نشریه آمریکایی "امریکن اینترست" در گزارشی به بررسی 8 قدرت برتر جهان در سال 2017 پرداخت. در سال 2016، روسیه برای نخستین بار آلمان را پشت سر گذاشته بود. در لیست سال 2017 آمریکا، چین، ژاپن، روسیه، آلمان، هند، ایران و همچنین رژیم‌صهیونیستی به عنوان قدرتهای برتر مطرح شده‌‌اند.

در این گزارش و در توضیحات بخش ایران آمده است: جنگ نیابتی میان ایران و عربستان سعودی در سرتاسر سال 2016 کاسته نشده است و در حالی که وارد سال جدید شده‌ایم به طور یقین ایران در این رقابت پیشی گرفته است و عربستان همچنان یک قدرت قوی به شمار می‌آید اما ایران طی 12 ماه پیش از این کشور جلو افتاده است.

در سرتاسر سال 2016، گروه‌های وابسته به ایران در خاورمیانه به نمایش قدرت می پرداختند و به نظر می‌رسد که هلال شیعی از هر زمانی بیشتر به واقعیت نزدیک شده است. در لبنان، تهران از افرایش قدرت حزب‌الله و انتخاب "میشل عون" به عنوان رئیس جمهور خرسند بوده این در حالی است که سعودی‌ها کمک‌ها به لبنان را قطع کرده که نشانه‌ای از، از بین رفتن نفوذ این کشور در بیروت است. در سوریه نیز، نظامیان شیعه به اسد برای بازپس گیری حلب کمک کردند. ایران همچنین موفقیت‌هایی در عراق داشته است و نگران کننده‌ترین موضوع برای عربستان، تحولات در یمن است.

به نوشته آمریکن اینترست، ایران از حوثی‌ها در این کشور حمایت می‌کند و آنها نیز به مبارزه به دولتی که مورد حمایت عربستان است می‌پردازند. در همان زمان نیز، ثمرات توافق هسته‌ای همچنان ادامه دارد. معاملات بزرگ با بوئینگ و ایرباس این پیام را ارسال کرد که ایران برای تجارت آماده است و این در حالی است که تهران نیز به سرعت تولید نفت خود را به سطح پیش از تحریم‌ها بازگرداند.

این پایگاه آمریکایی در انتها مدعی می‌شود: سال 2017 احتمالا سال سخت تری برای تهران باشد. "باراک اوباما" که یکی از دارایی‌های مهم  ایران به شمار می‌آمد دیگر در قدرت نیست و هیچ کسی نیز نمی‌تواند بگوید که دولت ترامپ تلاش اوباما برای دستیابی به تفاهم با ایران را دنبال کند.