نساجی‎سنتی و حصیربافی در کردکوی جان دوباره گرفت

اقتصاد مقاومتی راهکاری استراتژیک و هوشمندانه از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برای نقش بر آب کردن حربه‎ اقتصادی دشمن بود.

 دشمنان به‎ویژه آمریکای جنایتکار وقتی از پیروزی انقلاب اسلامی و پشتوانه مردمی حیرت‎زده شدند برای به زانو در آوردن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و همچنین به منظور توقف حرکت شتابان بیداری اسلامی در منطقه، جنگ اقتصادی را علیه ایران به راه انداختند.

 در همین راستا اقتصاد مقاومتی به‎عنوان بهترین راه برای ایمن‎سازی تحریم‎های ناجوانمردانه دشمن طی این سال‎ها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفت تا اینکه معظم‎له امسال با شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» حجت را بر همگان تمام کردند و به نوعی با انتخاب این شعار به همه اعم از مردم و مسؤولان اعلام کردند پیروزی در حربه اقتصادی دشمن و عبور از شرایط سخت اقتصادی مستلزم اجرای توأمان دو مرحله اقدام و عمل و دوری از هر گونه شعارزدگی است.

از طرفی بسیج برای تحقق فرامین مقام معظم رهبری و مقابله با تحریم‎های دشمن به طور ویژه در بحث اقتصاد مقاومتی و حمایت از قطب‎های اقتصادی وارد شد تا اقتصاد مقاومتی را در ابعاد مختلف به‎ویژه در بُعد مردمی تحقق بخشد.

بسیج سازندگی شهرستان کردکوی با مشارکت و هم‎فکری فرمانداری کردکوی و برخی ادارات ذی‎ربط مانند اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جهاد کشاورزی، فنی و حرفه‎ای و اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای قطب‎بندی اقتصادی شهرستان صنایع نساجی‎سنتی، حصیربافی، گیاهان دارویی و بسته‎بندی محصولات به‎ویژه مرکبات را به‎عنوان قطب اقتصادی شهرستان کردکوی در نظر گرفت که در این بین حصیربافی و به طور ویژه نساجی‎سنتی با توجه به سابقه دیرینه در فرهنگ مردم کردکوی و قابلیت بالای درآمدزایی و فرآوری به عنوان مهم‎ترین قطب شهرستان کردکوی انتخاب شده‎اند.

پس از انتخاب قطب اقتصادی شهرستان به‎عنوان قطب نساجی‎سنتی و حصیربافی اقدامات جهادی بسیج سازندگی شهرستان کردکوی شدت گرفت تا جایی که امروز با نگاهی گذرا به نتایج، پی خواهیم برد کار از مرحله شعار فاصله گرفته و به عمل نزدیک شده است.

*فعالیت حدود 80 عرصه ریسندگی و بافندگی در کردکوی/99 درصد از کارآفرینان حوزه نساجی سنتی از بانوان هستند

مسؤول بسیج سازندگی شهرستان کردکوی در این خصوص در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان، اظهار کرد: بعد از انتخاب شهرستان کردکوی به‎عنوان قطب ریسندگی و بافندگی و حصیربافی، حدود 80 عرصه ریسندگی و بافندگی با موضوع کارچاله در شهرستان کردکوی ایجاد شد.

محمد لشکربلوکی تبدیل شدن کردکوی به قطب صنعت حصیربافی و نساجی را از برنامه‎های پنج ساله بسیج سازندگی کردکوی دانست و افزود: پایلوت اولیه طرح در 6 روستای «سرکلاته»، «سالیکنده»، «یساقی»، «میاندره»، «مهترکلاته» و «بالاجاده» اجرا شده و در نظر داریم در نگاه پنج ساله این عرصه در همه روستاهای کردکوی گسترش یابد.

وی از اختصاص 300 میلیون تومان تسهیلات برای بومی‎سازی نساجی‎سنتی و قطب شدن آن در شهرستان خبر داد و بیان کرد: در بخش ریسندگی و بافندگی که از دستگاه کارچاله استفاده می‎شود این دستگاه علاوه‎بر تولید بیش از 40 محصول اعم از سفره، حوله، چفیه و ... از قابلیت تولید جاجیم نیز برخوردار است.

لشکربلوکی با بیان اینکه 99 درصد از افراد کارآفرین در حوزه صنعت نساجی سنتی (کارچاله) را بانوان تشکیل می‎دهند، یکی از مشکلات بانوان کارآفرین در این بخش را تهیه الیاف از تهران و نبود الیاف طبیعی دانست و یادآور شد: برای تولید الیاف طبیعی و رسیدن به خودکفایی رونق نوغانداری در شهرستان کردکوی یک ضرورت است.

مسؤول بسیج سازندگی شهرستان کردکوی از برگزاری دوره‎های آموزشی حصیربافی و نساجی سنتی در روستاهای کردکوی با اعطای مدرک معتبر فنی و حرفه‎ای خبر داد و  تصریح کرد: بسیج سازندگی برای پرداخت تسهیلات، آموزش، مشاوره و حتی فروش محصولات به افراد علاقمند آمادگی دارد.

