بازداشت بیش از ۱۰۰ نفر از اتباع هفت کشور مسلمان در فرودگاه های آمریکا

 «رینس پریباس» مسئول کارکنان کاخ سفید روز یکشنبه از احتمال افزایش شمار کشورهایی که ورود اتباع آن‌ها به آمریکا ممنوع شده، خبر داد.

رئیس دفتر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که در برنامه «میت د پرس» شبکه «ان‌بی‌سی» صحبت می‌کرد، گفت در دو روزی که از صدور فرمان محدودیت ورود اتباع خارجی می‌گذرد، 109 نفر در فرودگاه‌های آمریکا بازداشت شده‌اند.

وی گفت اغلب این افراد پس از بازجویی آزاد شده‌اند و حدود 20 نفر دیگر در فرودگاه‌ها در بازداشت‌ هستند که اگر «افراد بدی» نباشند، آن‌ها نیز آزاد می‌شوند.

او گفت اگر احساس شود این افراد برای آمریکا مضر هستند، به کشورهای خود بازگردانده می‌شوند و «ما هم دلیلی برای عذرخواهی نمی‌بینیم.»

پریباس با رد گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اینکه وزارت امنیت داخلی آمریکا در جریان صدور فرمان ترامپ نبوده، گفت این وزارتخانه از تدوین این فرمان مطلع بوده و این دستور را «به خوبی اجرا کرد.»

با این حال وی وقتی در مورد وضعیت دارندگان کارت سبز (گرین کارت) مورد پرسش قرار گرفت، موضع وزارت امنیت داخلی را نقض کرد و گفت این افراد مشمول این ممنوعیت نیستند، اما ممکن است که در فرودگاه مورد بازجویی قرار گیرند.

او در پاسخ به این سوال که چرا ممنوعیت محدود به اتباع هفت کشور است، گفت این احتمال وجود دارد که این فهرست طولانی‌تر شده و کشورهای دیگری به آن افزوده شوند.