۹۰ درصد طلاق‌های ثبت شده در آذربایجان شرقی مربوط به مناطق شهری است

احد جودی صبح امروز در جلسه شورای ثبت وقایع حیاتی آذربایجان شرقی با اشاره به نرخ رشد جمعیت آذربایجان شرقی، اظهار داشت: نرخ رشد جمعیت استان، 1.3 درصد است که میانگین رشد جمعیت کشوری 1.2 است.

وی با بیان اینکه در 9 ماهه نخست سال 95 بیش از 26 هزار ازدواج در استان به ثبت رسیده است، افزود: 84 درصد این آمار مربوط به مناطق شهری و 16 درصد مربوط به مناطق روستایی است.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه میانگین سن ازدواج مردان در آذربایجان شرقی در سن 27.6 سالگی است، گفت: در زنان نیز سن اولین ازدواج 22.1 سالگی بوده است.

وی با بیان اینکه در 9 ماهه نخست سال جاری بیش از 6 هزار نفر طلاق گرفته‌اند، ابراز داشت: 90 درصد طلاق‌ها در مناطق شهری و 10 درصد نیز در مناطق روستایی رخ داده است که نسبت ازدواج به طلاق در استان 4 بوده که در شهرها 3.7 و روستاها 6.5 است.

جودی با اشاره به اینکه آمار طلاق در استان، پایین‌تر از میانگین کشوری است، ادامه داد: بیشترین آمار طلاق در آذربایجان شرقی با بیش از 50 درصد در 5 سال اول ازدواج رخ داده است. 

وی با بیان اینکه در 9 ماهه امسال 52 هزار واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده است، ابراز داشت: 71 درصد ولادت‌ها در شهرها بوده و بقیه ولادت‌ها مربوط به مناطق روستایی است که در مجموع آذربایجان شرقی در این حوزه در رتبه 21 کشوری قرار دارد. 

 مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی با اشاره به تغییر الگوی باروری در آذربایجان شرقی، افزود: افزایش سن ازدواج و سن باروری به حدود 29 سال رسیده است که بر اساس آمارهای سال گذشته روند صعودی داشته است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 16 هزار فوت در استان در 9 ماهه به ثبت رسیده است، گفت: 70 درصد فوت‌ها مربوط به مناطق شهری است، ضمن اینکه آذربایجان شرقی در رتبه سوم نرخ فوت قرار دارد و البرز، کهکیلویه و به ویر احمد و بوشهر در رتبه‌های آخر قرار دارد.