واکنش وزیر دفاع آلمان به سخنرانی تحریک آمیز ترامپ

 "اورزولا فون در لاین"، وزیر دفاع آلمان در گفتگو با روزنامه "هندلزبلات" در واکنش به سخنرانی تحریک آمیز "ترامپ" علیه ناتو و اتحادیه اروپا ارزش پیمان آتلانتیک شمالی را به وی یادآوری کرده و گفت: کسی مانند ترامپ که چنین تغییرات گسترده‌ای را می خواهد در پیش گیرد به متحد نیاز دارد. ناتو یک معامله نیست، اعتماد را نمی توان خرید.

"فون در لاین" در عین حال تاکید کرد که انتظار پایان دوستی های دو سوی آتلانتیک را ندارد. لحن ها خشن تر می شود اما روابط روزفزون با آمریکا همچنان قدرتمند است.

"دونالد ترامپ"، رئیس جمهور جدید آمریکا در سخنرانی اخیر خود اعتبار ائتلاف نظامی ناتو را زیر سوال برده و آن را منسوخ اعلام کرده است.

"فون در لاین" انتقاد شدیدی به سخنرانی ترامپ به مناسبت روی کار آمدنش به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا وارد کرده و گفت: سخنان ترامپ کلمات سخت و خشنی نه تنها برای گوش های جامعه جهانی بلکه برای رئیس جمهور سابق آمریکا بود. سلف رئیس جمهور جدید آمریکا که ترامپ شدیدا به وی انتقاد دارد نیز مانند او توسط همین ملت انتخاب شده است.

وزیر دفاع آلمان همچنین تاکید کرد که میلیون ها دوستی بین آمریکایی ها و اروپاییان وجود دارد که همچنان باقی می ماند و در بین آن ها همچنان ارزش های مشترکی وجود خواهد داشت. اروپاییان آماده هستند ناتو را مدرنیزه کرده و بارها را منصفانه تقسیم کنند؛ از جمله برای ثبات در کشورهای آفریقایی اروپاییان و نه ناتو مسئول هستند.

فون در لاین همچنین به مسئله تحریم ها علیه روسیه نیز اشاره کرده و گفت: تحریم ها علیه این کشور تنها زمانی باید خاتمه یابد که توافق مینسک برای حل بحران اوکراین اجرایی شود.

وی از علاقه آلمان درباره اینکه دولت جدید آمریکا چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت سخن گفته و تاکید کرد که بخصوص ترامپ و اروپاییان در خاورمیانه منافع مشترکی در مبارزه با تروریسم دارند.