آینده نامشخص ریزگردها در استان ایلام

در چند سال اخیر رصد اخبار هواشناسی برای بسیاری از مردم به یکی از موضوعات مهم تبدیل شده است زیرا دانستن وضعیت جوی برای برنامه‌ریزی‌ها امری ضروری است.

البته نکته جالب در این مسئله آن است که این افراد بیشتر روی وضعیت بارش‌های برف و باران از لحاظ میزان و زمان حساسیت دارند اما هستند برخی مناطق که با شروع گزارش گزارشگر هواشناسی دلهره باریدن را دارند.

بارش ریزگردها چندین سال است که در بسیاری از مناطق استان ایلام به ویژه مناطق مرزی همچون شهرستان‌های دهلران و مهران به یکی از مشکلات لاینحل تبدیل شده است.

بر اساس گزارشات متقن دستگاه‌های رسمی مرتبط با موضوع ریزگردها آسمان استان ایلام روزهای زیادی را آبی نبوده و هاله‌ای از خاک را بر فراز شهرها و آبادی‌ها استان گسترانده است.

وقوع این پدیده که عمرش به بیش از یک دهه می‌رسد در ابتدا با وعده‌های مسئولان برای مهار آن قابل تحمل بود اما اینک پس از سال‌ها و عدم ارائه راه حل منطقی و کارآمد مردم مناطق درگیر با ریزگردها مستأصل مانده و آینده روشنی در این خصوص را پیش روی خود ندارند.

یکی از اهالی شهرستان دهلران در این زمینه اظهار داشت: افراد زیادی را می‌شناسم که از مشکلات تنفسی ناشی از ریزگردها شکایت دارند و این مسئله سلامتی آنها را به خطر انداخته است.

وی گفت: افراد سالخورده و کودکان بیشتر در معرض خطرات استنشاق هوای آلوده ناشی از ریزگردها قرار دارند و باید برای این موضوع فکری اساسی ارائه شود.

این شهروند مرزنشین دهلران ادامه داد: متأسفانه اقداماتی عملی برای حل این مشکل دیده نمی‌شود و تنها به برگزاری کنفرانس‌ها، جلسات، سخنرانی‌ها بسنده می‌شود که اینها دوای این درد نیستند.

محمد. ص یکی دیگر از شهروندان دهلران تصریح کرد: بنده کشاورزم و همیشه از هنگام کشت تا برداشت محصول با استرس ناشی از ریزگردها امورات کشت و زرع را می‌گذرانم.

وی افزود: به تجربه برای من ثابت شده که ریزگردها روی افت تناژ محصول تولیدی و همچنین کاهش کیفیت محصول تأثیر چشمگیری دارد و سرمایه گذاری ما را با خطر روبه‌رو می‌کند.

این کشاورز دهلرانی گفت: انتظار می‌رفت در سالی که به نام اقدام و عمل نام‌گذاری شده بود مسئولان اقداماتی در زمینه مهار ریزگردها که قابلیت عملیاتی شدن داشته و انجام آنها نتیجه ملموس داشته باشد انجام دهند.

اصغر حسینی از اهالی شهرستان مهران نیز اظهار داشت: خانواده‌هایی را می‌شناسم که به خاطر مشکلات مضاعف ناشی از ریزگردها که در کنار سایر کمبودهای این شهرستان وجود داشت از این شهرستان مهاجرت کردند.

وی ادامه داد: نخستین مناطقی که با وقوع ریزگردها درگیر با مشکلات ناشی از آن می‌شود همین مناطق مرزی هستند که در این زمینه لازم است به این مناطق توجه ویژه‌ای شود.

احمد کریمی نیا از جوانان مهرانی تصریح کرد: شهرستان مهران به لحاظ توپولوژی دارای دشت‌های وسیعی است که باید برای کاهش مخاطرات ریزگردها در آنها اقداماتی همچون درختکاری انجام شود.

وی افزود: لازم است حال که به صورت کامل فعلاً به هر دلیلی نمی‌توان ریزگردها را مهار کرد اقداماتی برای کاهش خطرات این موضوع در دستور کار مسئولان ارشد مرتبط قرار گیرد.

کریمی نیا اظهار داشت: همه مردم استان ایلام را به مهمان نوازی می‌شناسند اما من باید عرض کنم ریزگردها برای مردم مهمان‌دوست استان ایلام مهمانی ناخوانده است که هیچ رغبتی برای پذیرایی از این میهمان نیز وجود ندارد.

آنچه پرواضح است باید راهکارهای کوتاه و بلندمدتی از سوی مدیران و کارشناسان این موضوع اتخاذ شود تا مخاطرات ریزگردها برای مردم این استان و مناطق مرزی‌اش کمتر شود.