روند کند برجام در حل موانع بانکی

موسوم ترین روش داد و ستد میان کشورها در دنیای مدرن اعتبارات اسنادی است که نداشتن پشتوانه بانکی محدودیت های جدی برای تجار و بازرگانان ایجاد کرده است.

 

با وجود انکه طی سال های تحریم بازرگانان نتواستند روابط تجاری خود با سایر کشورها را گسترده نمایند اما با اجرای برجام و رفع تحریم ها طبق گفته مسئولان انتظار می رفت که به یکباره تمامی تحریم ها لغو شود تا بتوانیم با سرعت هر چه بیشتر ارتباطات خود را گسترده نماییم.

 

این در حالی است که طبق اظهارات وزیر امور خارجه در بیست و دومین نشست خبری هئیت نمایندگان اتاق تهران اظهاراتی مبنی بر آنکه گستره تعاملات بانکی نیازمند زمان است به میان آورد. 

 

رضا پدیدار عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: براساس آخرین گزارش بانک صنعت و معدن پس از گذشت ده ماه از اجرای برجام دو میلیارد دلار اعتبار اسنادی از طریق بانک ایران و اروپا گشایش یافت.

 

وی افزود: اما علی رغم گذشت یکسال از اجرای برجام آن چنان که باید و شاید نتواستیم شاهد گشایش روابط بانکی باشیم تا فعالان بخش خصوصی بتوانند به ادامه فعالیت بازرگانی و تجاری خود بپردازند.

 

پدیدار با اشاره به مشکلات پیش روی این امر گفت: جریان اعتماد سازی فی مابین دو طرف در جهت ایجاد فضای امن حاصل نشده چه بسا فعالان اقتصادی در دنیای توسعه یافته کشورهای اروپایی نمی دانند تصمیم گیران در نظام اجرایی دولت، رئیس جمهور یا وزیر کدامیک است.

 

این فعال اقتصادی ادامه داد: علی رغم اجرای برجام نمی توان گفت که تحریم های بانکی به طور صد درصد  برداشته شده است از این رو به نظر می رسد که فعالان بخش خصوصی باید وارد عمل شوند به گونه ای با انعقاد قرارداد روان سازی در سیستم بانکی ایجاد نمایند.

 

*** شیطنت آمریکایی تاخیر در حل مسائل بانکی را به همراه داشت

 

همچنین محمد رضا غفوری کارشناس مسائل بانکی گفت: اجرای برجام در حل مسائل بانکی سرعت عمل چندانی نداشته  چرا که آمریکایی ها به ترفند های مختلف قصد کندی اجرای این امر را دارند.

 

وی افزود: محافظه کاری و نگرانی موسسات مالی و اعتباری کشورهای اروپایی منجر به عدم رفع موانع تحریم های بانکی شده است.

 

غفوری تصریح کرد: قبل از اجرای برجام تعاملات با دیگر کشورها با مشکلاتی روبرو بود که اجرای این امر منجر به گستره تعاملات و صادرات در برخی از بخش ها شد که ادامه این روند حل مسائل و تحریم های بانکی را به همراه دارد.