کاخ‌سفید: دیپلمات‌های مخالف ترامپ کناره‌گیری کنند

 «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز دوشنبه به وقت محلی تأکید کرد آندسته از دیپلمات‌های آمریکایی که از فرمان اجرایی ضد مهاجران کشورهای مسلمان جهان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا حمایت نمی‌کنند، می‌بایست خط شغلی جدیدی پیدا کنند.

شبکه سی ان ا ن گزارش کرد، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سؤالی درباره مخالفت یکسری دیپلمات‌های وزارت خارجه آمریکا در فرمان موقت ترامپ در خصوص ممانعت از ورود مهاجران و شهروندان هفت کشور مسلمان جهان به خاک آمریکا گفت که کارکنان دولت فدرال آمریکا یا با این برنامه موافقت کنند و هم راستا شوند یا اینکه می‌توانند کناره‌گیری کنند و از دولت بروند.

وی در اینباره توضیح داد: «رئیس‌جمهوری یک دیدگاه بسیار روشن دارد. او از زمان مبارزات انتخاباتی در این زمینه روشن و صریح بود. او از زمانیکه قدرت را به دست گرفته است در این زمینه صریح و روشن بوده است که قصد دارد در وهله اول ایمنی و اطمینان را در این کشور برقرار کند. او قصد دارد اقداماتی را انجام دهد که بهترین شکل در راستای منافع این کشور در آینده است».

اسپایسر سپس ادامه داد: «و اگر کسی با این دستورکار (ترامپ) مشکل دارد، این مسئله پیش می‌آید که باید در دولت بماند یا اینکه کناره‌گیری کند».

فرمان اجرایی روز جمعه ترامپ، یک ممنوعیت 120 روزه برای پذیرش مهاجران در آمریکا به وجود آورده است و به صورت نامحدود مانع از ورود آوارگان سوری به خاک آمریکا می‌شود و دستکم به مدت 90 روز از ورود شهروندان ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به خاک آمریکا جلوگیری می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا استدلال کرده است که این اقدام از شهروندان آمریکا محافظت می‌کند اما منتقدان می‌گوید که این فرمان اجرایی، مسلمانان را هدف قرار داده ا ست و نقض قوانین آمریکا است و اعتبار تاریخی کشور آمریکا به عنوان یک کشور پذیرای مهاجران خدشه دار می‌کند.

مخالفان این فرمان اجرایی ترامپ بر این باورند که این اقدام احساسات ضدآمریکایی را افزایش می‌دهد.