واکنش لاریجانی به اقدام ترانه علیدوستی برای تحریم اسکار

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور امروز خود، با اشاره به فرمان نژادپرستانه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا که ایران را هم شامل شده است، گفت: اقدامات اخیر دولت آمریکا در لغو ویزا سخافت در بینش و رفتار آنها را بیشتر نشان داد. البته این رفتار هراس این دولت را ظاهر نمود که از سایه خود هم می ترسند.

وی تصریح کرد: این اقدام روحیه خشن و نژادپرستانه آنها را نشان داد که پشت ظاهر عوامفریبانه دموکراسی خواهی و حقوق بشر پنهان شده است. والا کشوری که از قدرت امنیتی برخوردار باشد با دلهره و اضطراب و هراس چنین تصمیماتی نمیگیرد.

لاریجانی گفت: مخصوصا ذکر نام ایران در این میان آن هم به بهانه نگرانی از اقدامات تروریستی به شوخی شباهت بیشتری دارد. برکسی پوشیده نیست که ایران یک تنه در برابر تروریست ها در سالهای گذشته ایستاد و بعدها برخی کشورها به این جریان پیوستند. آنهم در مقابل تروریست هایی که مسئولان آمریکایی مخصوصا یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا که قبلا وزیر خارجه آن کشور بود با صراحت اعلام کرد ما داعش را بوجود آوردیم لذا دولت آمریکا امروز دچار پدیده هراس از خود و سوتفاهم با خود شده است.

وی سپس بدون اینکه نامی از ترانه علیدوستی بیاورد، تصمیم اخیرش در تحریم اسکار را ستود و گفت: موضع هنرمند گرامی ما در تحریم حضور در جشنواره هنری آمریکا نمونه ای از غیرت ملی ملت ایران است. دولت آمریکا باید از این نمونه درس بگیرد که در مقابل یک ملت بزرگ، ریشه دار و متمدن قرار دارد واینگونه اقدامت عجولانه و نارس بیش از آنکه قدرت آنها را نشان دهد هراس ضعف آنها را هویدا می کند. وانگهی فلش مبارزه با تروریست را برملا می کند که عملی مکارانه است وگرنه بعید است آنان ندانند مصدر اصلی تروریست کجاست.

رئیس مجلس تاکید کرد: ایران کشوری امن و متکی برخود است و برخلاف روش نااهلانه آمریکا، زمینه مراوادات اجتماعی را بین ملل به خوبی فراهم می کند و بر اساس ارزش های اسلامی از همزیستی مسالمت آمیز همه ملل با عقاید گوناگون حمایت می کند و در مقابله با تروریست نیز راسخ است و دچار بازی‌های کودکانه برخی از کشورها نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به فاجعه پلاسکو اشاره کرد و گفت:‌اتفاق اخیر در پلاسکو وجدان جامعه را به شدت جریحه دار کرد. به خانواده های این شهدای عزیز و جان برکف تسلیت عرض می کنیم و به ارواح مطهر آنان درود می فرستیم. از تلاش های گسترده دولت، نیروی انتظامی، اورژانس و شهرداری تهران تشکر می کنیم که شبانه روزی تلاش کردند.

لاریجانی ادامه داد: از ساعات اولیه این حادثه کمیسیون عمران مجلس به همراه دو کمیسیون ماموریت رسیدگی به موضوع را پیدا کردند و بررسی های متنوعی انجام دادند و امیدوارم در اولین فرصت گزارش خود را به مجلس تقدیم کنند. این گزارش در ابعاد مختلف و چرایی آن باید نظر روشنی را اقامه کند و هم راهکارهایی را ارائه کند که از وقوع چنین حوادثی در آینده جلوگیری شود.

رئیس مجلس درخصوص سیل در جنوب ایران نیز دستوراتی داشت. او گفت: سیل در استان سیستان و بلوچستان خساراتی را وارد کرد که لازم است دولت و مجلس کمک های لازم به آسیب دیدگان را در اسرع وقت انجام دهند. نمایندگان استان پیگیر ماجرا هستند و کمیسیون های عمران و شوراها نیز تا حصول نتیجه تلاش کنند و به مجلس گزارش دهند.