"پلاسکو" شیراز، بازار وکیل است

محمودرضا طالبان در نطق قبل از دستورخود در جلسه علنی اظهار داشت: حادثه اخیر تهران شوکی بود که بدنه مدیریت شهری پایتخت را لرزاند و زنگ خطری برای دیگر کلانشهرها بود.

وی با بیان اینکه  ساختمان پلاسکو امروز نماد ایثار و جانفشانی آتش‌نشانان شده است، گفت: به تصور من فرو ریختن این ساختمان بیش از هرچیز نمادِ در هم شکستگیِ، بی دقتی، بی مسئولیتی و حتی نبود انسجام و اتحاد نهادها، سازمان ها و متولیان و مردم است.

طالبان گفت: پلاسکوی 50 ساله می توانست با کمی تدبیر و دوراندیشی و کمی پای بندی به بایدها و نبایدهای شهرسازی، به شکلی دیگر و در نقشی مناسب‌تر به حیات خود ادامه دهد، حال آنکه از این ساختمان ها در اکثر شهرهای ایران کم نیست.

او گفت: شاید فراتر از اشخاص و افراد حقیقی و حقوقی، بی‌توجهی به تخصص‌گرایی در بدنه مدیریت شهری مهم‌ترین عامل آوار پلاسکو و حوادثی از این قبیل است؛ علی‌رغم اینکه تخصص، شاهرگ حیاتی مدیریت شهری به ویژه در کلانشهرهاست؛ امروز انتخاب و انتصاب‌های جناحی و برخوردهای سلیقه‌ای و به دور از ژرف‌اندیشی چنان در بخش‌هایی از ساختار مدیریت شهری رخنه کرده ‌که بروز اینگونه حوادث آنقدرها هم غیر‌قابل انتظار نیست.

نایب رئیس شورای شیراز گفت: تجهیزِ به موقع نهادهای متولیِ جلوگیری از بحران و پیش بینی تمهیدات ایمنی شهرها از ضرورت هایی است که به نظر می رسد از آن غافل شده‌ایم؛ امروز شهرداری‌ها علی‌رغم گستردگی و تعدد وظایف، هزینه‌های هنگفتی را در برخی زمینه ها متحمل می‌شوند که اساسا به دور از نقش و جایگاه و رسالت واقعی آنهاست؛ در حالی که با صرف همان هزینه در زمینه ایمن سازی شهری، همچنین خرید و تکمیل تجهیزات ضروری ایمنی، می‌توان از وقوع بسیاری حوادث تلخ و ناگوار جلوگیری کرد.

طالبان با بیان اینکه مثل حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند نباید به معنای فرار از مسئولیت باشد، وجود بناهای قدیمی در شیراز را مورد اشاره قرار داد که امکان دارد با بروز حادثه‌ای، فاجعه پلاسکو را تکرار کنند.