تولید پودر خردل در دانشگاه موصل توسط داعش

 وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز سه شنبه اعلام کرد: نتایج آزمایش ها تایید کننده این موضوع است که گروه تروریستی داعش از آزمایشگاه های دانشگاه موصل برای تولید سلاح شیمیایی با استفاده از ماده خردل استفاده کرده است.

دانشگاه بزرگ موصل با ساختمان های مدرن قبل از اینکه این شهر در سال 2014 تحت کنترل تکفیری ها در آید از معروف ترین دانشگاه های عراق بود. نیروهای امنیتی عراق ماه گذشته دانشگاه موصل را باز پس گرفتند. این نیروها اکنون بخش شرقی موصل را تحت کنترل دارند.

جف دیویس سخنگوی پنتاگون اعلام کرد بررسی نمونه های جمع آوری شده از منطقه نشان می دهد که داعش از آزمایشگاه های دانشگاه ها برای تولید ماده خردل استفاده کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، تکفیری ها سپس از این ماده پودری شکل برای تولید سلاح های اولیه استفاده کرده اند. دیویس اعلام کرد این ماده تولید شده هیچ ارتباطی با گاز خردل هولناک استفاده شده در جنگ جهانی دوم ندارد. به گفته وی، هدف از تولید این ماده بیشتر تحریک پوست مثل ایجاد آفتاب سوختگی است تا مرگ؛ و هیچ شاخصی وجود ندارد که نشان دهد این ماده به صورت واقعی کسی را کشته است.

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد تکفیری ها قبل از حمله نیروهای عراقی تاسیسات تولید مواد شیمیایی خود را جابجا کردند.

نیروهای امنیتی عراق در حال برقراری امنیت در بخش شرقی موصل هستند. آنها بعد از سه ماه درگیری با داعش این منطقه را بازپس گرفتند.

به گفته جف دیویس، نیروهای عراقی در پی  هسته های خفته  داعش و تکفیری های پنهان شده در مخفیگاه های زیر زمینی هستند.

داعش همچنان به حملات به بخش آزاد شده موصل ادامه می دهد و از پهپادهای کوچک برای پرتاب نارنجک به سوی این مناطق استفاده می کند. این اتفاق به طور میانگین روزی یک بار روی می دهد.