افكار: به گزارش مهر، هاآرتض در مطلب خود می نویسد: شورای امنیت ملی ترکیه تصمیم گرفته که برای اولین بار پس از جنگ سرد نام روسیه، یونان، عراق و ایران را از لیست کشورهایی که آنها را به عنوان تهدید مشخص کرده بود خارج کند، اقدامی که بدون شک در سیاست خارجی ترکیه اثر می گذارد.

این دیدگاه از سوی " احمد داوداوغلو " وزیر امور خارجه ترکیه ارائه شده و بر این اساس ترکیه در مسیری گام بر می دارد که مشکلات خود با همسایگانش را به کمترین میزان ممکن و حتی تا حد صفر برساند.

در همین راستا نخست وزیر ترکیه نیز قصد به روز سازی و مدرن کردن ارتش این کشور را دارد و مطمئنا با ایجاد این تغییر قصد کم کردن نفوذ ارتش در اداره امور کشور را دارد. علاوه بر آن اجرای این سیاست ها بر روی اقتصاد ترکیه نیز تاثیر خواهد گذاشت.

اما نکته ای که در این میان بسیار مهم است حذف کردن نام کشورها از لیست جوامع تهدید کننده ترکیه است. در حالی که روابط آنکارا - تهران در حال افزایش است حذف نام ایران از این لیست، ترکیه را در وضعیتی جدید در مقابل آمریکا قرار می دهد.

بر همین اساس وقتی خوددداری ترکیه از موافقت با قطعنامه شورای امنیت علیه ایران و همچنین امتناع آنکارا از استقرار سپر موشکی آمریکا در خاک ترکیه را به این موارد اضافه کنیم متوجه می شویم که ترکیه دقیقا همراه با ایران در مقابل ترکیه ایستاده است.

بر اساس این گزارش، هر چند گفته می شود که ترکیه عنوان داشته با استقرار سیستم موشکی پیشنهادی ناتو در خاک خود مشکلی ندارد، اما اعلام کرده که این سیستم نباید علیه ایران، روسیه و یا سوریه مورد استفاده قرار بگیرد بر همین اساس سیاست جدید ترکیه که بدون شک در سیاست خارجی آن تاثیر گذار خواهد بود می تواند بر تنشهای میان واشنگتن- آمریکا بیافزاید.