مارک زاکربرگ در سودای ریاست جمهوری آمریکا

  زاکربرگ در ابتدای هر سال میلادی یک «چالش» شخصی را برای خود در نظر می‌گیرد و سعی می‌کند تا پایان همان سال چالش خود را به تنهایی انجام دهد.

 مدیرعامل فیسبوک سال گذشته زبان چینی مدرن را یاد گرفت، هر روز به طور میانگین حدود یک مایل دوید و سیستم دستیار دیجیتالی خانه هوشمند خود را با نام Jarvis راه‌اندازی کرد. تمام این موارد چالش شخصی زاکربرگ برای سال 2016 میلادی بود و او برای امسال یک برنامه گسترده‌تر را پیش‌بینی کرد. زاکربرگ بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های خود اظهار داشت در چالش شخصی سال‌جاری میلادی قصد دارد به تمام ایالت‌های امریکا سر بزند و با ساکنان آنها به صورت مستقیم دیدن کند. او تاکنون به 20 ایالت امریکا سفر کرده است و این مسأله به آن معنی خواهد بود که باید تا پایان سال 2017 میلادی 30 ایالت دیگر را هم از نزدیک ببیند. این فرآیند مانند اتفاقی دنبال می‌شود که نامزدهای ریاست جمهوری پیش می‌برند.

پیش‌بینی‌های سیاستمدارانه

«مارک زاکربرگ» چند روز قبل روی صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی فیسبوک نوشت: «پس از پشت‌سر گذاشتن یک سال پرسروصدا، آرزویم برای چالش شخصی در سال جدید میلادی این است که با تعداد بیشتری از افرادی که در امریکا زندگی می‌کنند ارتباط برقرار کنم و آنها را از نزدیک ببینم. تمایل دارم در آینده با آنها کار کنم و به کمک آنها فکر کنم.»

در ادامه مطلب فیسبوکی زاکربرگ گفته شد: «فناوری و جهانی‌سازی برای دهه‌های طولانی باعث شد ما بهره‌وری بیشتری داشته باشیم و ارتباطات گسترده‌تری را برقرار کنیم. این اتفاق مزایای فراوانی را برای ما به همراه داشت ولی باید اعتراف کرد که همین اتفاق برای بسیاری از افراد درگیری‌های بیشتری را هم به وجود آورد. روی کار آمدن فناوری به صورت گسترده باعث شد من بیش از هر زمان دیگر در طول زندگی خود شکاف میان مردم را مشاهده کنم. ما باید به دنبال روشی باشیم که بتوانیم قانون بازی را تغییر دهیم و به گونه‌ای کار کنیم که تک‌تک افراد از مزایای آن بهره‌مند شوند.»

او توضیح داد که سفرش به همه نقاط امریکا به گونه‌ای پیش‌بینی شده است که بخش اعظم سفر مذکور به صورت زمینی و همراه همسرش انجام می‌شود تا زاکربرگ جوان از تمام دفاتر فیسبوک در شهرهای مختلف دیدن کند، با بزرگان علم و فناوری جلسه بگذارد، مردم شهرهای مختلف را از نزدیک ببیند و در شهرهای کوچک و دانشگاه‌ها توقف چندروزه داشته باشد.

او به مرکز بین‌الملل شبکه اجتماعی فیسبوک که هم‌اکنون بیش از 1.79 میلیارد کاربر فعال را در خود جا داده است، توضیح داد: «من می‌خواهم چالش شخصی امسالم را به این صورت پیش‌ ببرم و احتمالاً شما را در یکی از شهرهای امریکا از نزدیک ملاقات می‌کنم.»

اگرچه این اتفاق یک سفر عادی به نظر می‌رسد، ولی کارشناسان و تحلیلگران به این نتیجه رسیده‌اند که فرآیند مذکور نوعی پیش‌بینی سیاستمدارانه است و بر اساس آن باید این مسأله را پیش‌بینی کرد که زاکربرگ در آینده نه چندان دور کاندیدای ریاست جمهوری امریکا شود.

