۸۱هزار تومان به حساب هر ایرانی واریز شد

افكار:به گزارش مهر، براساس اعلام دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری، واریز یارانه نقدی به حساب خانوار از امروز سه شنبه مصادف با ولادت امام رضا (ع) آغاز شد.

براساس اعلام مسئولان دولتی، یارانه نقدی به صورت منطقه به منطقه واریز خواهد شد که در روز اول، واریز یارانه نقدی به حساب سرپرست خانوار در استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی انجام شد.

در این مرحله به حساب هر ایرانی ۸۱ هزار تومان به صورت علی الحساب واریز می شود. البته دولت نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توزیع یارانه نقدی میان ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی در فاز اول تامین کرده است.

براساس قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، ۵۰ درصد از درآمد حاصل از اصلاح قیمت حاملهای انرژی به مردم، ۳۰ درصد به تولیدکنندگان و ۲۰ درصد به دولت به منظور جبران آثار آن بر اعتبارات هزینه ای و تملک داراییهای سرمایه ای اختصاص می‌یابد.

همچنین براساس مجوز مجلس، درآمد دولت از محل اصلاح قیمتهای انرژی در سالجاری ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که نیمی از آن به مردم پرداخت خواهد شد.

بدین ترتیب احتمالا دولت اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی سهم مردم از محل اصلاح قیمتها را برای مدت چهار ماه در سالجاری(واریز هر دو ماه یک‌بار) در نظر گرفته است. در فاز اول، مسئولان دولتی رسما اعلام کرده اند که ۸۱ هزار تومان یارانه نقدی برای هر فرد به صورت علی الحساب واریز می شود.

به گزارش مهر، مقامات ارشد اقتصادی کشور در یک ماهه اخیر چندین بار تاکید کرده اند که یارانه نقدی واریزی به حساب مردم دو ماهه خواهد بود.

در این میان، شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است: ۱۰.۵ میلیون اقشار آسیب پذیر از یارانه بیشتری برخوردار خواهند شد. البته مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه ها نیز در گفتگوهای قبلی خود تاکید کرده بود که یارانه نقدی اقشار آسیب پذیر ۱۰ درصد بیشتر از سایر اقشار خواهد بود.

برهمین اساس، یارانه نقدی هر ایرانی ماهیانه ۴۰۵۰۰ تومان و اقشار آسیب پذیر ۴۴ هزار تومان خواهد بود. در عین حال، به نظر می رسد دولت اصلاح قیمت حاملهای انرژی را در نیمه دوم آبان ماه - احتمالا اواخر آبان - اجرایی خواهد کرد.