تخریب ۱۶۰ واحد مسکونی در پی بارندگی اخیر سیستان و بلوچستان‌ + تصاویر

بارندگی کم‌نظیر و مستمر روزهای اخیر سیستان و بلوچستان موجب طغیان رودخانه‌ها، جاری شدن سیلاب، بسته شدن بسیاری از معابر و تخریب بسیاری از منازل مسکونی شهری و روستایی شهرستان‌های مختلف به ویژه در منطقه بلوچستان شده و در پی آن روند خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان ادامه دارد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی سیستان و بلوچستان، سامانه بارش‌زایی که از روز پنجشنبه، 30 دی‌ماه در سطح استان فعال شد بعد از 6 روز فعالیت، شب گذشته از استان خارج شد.

با وجود آنکه فعالیت این سامانه بارشی در روزهای نخست فعالیت، موجی از شادی را میان مردم استان ایجاد کرد، اما رفته رفته با افزای سطح بارندگی، جاری شدن سیلاب و حجم وسیع آبگرفتگی که در پی این بارش‌ها در شهرستان‌های مختلف سطح استان ایجاد شده، موجب تخریب بسیاری از زیرساخت‌ها و منازل شد و مردم را با مشکل مواجه کرد.

سیلاب‌های اخیر خسارت عمیقی در سطح استان ایجاد نکرده

علی‌اوسط هاشمی در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان، اظهار داشت: بارش شدید روزهای اخیر در سطح سیستان و بلوچستان با وجود آثار تخریبی، ذخایر آب استان را پر کرده و در پی این بارش‌ها آب شرب 3 سال آینده استان تامین شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه پیش از این منابع آب موجود پشت اکثر سدهای استان تقریبا خالی شده بود، افزود: بارندگی اخیر به پر شدن آب سدها کمک بزرگی کرد و امروز به لطف خدا سدهای سطح استان مملو از آب هستند.

وی با بیان اینکه خسارت عمیقی در پی جاری شدن سیلاب در سطح استان ایجاد نشده، افزود: با توجه به اینکه در زمان وقوع بارندگی شدید زمین مناطق مختلف استان خشک و خاک بسیاری از مناطق نفوذناپذیر بود، در صورتی که سدها پر بودند جاری شدن سیل برای مردم فاجعه‌آفرین بود، اما خالی بودن سدها این خطر را برطرف کرد.

هاشمی با بیان اینکه ساختار اکثر منازل مناطق روستایی سیستان و بلوچستان خشت و گلی است، اضافه کرد: شدت باران موجب تخریب بسیاری از این منازل خشت و گلی شد و خساراتی به مردم مناطق روستایی استان وارد کرد که البته با توجه به حجم وسیع بارندگی امری طبیعی است.

خوشبختانه با توجه به اعلام قبلی سازمان هواشناسی، اقدامات پیشگیرانه لازم در زمینه مواجهه با سیلاب و جاری شدن روان‌آب در شهرستان‌های مختلف سطح استان انجام شد که این امر از شدت خسارات کاسته است.

تخریب 160 واحد مسکونی در پی بارندگی شدید

رضا اربابی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان، با اشاره به خسارات وارده در پی بارندگی‌های شدید روزهای اخیر در شهرستان‌های مختلف استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: بیشترین خسارات وارده در پی بارندگی و جاری شدن سیلاب به بخش راه‌ها، کشاورزی و واحدهای مسکونی وارد شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: براساس بررسی‌های انجام شده توسط تیم‌های ارزیاب سیستان و بلوچستان، تاکنون 160 واحد مسکونی تخریب شده در پی بارندگی اخیر در سطح استان شناسایی شده است.

وی افزود: در حال حاضر 20 تیم متشکل از کارشناسان بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان در حال بازرسی از مناطق سیل‌زده برای شناسایی واحدهای مسکونی خسارت دیده هستند.

