اقدامات ترامپ چه تاثیری بر بازار طلا داشت؟

بازارهای جهان که ابتدای آخرین هفته ژانویه بر نگرانی‌های ترامپی متمرکز بودند، چهارشنبه وضعیت بسیار بهتری بهتری داشتند. روز گذشته داده‌های خوب از تجارت ژاپن، اعلام رشد درآمد شرکت‌های اروپایی، امید دوباره به بسته مالی ترامپ و افزایش ریسک‌پذیری پس از چند روز بد، باعث شد شاخص‌های سهام افزایشی شوند. شاخص‌های بورس که پس از آغاز رسمی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به‌شدت تحت فشار قرار گرفته بودند روز چهارشنبه حتی دست به رکوردزنی زدند و به اوج 19 ماهه رفتند

.در این میان شاخص «داوجونز» ایالات‌متحده برای اولین‌بار در تاریخ از مرز 20هزار واحد گذشت. با این حال شاخص دلار متاثر از ابهام‌های موجود درباره روند سیاست‌گذاری دولت جدید ایالات‌متحده به ضعف خود ادامه داد. به این ترتیب طلا که تحت‌تاثیر نگرانی‌های ترامپی با افزایش خرید به‌عنوان سرمایه امن روبه‌رو شده، چهارشنبه از افت شاخص دلار نفع برد؛ اما به‌شدت تحت فشار اوج‌گیری بورس‌ها قرار گرفت. افت بهای نفت خام نیز عامل کاهشی دیگری در بازار فلزات گرانبها بود.

 

افت از اوج

بهای اونس طلا که دوشنبه با 8 دلار رشد به اوج دو ماهه 1218 دلار رسیده بود، سه‌شنبه تحت‌تاثیر سودگیری معامله‌گران با 10 دلار افت به عدد 1208 دلار رسید. تعدیل روند نیز در افت اونس نقش داشت. در نبود تحولات خبری عمده در این روز، بازارهای جهانی بر اقدامات دولت ترامپ متمرکز ماندند.  او در نخستین روزهای ریاست‌جمهوری، آمریکا را از پیمان تجاری ترانس پاسیفیک بیرون کشید و دستور ازسرگیری عملیات یک خط لوله جنجالی را امضا کرد. خبر مهم سه‌شنبه رای دادگاه عالی بریتانیا به لزوم تایید روند برگزیت در پارلمان بود که برای دولت دردسرهایی ایجاد و ابهام‌ها را بیشتر می‌کند. شاخص دلار در این روز اندکی رشد کرد و طلا را تحت فشار قرار داد. با این همه، شاخص دلار با اوج 14 ساله نوامبر فاصله زیادی گرفته و به طلا کمک قابل توجهی کرده است. سه‌شنبه، تقویت ارزش نفت تا حدی به طلا کمک کرد و جلوی افت بیشتر آن را گرفت.

 

فشار سهام

اونس روز چهارشنبه را با قیمت 1205 دلار شروع کرد که نشان می‌داد ریسک‌پذیری در بازارهای اصلی، محبوبیت پناهگاه‌های سرمایه را کمی بیشتر کاهش داده است. مهم‌ترین روندسازهای روز گذشته اوج‌گیری بازارهای سهام جهان تا قله 19 ماهه و همچنین توجه دوباره به سیاست‌های تجاری ترامپ بودند. چهارشنبه، رشد 4 درصدی سود خالص بانک اسپانیایی «سانتاندر»، سهام بانک‌ها را رشد داد.

همزمان، افزایش خطرپذیری، شاخص‌های معیار را بالا برد. شاخص جهانی «ام اس سی آی» روز گذشته 2/ 0 درصد رشد کرد که بیشترین رشد آن از ژوئن 2015 بود. شاخص 300 سهام اروپایی و داکس آلمان هم هر کدام یک‌درصد رشد کردند. رشد فوتسی 100 هم به 7/ 0 رسید. نیکی ژاپن هم پیش‌تر تحت‌تاثیر اعلام نخستین رشد صادرات این کشور در 15 ماه گذشته (در ماه دسامبر) 4/ 1 درصد رشد کرد. شاخص‌های آمریکایی هم که سه‌شنبه رشد کرده بودند، چهارشنبه را با رشد آغاز کردند. رشد شاخص‌های بورس باعث شد بخشی از سرمایه‌ها از بازار فلزات گرانبها خارج شود. همزمان شاخص دلار هم بیش از پیش به مرز 100 واحد نزدیک شد. این در حالی است که این شاخص اواخر سال گذشته میلادی از مرز 103 واحد گذشته بود.

روز چهارشنبه برخی از معامله‌گران جهانی دوباره امیدوار شدند که شاید جدی بودن ترامپ در اجرای سیاست‌های پیش‌تر اعلام شده، به افزایش رشد اقتصاد آمریکا منجر شود.عوامل کاهشی روز گذشته اونس را دوباره به کانال 1100دلار بردند. تا ساعت 7 شب چهارشنبه که این گزارش نهایی شد، قیمت 1197 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری از چهارمین هفته سال 2017 رقم خورده باشد.

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده تحت‌تاثیر نخستین دستورات رئیس‌جمهور جدید آمریکا و برگزاری نشست فدرال رزرو قرار خواهد داشت. کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا در روزهای 30 ژانویه و یکم فوریه، اولین نشست سیاست پولی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را در سال جدید میلادی برگزار خواهد کرد.