پیروزی لوپن در انتخابات اروپا را نابود می‌کند

"ماریانو راخوی" نخست‌وزیر محافظه‌کار اسپانیا هشدار داده است پیروزی مارین لوپن نامزد راست افراطی برای ریاست‌جمهوری فرانسه یا پیروزی حزب عوام‌گرای افراطی «ا‌ اف ‌د» در آلمان، به‌منزله فاجعه‌ای خواهد بود که به نابودی اروپا می‌انجامد.

وی پنجشنبه در یک مصاحبه رادیویی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال قدرت‌ گرفتن مارین لوپن و ا اف د گفت: «حتی نمی‌خواهم تصورش را بکنم، چنین چیزی فاجعه خواهد بود، خیلی ساده به معنای نابودی اروپا است.»

وی افزود: «خانم لوپن از طرح برگزاری همه‌پرسی خبر داده است. او خواستار خروج [فرانسه] از اروپا است، گو اینکه اروپا منشأ تمام مصائب باشد. دوست دارم وی سفری به  سایر نقاط جهان داشته باشد.»

نامزد حزب جبهه ملی برای ریاست‌جمهوری فرانسه وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات آتی ماه مه واحد پولی یورو را کنار گذاشته و همه‌پرسی به سبک برگزیت (طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) را درباره عضویت فرانسه در اتحادیه اروپا در دست اقدام قرار دهد.

راخوی ضمن ابراز امیدواری برای پیروزی فرانسوا فیون نامزد حزب محافظه‌کار فرانسه در انتخابات پیش روی این کشور ادامه داد: «چنین چیزی نخواهد شد. معتقدم اوضاع در آلمان به‌خوبی پیش خواهد رفت و عمیقاً معتقدم در فرانسه نیز مشکلی نخواهد بود.»

وی تصریح کرد: «اینکه انتخابات در آلمان و فرانسه نتایج مطلوبی داشته باشد برای آینده اروپا ضروری است.»

انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در 23 آوریل (3 اردیبهشت) و 7 مه (17 اردیبهشت) برگزار خواهد شد. گرچه اکثر نظرسنجی‌ها از راه‌یابی لوپن به دور دوم انتخابات در ماه مه حکایت دارد، اما درنهایت شکست وی بر اساس این نظرسنجی‌ها قابل پیش‌بینی است.

در آلمان شعارهای بدبینانه و ضد مهاجران ا اف د حمایت آن دسته از رأی‌دهندگانی را که از ورود بیش از یک‌میلیون مهاجر ظرف دو سال گذشته نگران هستند، جلب کرده است. بر اساس نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌شود این حزب برای اولین بار 12 تا 15 درصد کرسی‌های مجلس فدرال را در انتخابات سراسری ماه سپتامبر کسب کند.

از سوی دیگر نیز "تد مالوچ" نمایندۀ احتمالی دولت امریکا در اتحادیۀ اروپا، پیش‌بینی کرده است که واحد پولی یورو در 18 ماه آینده «فرومی‌پاشد».

وی روز چهارشنبه در گفتگو با شبکۀ بی‌بی‌سی بریتانیا گفت: «فکر می‌کنم این واحد پولی نه‌ تنها در حال از بین رفتن است، بلکه مشکلی واقعی دارد و در حقیقت در سال آینده یا یک سال و نیم آینده فرو خواهد پاشید.»

وی که در رقابتهای انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، مشاور ارشد وی بود، افزود: «من تنها فرد یا اقتصاددانی نیستم که چنین دیدگاهی دارم. شخصی مانند جوزف استیگ‌لیتز، اقتصاددان بانک جهانی، نیز کتابی در همین رابطه نوشته است.»

مالوچ گفت واشنگتن و لندن می‌توانند یک توافق تجارت آزاد را ظرف 90 روزه پس از آغاز اجرایی شدن مادۀ 50 و آغاز روند خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا، اجرایی کنند.

مالوچ افزود: «اگر شما افراد مناسب را در مکان‌های مناسب با داده‌های مناسب و انرژی مناسب قرار دهید، همان‌طور که ترامپ انرژی بالایی دارد، شما می‌توانید چیزهای مختلف را انجام دهید.»

وی گفت آمریکا انتظار دارد بریتانیا از اتحادیۀ اروپا خارج شود؛ زمانی که بریتانیا از این بازار واحد خارج شود، می‌تواند «بروکراسی موجود در بروکسل را دور بزند» و می‌تواند توافق تجارت آزاد با آمریکا را به امضا برساند.

گفتنی است بروکسل از بریتانیا خواسته است تا زمانی که لندن از اتحادیۀ اروپا خارج نشده است، از گفتگو با آمریکا دربارۀ توافق تجارت آزاد اجتناب کند.

دیوید لیدینگتون، رئیس مجلس عوام بریتانیا روز پنج‌شنبه اعلام کرد مجلس در روزهای 31 ژانویه و اول فوریه (12 و 13 بهمن) بررسی دربارۀ لغو مادۀ 50 از سوی دولت و آغاز روند خروج از اتحادیۀ اروپا را بررسی خواهد کرد.

این لایحه سپس در روزهای ششم تا هشتم فوریه (18 تا 12 بهمن) در جلسات کمیته‌های تخصصی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.