خسارات ترامپ به بازار جهانی

 در آخرین ساعات روز سه‌شنبه (دیروز)، ارزش دلار برای هفتمین هفته متوالی کاهش یافت و روند نزولی خود را در روز چهارشنبه نیز حفظ کرد. دلیل سقوط ارزش دلار نسبت به دیگر ارزهای جهان، سخنان دونالد ترامپ – رئیس جمهور منتخب آمریکا – گزارش شده است.

 

وی در مقاله‌ای در روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت قدرت ارزش دلار نسبت به ین ژاپن برای آمریکا مخرب است.

 

این اظهارات وی موجب شد تاجران و سرمایه‌گذاران با افزایش فروش در بازار، ارزش دلار را نسبت به ین ژاپن کاهش دهند.

 

ترامپ در هفته‌های اخیر با اظهارات خود در توییتر و یا مصاحبه‌ها توانسته است به بازار جهانی میلیاردها دلار خسارت بزند.

 

هفته گذشته، ترامپ در یک مصاحبه درباره احتمال وضع تعرفه گمرکی 35 درصدی برای خودروهای وارداتی به خاک آمریکا هشدار داد. همین امر موجب شد ارزش سهام چند تولیدکننده خودرو در آلمان سقوط کند.

 

در اوایل ماه جاری میلادی، هنگامی که ترامپ شرکت‌های داروسازی آمریکا را به انجام اعمال خلاف قانون متهم کرد، به یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده دارو در آمریکا 25 میلیارد دلار خسارت وارد شد.

 

روز چهارشنبه، بهای طلا – که در زمان تردیدهای اقتصادی به عنوان یک سرمایه امن شناخته می‌شود – روندی صعودی به خود گرفت و نسبت به 3 هفته گذشته، حدود 8 درصد افزایش را تجربه کرد. تحلیلگران اعلام کرده اند تردید‌های بسیار درباره سیاست‌های دونالد ترامپ، توجه‌ها را به سوی فلز زرد جلب کرده است.

 

رویترز نیز روز سه‌شنبه گزارش داد ارزش پوند برای نخستین بار پس از سال 1998 افزایشی یک‌باره نسبت به دلار را تجربه کرده است.