وی با بیان اینکه اشتغالزایی، درآمدزایی، احیای فرهنگ منسوخ شده و تولید محصولات با نگاه امروزی از اهداف احیای صنعت نساجی سنتی و حصیربافی است، خاطرنشان کرد: هدف ما صادرات محصولات تولیدی است.

*لازمه استقبال گردشگران از نساجی‎سنتی استفاده از الیاف طبیعی است

کارشناس صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کردکوی نیز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان، گفت: در وهله نخست هنرهای منسوخ شده شناسایی شد و آموزش به علاقمندان به‎ویژه در 6 روستای هدف دردستور کار قرارگرفت.

زهره امامی با بیان اینکه دهیاری‎ها همکاری مناسبی داشتند، افزود: استقبال کم از سوی برخی دهیاری‎ها به علت نبود آگاهی و عدم شناخت نسبت به هنر و هدف نهایی کارگروه اقتصادی بسیج است.

وی با بیان اینکه نخستین کارگاه نساجی سنتی در روستای سرکلاته خرابشهر کردکوی برگزار شد، تصریح کرد: با اینکه در گذشته در این روستا 80 کارگاه نساجی سنتی وجود داشت اما متأسفانه این صنعت در حال فراموشی بود که با برگزاری دوره‎های آموزشی و آموزش به 12 هنرجو این هنر در حال احیا شدن است.

کارشناس صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کردکوی با بیان اینکه علاوه‎بر روستای سرکلاته خرابشهر در سایر روستاهای هدف نیز دوره آموزشی برگزار شد، اضافه کرد: در پایان دوره آموزشی به افراد شرکت کننده مدرک معتبر اهدا می‎شود و همچنین دو الی سه ماه بعد از راه‎اندازی کارگاه توسط افراد پروانه تولید مشاغل خانگی برای آنها صادر می‎شود.

امامی با بیان اینکه برای آگاهی‎بخشی افراد به بحث فروش و بازاریابی کلاس‎های تخصصی برای بانوان تخصصی برگزار می‎شود، اذعان کرد: کارآفرینان این حوزه باید با نگاه بلندتری کار را پیگیری کنند و برای صادرات محصول و همچنین فروش محصولات تولیدی توسط توریست از نخ طبیعی استفاده کنند.

وی با اشاره به صنعت حصیربافی، متذکر شد: در حصیربافی نیز سعی شده از نخ طبیعی استفاده شود اما به دلیل نبود نخ طبیعی در حال حاضر از نخ مصنوعی استفاده می‎شود.

کارشناس صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کردکوی با تأکید بر استفاده از نخ طبیعی در تولید محصولات، تصریح کرد: گردشگران خارجی محصولات تولیدی با الیاف مصنوعی را نمی‎پسندد، از این رو پیگیری و تهیه نخ طبیعی یک الزام است.

امامی با بیان اینکه تاکنون 35 نفر در حوزه نساجی سنتی و حصیربافی آموزش دیدند، یادآور شد: از بین افراد آموزش دیده، افراد توانمند و مستعد به عنوان مربی تربیت می‎شوند.

*ضرورت ایجاد بازارچه دائمی در کردکوی/ نبود مواد اولیه؛ مشکل اساسی حصیربافان

یکی از دیگر از بانوان کارآفرین و احیاء کننده صنعت حصیربافی در شهرستان کردکوی که توانستند در جشنواره بین‎المللی اقوام ایران زمین به‎عنوان غرفه‎دار برتر انتخاب شوند در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان، با قدردانی از حمایت ویژه بسیج سازندگی، فرمانداری کردکوی و اداراه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهار کرد: امید است مشکلات پیش‎روی کارآفرینان این حوزه رفع شود تا تولید محصول با انگیزه بیشتری انجام شود.

سمانه صادقپور نبود بیمه، مشکلات تسهیلات بانکی و نبود مواد اولیه را از جمله مشکلات کارآفرینان صنعت حصیربافی برشمرد و افزود: یکی از مشکلات مهم کارآفرینان حصیربافی عدم مواد اولیه است.

وی با بیان اینکه مواد اولیه حصیربافی از علف هرز تهیه می‎شود، بیان کرد: متأسفانه عدم آگاهی و فرهنگ‎سازی موجب شده کشاورزان و دامداران مواد اولیه این حرفه که علف هرز می‎باشد را می‎سوزانند و یا برای چرای دام استفاده می‎کند.

کارآفرین و احیاءکننده صنعت حصیربافی در کردکوی با بیان اینکه از سوم تیرماه جاری که حصیربافی در کردکوی احیاء شد با استقبال مناسبی مواجه شده است، گفت: تنها مشکل ما مواد اولیه است، از آنجایی که قابل خرید نیست برای تهیه آن با محدودیت مواجه‎ایم که امید است با تدبیر مسؤولان امر و حفاظت و حراست از گیاهان و علف‎های هرز این مشکل حل شود.

صادقپور، نبود بازارچه دائمی را از مشکلات دیگر حصیربافی در کردکوی دانست و خواستار ایجاد بازارچه دائمی برای سهولت فروش محصولات تولیدی شد.

