مغز متفکر ایران در برابر تهدیدهای نظامی

وبگاه العربی مستقر در انگلیس در گزارشی پیرامون تلاش  ایران برای ایجاد پایگاه‌های دریایی خارجی نوشت: ایران درحال نمایش راهبرد بزرگ خود به صورت گام به گام است. این کشور با خودستایی در زمینه ترویج انقلاب اسلامی تا حلب سوریه، اینک چشم به پایگاه‌های نظامی دریایی دارد و اخیرا رییس ستادکل نیروهای مسلح ایران گفته بود که ایران نیاز به پایگاه‌های فرامرزی دارد و شاید روزی در یمن و سوریه پایگاه دریای نظامی برقرار کند.

در واقع سخنان «سرلشگر محمد حسین باقری» ریس ستاد کل نیروهای مسلح ایران را نمی‌توان شعار تصور داشت زیرا وی رییس ستاد کل نیروهای مسلح و مشاور رهبری این کشور است.

این وبگاه با اشاره به سخنان اخیر سردار سرلشگر محمد حسین باقری نوشت: سرلشگر باقری مغز متفکر نظامی ایران و معتقد به طرح بازدارندگی مستحکم  برابر تهدیدات خارجی است.

وی در برهه جنگ ایران و عراق و در نبرد علیه کردهای مخالف نظام ایران حضور داشت. در زمان ریاست سرلشگر باقری، کشورهای حاضر در دریای سرخ و همسایگان شرق ایران اهمیت راهبردی فراوانی خواهند داشت.

بر این اساس، مرزهای شرقی ایران با افغانستان و پاکستان به نوبه خود مسیری برای نوین سازی و عرض اندام دریایی است.  البته ایران نیز تلاش کرده تا روابط نظامی پاکستان با عربستان سعودی    و دیگر اعضای شورای همکاری‌ خلیج فارس را خنثی کند.

 در بین ایران به عمان نیز نگاه دارد و با وجود همکاری این کشور با ائتلاف عربستان، تهران و مسقط  روابط مدتهاست که روابط سیاسی دیرباز خود را  ادامه می‌دهند.

به نوشته العربی، دریای سرخ  در کوتاه و بلند مدت برای ایران دارای اهمیت راهبردی است و  وسوسه محاصره عربستان از همه جهات موجب تلاش ایران برای رسیدن به سواحل آفریقا  ازطریق جیبوتی  تا آبراه سوئز می‌شود.

این وبگاه با اشاره به اهمیت سودان و سومالی برای اهداف دریایی ایران و کش و قوس‌های موجود در روابط ایران و این دو کشور و نیز همراهی بیشتر سودان با عربستان سعودی نوشت: موفقیت نسبی ژئو پلتیک ایران در نتیجه سه عامل است. در ابتدا این‌که ایران به طور موثری با رواج احساسات ضد آمریکایی در کشورهای مسلمان  خو را سدی برابر امپریالیست غرب معرفی نموده است.

دوم این‌که از تحریم‌ها به عنوان ابزاری بی‌اثر و تلافی جویانه استفاده شد و موجب شکل گیری مجموعه‌ای از کشورهای طرد شده از غرب به صورت بلوک غیر رسمی شد. ایران نیز با اداره محدودیت‌های اعمال شده غرب و سازمان ملل به پیشبرد هدایت بلوک ایجاد شده پرداخت.

نکته سوم این‌که رقبای عرب ایران هرگز تهدیدهای ناشی از دوران بعد از تحریم‌های ایران را درک نکردند. اتکای زیاد بر شرکای غربی و فقدان راهبرد جامعه خلایی را در دل کشورهای سنتی حاشیه خلیج فارس برابر حکومت ایران ایجاد کرده است.