اربابی با اشاره به روند خدمت‌رسانی به مردم مناطق آسیب دیده در پی بارندگی، بیان کرد: امکانات معیشتی اولیه لازم برای اسکان موقت مردمی که منازل آنها در پی بارندگی دچار آسیب شده در مناطق مختلف استان فراهم است.

پرداخت تسهیلات بازسازی منازل به سیل‌زدگان

مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان با اشاره به در نظر گرفتن تسهیلات برای منازل آسیب دیده استان، گفت: مبلغ 20 میلیون تومان وام با کارمزد 4 درصد به همه خانوارهایی که منازل مسکونی آنها در پی بارندگی اخیر بالای 60 درصد تخریب شده تعلق می‌گیرد.

وی افزود: همچنین جهت اعطای تسهیلات بلاعوض بازسازی منازل سیل‌زدگان، پیگیری لازم جهت انجام  روند اداری در حال انجام است تا در صورت امکان این تسهیلات نیز به مردم سیستان و بلوچستان پرداخت شود که البته این روند مقداری زمانبر است.

اربابی با اشاره به آسیب‌دیدگی جدی بخشی از زمین‌های کشاورزی مردم استان در پی وقوع بارندگی شدید، تصریح کرد: خسارات کشاورزان از طریق صندوق بیمه کشاورزی پرداخت می‌شود.

مادر یک خانواده در پی بارندگی شدید و ریزش سقف جان باخت

مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: بیشترین خسارات وارده مربوط به شهرستان‌های کنارک، دلگان، خاش، نیکشهر، ایرانشهر، قصرقند و چابهار بوده و عمده خسارات مربوط به واحدهای مسکونی مناطق روستایی بوده است.

وی اظهار داشت: طبق آخرین گزارش‌گیری انجام شده از شهرستان‌های درگیر سیلاب، تاکنون تنها مرگ یک زن 60 ساله در پی بارندگی شدید و ریزش آوار سقف منزل شخصی در شهرستان خاش تایید شده و بقیه آسیب‌دیدگی مردم جدی نبوده است.

اربابی گفت: در حال حاضر برآورد دقیقی از میزان خسارات وارده در پی بارندگی‌های اخیر در دست نیست و با توجه به استقرار و فعالیت تیم‌های ارزیاب در مناطق سیل‌زده سطح استان و تلاش ادارت مختلف برای ارزیابی خسارات زیرساختی، پیش‌بینی می‌شود ظرف 3 تا 4 روز آینده میزان خسارات وارده برآورد شود.

خدمت‌رسانی 114 تیم امدادی هلال احمر به مردم سیل‌زده

رسول راشکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان، اظهار داشت: از ابتدای بهمن‌ماه تاکنون در پی بارندگی‌های سنگین در سطح استان سیستان و بلوچستان، 162 روستا دچار آبگرفتگی و سیلاب شده‌اند و نیروهای جمعیت هلال احمر استان به آنها خدمت‌رسانی کرده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: در این مدت 122 خودرو در آب گرفتار شده در سطح استان توسط نیروهای امدادگر جمعیت هلال احمر استان رهاسازی شده‌اند و تعداد افراد رهاسازی شده از این خودروها 488 نفر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای بهمن‌ماه تاکنون به 4625 نفر از مردم استان در قالب 993 خانواده که در پی بارندگی‌های اخیر دچار آسیب شدند، توسط نیروهای جمعتی هلال احمر خدمت‌رسانی شده و 3329 نفر در قالب 427 خانوار در کمپ‌های اسکان موقت هلال احمر اسکان داده شده‌اند.

راشکی بیان کرد: در حال حاضر 464 نجاتگر جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در قالب 114 تیم امدادی امر امدادرسانی به مردم آسیب دیده در پی بارندگی‌های اخیر سطح استان را بر عهده دارند.

ارسال اقلام امدادی از چهار استان کشور

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: اقلام امدادی توزیع شده میان مردم شامل 651 چادر امدادی، 672 تخته موکت، 1461 تخته پتو، 2595 کیلوگرم نایلون، 495 شعله والر، 239 شعله فانوس، 157 ست ظروف، 7306 قوطی کنسرو، 199 کلمن آب، 700 قرص نان،‌ 662 کیلوگرم برنج بوده است.

