، چشم و هم چشمی و کنجکاوی از دیگر عوامل مؤثر در این نوع مراجعات است.

وی نقش ایمان را در بهتر شدن کیفیت زندگی اشخاص مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: برخی افراد به جای تفکر در علل بروز شکست، به دعانویس و رمال مراجعه می‌کنند، در صورتی که یک فرد مسلمان و منطقی می‌داند که با استفاده از عقل و اراده می‌تواند به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کند و بر مشکلات فائق آید.

قیومی، تنبلی، تنهایی، ناراحتی‌های اعصاب و روان، عدم توانایی در برقراری رابطه با دیگران، عدم اعتماد به نفس، سستی در اعتقادات مذهبی و عدم مهارت در حل مسائل و مشکلات را از دیگر دلایل پناه بردن افراد شکست‌خورده به رمال‌ها دانست.

کارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت گفت: ایجاد مراکز متعدد مشاوره ارزان قیمت و دسترسی همه اقشار به این مراکز همچنین فرهنگسازی و اطلاع رسانی مداوم در مورد نادرست بودن ادعاهای رمالان و دعانویسان و برخورد قانونی قاطع با این اقشار از جمله نکات تأثیرگذار در این خصوص است.