*رونق نوغانداری در کردکوی یک ضرورت است

کارشناس امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان کردکوی هم در این باره اظهار کرد: به دلیل مشترک بودن اهداف دو کارگروه اشتغال فرمانداری و کارگروه اقتصادی بسیج همکاری دو جانبه برای قطب‎بندی صنایع تبدیلی در دستور کار قرار گرفت.

فروغ اورسجی با بیان اینکه پس از بررسی‎ها حصیربافی و نساجی‎سنتی به‎عنوان دوقطب مهم شهرستان کردکوی انتخاب شد، افزود: هدف نهایی و مشترک شهرستان در حوزه اشتغال به این دو صنعت ختم نمی‎شود بلکه کنار این دو قطب در عرصه‎های دیگر مانند پرورش گیاهان دارویی، صنعت فرش، بسته‎بندی مواد غذایی، محصولات گلخانه‎ای برنامه‎ریزی خواهد شد.

وی اضافه کرد: احیای مشاغل خانگی، معرفی یکی از صنایع شاخص به‎عنوان بِرند شهرستان، به‎روز رسانی و تطبیق نساجی سنتی و حصیربافی با سلایق امروز جامعه، ایجاد اشتغال پایدار برای افراد با احیای صنایع مورد نظر و پیگیری سایر صنایع تبدیلی مانند پرورش گیاهان، فرش، بسته‎بندی مواد غذایی، تولیدات گلخانه‎ای و ... از جمله اهداف کارگروه اشتغال بانوان است.

کارشناس امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان کردکوی با بیان اینکه امروزه بسیاری از طلاق‎ها ناشی از آسیب‎های فضای مجازی است، گفت: آسیب‎های فضای مجازی از بیکاری نشأت می‎گیرد که در صورت برخورداری فرد از موقعیت شغلی از میزان آسیب‎های اجتماعی کاسته می‎شود.

رئیس کارگروه اقتصادی مجمع عالی بسیج شهرستان کردکوی با اشاره به چرخه تولید نساجی‎سنتی، تصریح کرد: تولید نخ، نخ‎ریسی، رنگ‎رزی، بافت و فروش محصول، چرخه تولید نساجی‎سنتی است‎ که برای تکمیل این چرخه در شهرستان ایجاد نوغانداری در کردکوی ضروری است.

عقیل بالاخلی با بیان اینکه رونق نوغانداری در کردکوی پایدار شدن صنعت نساجی‎سنتی، اشتغالزایی فصلی و کمک به اقتصاد خانواده را به همراه دارد، تأکید کرد: کاگروه اقتصادی مجمع عالی بسیج کردکوی انتظار دارد اداره جهاد کشاورزی شهرستان برای جلوگیری از موازی‎کاری و هم‎افزایی و به منظور خودکفا شدن شهرستان در تولید ابریشم،  نوغانداری را در کردکوی ایجاد کند.

وی در بخشی دیگر از سخنانش با تأکید بر هم‎افزایی ادارات مختلف، خاطرنشان کرد: کمیته امداد و بهزیستی با توجه به منابعی که دارند، می‎توانند در بخش خودکفایی مددجویان خود کار کنند.

بالاخلی با بیان اینکه اداراتی مانند کمیته امداد و بهزیستی به‎جای ماهی دادن ماهیگیری را به مددجویان خود آموزش دهند، گفت: در صورتی که ادارات مشابه هدایت افراد به سوی کارآفرینی و نساجی‎سنتی و حصیربافی را به عهده بگیرند بسیج سازندگی آموزش به علاقمندان را پیگیری خواهد کرد.

به گزارش فارس، حرکت تحسین‎برانگیز و اقدام جهادی بسیج سازندگی شهرستان کردکوی با همکاری اداره صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری در راستای قطب‎بندی صنایع تبدیلی نه تنها موجب احیای صنایع منسوخ شده و ایجاد اشتغال پایدار شده بلکه اقدامی عملی و گامی مثبت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

یقیناً همکاری تمامی ادارات شهرستانی برای دستیابی به هدف مشترک قطب‎سازی و اشتغالزایی به روند پیشرفت کار سرعت می‎بخشد، از طرفی با عملی شدن این مهم علاوه‎بر انتخاب کردکوی به‎عنوان بِرند نساجی سنتی و حصیربافی، در راستای اشتغالزایی و کاهش مشکلات مردم به‎ویژه قشر جوان گام موثر برداشته خواهد شد.

البته در کنار این حرکت قابل تقدیر و جهادی که فواید پرشماری را برای شهرستان به همراه دارد حمایت از کارآفرینان و رفع دغدغه‎های آنها از جمله مشکل بیمه، نبود بازارچه دائمی، مشکل مواد اولیه، ایجاد تسهیلات کم‎بهره و ... از جمله نکات مهم و قابل توجهی است که از همان آغاز کار باید مورد توجه مسؤولان شهرستانی قرار گیرد تا امید و انگیزه کارآفرینان قربانی مشکلات و کمبودهای حرفه مورد نظر نشود.