جزئیات ارتباط «فریدون» با بدهکاران بانکی

محمداسماعیل سعیدی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران آذربایجان‌شرقی با اشاره به ارتباطات برخی بدهکاران کلان بانکی از جمله «رسول دانیال زاده» با «حسین فریدون» برادر رئیس‌جمهور اظهار داشت: براساس اطلاعاتی که در اختیار ما قرار گرفته است، در طول سالیان گذشته دانیال زاده ارتباط ناسالمی با بانک‌ها داشته است و جزو افرادی است که وام‌ها و تسهیلاتی را از قبال نزدیکی با مسئولان بانک‌ها دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه پرونده دانیال‌زاده در قوه قضاییه مطرح است و مسئولان پیگیر هستند تا نتیجه را به مردم اعلام کنند، افزود: مسئولیت اصلی رسیدگی به این موضوع برعهده قوه قضاییه است و ما هم به عنوان نماینده مردم به جد پیگیر هستیم تا سیستم بانکی از عناصر سوءاستفاده‌کننده پاکسازی شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه در دوران رکود، وجود چنین بدهکاران بزرگ بانکی و ارتباطات‌شان با مسئولان و یا نزدیکان آن‌ها، بی‌اعتمادی مردم را در پی داشته است، گفت: باید با رسیدگی سریع، با این افراد به شدت برخورد شود چراکه نگرانی ما از ارتباطات با برخی مسئولان است که سبب ایجاد فسادهای بزرگ دیگر در کشور خواهد شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اخیراً بیش از 40 نفر از نمایندگان تذکری به رئیس‌جمهور دادند تا بر‌اساس مستندات ارائه شده، دستور دهد شائبه ارتباط «فریدون» به عنوان برادر رئیس‌جمهور با دانیال‌زاده به سرعت رسیدگی شده و نتیجه آن را به صورت شفاف به مردم اعلام کنند چراکه نهاد ریاست جمهوری به عنوان یک نهاد مقدس به جولان‌گاه افرادی مانند دانیال‌زاده تبدیل نشود.

سعیدی افزود: رئیس‌جمهور باید دستور رسیدگی به ارتباطات فریدون و دانیال‌زاده را صادر کرده و نتیجه را شفاف به مردم اعلام کند و اگر شائبه‌ها درست نیست پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهد.

وی با اشاره به تذکر نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهور گفت: به پیوست تذکر، سندی را برای رئیس‌جمهور ارسال کردیم که این سند نشان می‌دهد دانیال‌زاده یک واحد مسکونی را در سال 93 به نام همسر آقای فریدون به مبلغ 14 میلیارد تومان در شمال تهران خریده است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پاکسازی نهاد ریاست جمهوری و دستگاه‌های دیگر از فسادها ضروری است، ادامه داد: نباید در سازمان‌ها و نهادهای استراتژیک از موقعیت اشخاص استفاده کرده و زمینه مفسده ایجاد شود.

وی افزود: دانیال زاده فردی است که در سالیان گذشته به تعدادی از مسئولان نفوذ کرده و تلاش کرد تا از این موقعیت بهره برداری کند ولی برخی مسئولان هوشیار شدند اما تعدادی نیز از موقعیت خود سوءاستفاده کرده و امتیازاتی را در اختیار وی قرار دادند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دانیال زاده از افرادی است که با مدیرعامل بانک ملت نیز ارتباطات گسترده داشته و تبانی کرده بودند، گفت: خبرهایی داریم که بانک ملت از طریق شرکت پوششی خود در دبی، ارقام درشتی را به صورت درهم به ایران منتقل کرده و به ریال تبدیل کردند که سود آن به این افراد رسیده که این موضوع هم باید مورد بررسی قرار گیرد چراکه اینها پول‌هایی است که افراد عادی به آن دسترسی ندارند و تنها افرادی مانند دانیال زاده که به شبکه قدرت دسترسی دارند از موقعیت به خوبی استفاده کردند.

سعیدی با تاکید بر اینکه دانیال‌زاده علاوه بر بانک ملت در بانک‌های دیگری هم سوء استفاده‌هایی داشته که فقط بانک ملت منعکس شده است، ادامه داد: به دلیل اینکه مدیرعامل دستگیر شده بانک ملت به تبانی با وی اعتراف کرده، به صورت واضح در افکار عمومی مطرح می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا ریاست جمهوری برای موضوعات مطرح نسبت به برادر خود هنوز دستور صریحی برای رسیدگی صادر نکرده است؟ تصریح کرد: پاسخ این سئوال مشخص است چرا که «کسی به ماست خود نمی‌گوید ترش است»!

نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه تأسیس صرافی‌ها در دوران اوج تحریم توسط نزدیکان رئیس‌جمهور آیا کاسبی تحریم‌ها نیست؟ و آیا ربطی به موضوع بانک ملت و تبدیل آن به ریال وجود دارد؟ ابراز داشت: مطمئناً درهمی که به تهران آمد و به ریال تبدیل شده باید بررسی شود که از کدام صرافی بوده ولی مهم‌تر از آن این است که سود آن به چه کسی رسیده است.

سعیدی در پایان خاطرنشان کرد: حرف ما این است، افرادی که منتقدین برجام را کاسبان تحریم می‌دانستند باید پاسخگو باشند که کاسبان تحریم چه کسی است و این صرافی در دوران اوج تحریم با چه هدفی و توسط چه کسانی تأسیس شدند؟