در هوای سرد نخوابید تا کمتر کابوس ببینید

نتایج حاصل از مطالعات جدید نشان داد خوابیدن در اتاقی که هوای آن سرد است احتمال بروز کابوس‌های شبانه را بیشتر می‌کند.

محققان برای انجام بررسی‌های خود 1000 داوطلب را در اختیار گرفتند و در پایان مشخص شد 75 درصد این افرد که شب را در یک اتاق سرد خوابیده بودند، خواب بد دیده‌اند؛ دمای این اتاق‌ها نسبت به دمای معمول اندکی پایین‌تر بوده است.

در این بررسی مشخص شد میزان تأثیرگذاری هوای سرد بر کیفیت خواب با مدت زمانی که فرد در فضای سرد باقی مانده است ارتباط مستقیم دارد. اگرچه بدن انسان به صورت خودکار مکانیسم سازگاری با هوای محیط را شامل می‌‌شود، ولی در مجموع هوای سرد می‌تواند بر کیفیت خواب تاثیر بگذارد.

در مطالعات اولیه مشخص شد هوای سرد در هنگام خواب نیاز بدن برای ادرار کردن را افزایش می‌دهد و به صورت همزمان هورمون‌های مرتبط با استرس از جمله آدرنالین بیشتر ترشح می‌شود. با توجه به افزایش میزان ترشح این هورمون، میزان تنش و استرس در فرد نیز افزایش می‌یابد و حتی این اتفاق می‌تواند فشار خون را هم بالا ببرد. با این توضیحات محققان دریافته‌اند که هوای سرد در هنگام خواب می‌تواند با عوامل مذکور احتمال بروز خواب‌های بد و کابوس‌های شبانه را بیشتر کند.

البته باید توجه داشت زمانی که بدن فرد با هوای سرد سازگاری می‌یابد  میزان بروز عوامل مذکور به طور قابل ملاحظه پایین می‌آید. هنوز برای به دست آوردن نتایج دقیق‌تر مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.