وی با اشاره به ارسال اقلام امدادی از دیگر استان‌های کشور برای مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان، افزود: با وجود اینکه از نظر اقلام امدادی در استان کمبودی وجود ندارد، اما استان‌های فارس، یزد، کرمان و خراسان رضوی مقداری اقلام امدادی شامل چادر و پتو و موکت به استان ارسال کرده‌اند.

راشکی با بیان اینکه آمارهای اعلام شده مربوط به جمع‌بندی انجام شده در صبح روز گذشته است، اظهار داشت: بیشترین امدادرسانی نیروهای ما در پی بارندگی‌های اخیر مربوط به شهرستان‌های دلگان و کنارک بوده است.

برآورد دقیقی از تخریب مدارس در دست نیست

علیرضا نخعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان، اظهار داشت: خساراتی که تاکنون از مدارس سطح استان گزارش شده زیاد جدی نسیت و بیشتر مربوط به مدارس خشت و گلی و قدیمی است.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزود: این خسارات بیشتر مربوط به ریختن کچ دیوار و کاهگل سقف بوده که با توجه به گستردگی و شدت بارندگی امری طبیعی است.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه بارندگی در چند روز مستمر ادامه داشته و حجم وسیعی از آب در مناطق مختلف استان از جمله تعدادی از مدارس جمع شده، عیب و ایرادات در پی نفوذ نم و رطوبت در ساختمان مدارس به تدریج نمایان می‌شود و برآورد دقیق تخریب در حال حاضر ممکن نیست.

نخعی گفت: آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان جهت برآورد خسارات وارده به مدارس سطح استان، به کمک اداره‌کل نوسازی و تجهیز مدارس چند گروه ارزیاب متشکل از ناظرین نوسازی و کارشناسان خدمات آموزش و پرورش را به مناطق سیل‌زده اعزام کرده تا بررسی دقیقی در این زمینه انجام شود.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به گزارش‌هایی که تاکنون در پی ارزیابی‌ها به دست ما رسیده، در مجموع می‌توان گفت خسارات وارده به مدارس جزئی است و تاکنون خسارت خیلی جدی گزارش نشده است.

هیچ دانش‌آموزی در پی وقوع سیلاب‌ها آسیب ندیده است

وی اظهار داشت: با توجه به وجود ارتباط مستمر میان ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌های مختلف سطح استان با اداره‌کل، خوشبختانه هر جا ضرورت داشت و احساس شد ممکن است خطری در پی بارندگی برای دانش‌آموزان ایجاد شود، بلافاصله مدارس منطقه تعطیل اعلام شد و این امر موجب شد هیچ دانش‌آموزی در این حوادث آسیب نبیند.

نخعی افزود: البته با وجود بارندگی فراگیر، تعطیلی مدارس به صورت موردی بسته به موقعیت و شرایط و در مکان‌های ضروری انجام شده و فراگیر نبوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان ادامه داد: اکثر تعطیلی مدارس مربوط به مناطق روستایی و برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بوده که احتمال خطر و آسیب‌پذیری برای آنها بیشتر بوده است.

وی گفت: براساس گزارش‌هایی که تاکنون به دست ما رسیده بیشترین خسارات وارده به مدارس مربوط به شهرستان‌های خاش، مهرستان و کنارک بوده است.

نخعی عنوان کرد: در حال حاضر مدارس سطح استان دایر هستند و مشکل جدی که روند آموزشی شهرستان‌های سیل‌زده استان را با خلل مواجه کند، وجود ندارد.

 

آبگرفتگی منازل شهرستان کنارک

بسته شدن معابر شهرستان خاش

آبگرفتگی منازل شهرستان ایرانشهر

آبگرفتگی معابر شهرستان دلگان

آبگرفتگی معابر شهرستان مهرستان

جاری شدن سیلاب رودخانه "کاجو" شهرستان قصرقند