سیاست‌های زاکربرگی

این آخرین اقدام زاکربرگ محسوب می‌شود که برای افزایش محبوبیت خود از روش‌های اختصاصی سیاستمداران امریکایی استفاده می‌کند. در دسامبر گذشته یکی از دادگاه‌های امریکا پرونده‌ای را بررسی کرد که به موجب آن گفته می‌شد آوریل گذشته مدیرعامل شرکت فیسبوک به همراه دو نفر از اعضای هیأت مدیره آن فعالیت‌های سیاسی مختلف را پیش می‌برند تا با کمک گرفتن از نیروی فیسبوک، اهداف خود را در این زمینه محقق کنند.

«مارک آندرسون» یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران حوزه فناوری و از بزرگترین سهامداران فیسبوک، مارس گذشته به زاکربرگ یک نامه ارسال کرد و در آن نوشت: «مهم‌ترین مسأله این است که چطور بتوانی بدون آنکه سرمایه‌گذاران خود را از دست بدهی، فعالیت‌های سیاسی خود را پیش ببری و سرویس‌های اطلاعاتی و مقامات سیاسی ارشد امریکا را با خود همراه کنی.» مدیرعامل فیسبوک در روز کریسمس با انتشار مطلبی روی صفحه اختصاصی خود نوشت که هیچ تمایلی ندارد از این پس فقط به فعالیت‌های خود در عرصه فناوری ادامه دهد و قابلیت‌هایی که یک فرد برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری امریکا دارد، برای او بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

بر اساس قانون اساسی امریکا گفته می‌شود که رئیس جمهوری این کشور دست‌کم باید 35 سال تمام داشته باشد و سال 2020 میلادی که دوره چهار ساله ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» به اتمام می‌رسد، او 36 ساله شده است. با وجود این که زاکربرگ شرایط سنی لازم را دارد، ولی پیش‌بینی می‌کند که 2020 سال مناسبی برای ورود به کاخ سفید نیست و در مقابل از هم‌اکنون برای سال 2024 میلادی تلاش می‌کند تا به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا معرفی شود.

فعالیت‌های سیاسی زاکربرگ به‌تازگی آغاز نشده است؛ چه بسا او در سال 2013 میلادی یک گروه لابی قوی با نام Ewd.us راه‌اندازی کرد تا از قوانین مربوط به مهاجران و طرح اعطای ویزای H1B امریکا حمایت کند. او اعلام کرده بود بیشتر متخصصان و کارشناسان ارشد دره سیلیکون خارجی هستند و باید سیاست‌های امریکا اصلاح شود تا این افراد بتوانند به صورت آزادانه در این کشور فعالیت کنند.

او همچنین به همراه همسر خود طرحی را با نام Chan Zuckerberg Initiative راه‌اندازی کرد و بر اساس آن با سرمایه‌گذاری 3 میلیارد دلاری به دولت امریکا کمک کرد تا برای درمان، پیشگیری و مدیریت بیماری‌های مختلف اقدامات گسترده‌تری را انجام دهند.

زاکربرگ در همان زمان جلسات گسترده خود را با مقامات سیاسی بلندپایه امریکا آغاز کرد و حتی شرکت او وارد مجادلات عمیق سیاسی شد. سال گذشته در جریان انتخابات ریاست جمهوری امریکا نیز این اتفاق به اوج خود رسید و بسیاری از کارشناسان اعلام کردند فیسبوک با انتشار اخبار جعلی روی فرآیند انتخابات تأثیر منفی برجا گذاشته است و با همین میانبر توانسته ترامپ را رئیس جمهوری کند.

به هر حال، زاکربرگ این روزها بیش از هر زمان دیگری به سیاست می‌اندیشد و این احتمال وجود دارد که او دو دوره بعد به صورت رسمی خود را به‌عنوان نامزد ریاست جمهوری امریکا معرفی کند.